Siirry suoraan sisältöön

Nestedynaamiikan merkitys osteopaattisessa käytännössäLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00FR52

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ohjaa yksilötason terveyden edistämistä kokonaisvaltaisesti ja tukee imunestekierron optimaalista toimintaa. Opiskelija tunnistaa myofaskiaalisen, nestekierrollisen, aineenvaihdunnallisen ja viskeraalisen lähestymistavan indikaatiot ja kontraindikaatiot.

Opiskelija kohtaa ihmisen ammattimaisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija huomioi ja säätelee omaa kehon ja mielen tilaa tukeakseen palpaatiota ja tunnistaa tämän merkityksen omassa työskentelyssä.

Opiskelija tarkastelee rintakehän, vatsaontelon ja lantion alueiden toiminnallisia yhteyksiä nestekierron näkökulmasta. Opiskelija analysoi myofaskiaalisen, nestekierrollisen, viskeraalisen ja aineenvaihdunnallisen lähestymistapojen periaatteita ja tekniikoiden oletettuja vaikutusmekanismeja tutkimustietoa soveltaen. Opiskelija seuraa ja hyödyntää oman alansa kansainvälistä kehitystä tehtävissään.

Opiskelija arvioi hienovaraisia muutoksia kudosten joustavuudessa ja laadussa pään alueen, rintakehän, vatsan ja lantion alueella ja viestii löydöksistään ammatillisesti. Opiskelijan palpaatio on anatomisesti tarkkaa ja otteiltaan sensitiivistä tutkiessaan ja käsitellessään asiakasta turvallisesti osteopaattisin tekniikoin.

Opiskelija käsittelee osteopaattisin manuaalisin tekniikoin pään, rintakehän ja lantion alueet eri kudostasoilla. Opiskelija yhdistää osteopaattiset lähestymistavat asiakkaan hoitosuunnitelmaan tarkoituksenmukaisella tavalla ja löytää yhteistyössä asiakkaan kanssa hänen terveyttään tukevia ohjeita.

Sisältö

Imunestekierron optimaalisen toiminnan edellytykset
Rintakehän ja vatsan alueen rakenteiden ja toimintojen välinen yhteys eri kudostasoilla
Lannerangan ja lantion alueen rakenteiden ja toimintojen välinen yhteys eri kudostasoilla
Imunestekierron anatomia, glymfaattinen järjestelmä
Myofaskiaalinen lähestymistapa
Nestekierrollinen lähestymistapa
Kraniaalinen lähestymistapa
Viskeraalinen lähestymistapa
Aineenvaihdunnallinen lähestymistapa
Arpikudoksen hoidon indikaatiot ja kontraindikaatiot
Asiakkaan terveyttä edistävä ja itseohjautuvuutta tukeva ohjaus

Esitietovaatimukset

Selkäterveyden edistäminen osteopatiassa, Sisäelinten anatomia ja fysiologia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
·Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
· Opiskelija käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
· Opiskelija perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi toiminnan turvallisuutta
· Opiskelija osaa toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
· Opiskelija arvioi ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa ja osaa arvioida toimintansa seurauksia
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
· Opiskelija soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija arvioi alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
· Opiskelija osaa toimia erilaisissa ryhmissä ja projekteissa kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
· Opiskelija kehittää itseään ja työyhteisöä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija ei tunne tai osaa käyttää oman ammattialan käsitteitä riittävästi
· Opiskelija käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja ja soveltaa ammatillista osaamistaan riittämättömästi
· Opiskelija ei toimi riittävän asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon turvallisuutta ja ammattialan eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei osoita riittäviä valmiuksia itsensä kehittämiseen ja ryhmä- ja kehittämistyöhön osallistumiseen