Anatomia ja fysiologia 3Laajuus (5 op)
Tunnus: SX00FO99
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa selittää hermoimpulssin ja synapsin toiminnan. Hän tunnistaa keskushermoston päärakenteet ja osaa kuvata niiden tärkeimmät tehtävät ja yhteistoiminnan pääpiirteissään. Opiskelija osaa eritellä motoriikan säätelyn olennaiset piirteet. Opiskelija osaa kertoa autonomisen hermoston rakentumisen pääpiirteet ja keskeiset vaikutukset elimistön toimintaan. Opiskelija osaa kuvailla keskeiset toimintakykyyn vaikuttavat ääreishermoston rakenteet ja toiminnot. Opiskelija tunnistaa hermojen kulkukohtia ja paikallistaa tuki- ja liikuntaelimistön keskeisimmät rakenteet palpaatiolla sekä sonopalpaatiota hyödyntäen. Opiskelija ymmärtää kehonkoostumukseen ja sen arviointiin liittyvät perusteet.
Sisältö
- Hermoimpulssi ja synapsin toiminta
- Hermoston kehityksen pääpiirteet
- Aivojen osat ja niiden keskeiset tehtävät
- Selkäytimen rakentuminen, selkäytimen radat ja selkäydinhermojen lähtö
- Motoriikan säätelyn peruspiirteet toimintakyvyn kannalta
- Autonomisen hermoston sympaattisen ja parasympaattisen osan merkitys elimistön toiminnan säätelyssä
- Raajojen hermopunokset ja niistä lähtevät hermot hermotuskohteineen
- Vartalon ja pään hermotuksen perusteet
Palpaatio rakenteiden tunnistamisessa ja paikallistamisessa
Ultraäänilaitteen käyttö palpaatiossa
Kehonkoostumuksen arviointi
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
-osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
-erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
-pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
-osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
-osaa toimia työryhmän jäsenenä
-kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
-osaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia työryhmässä ja projektissa
-kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
-hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
-osaa toimia asiakaslähtöisesti
-osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
-kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
-osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
-erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
-pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
-osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
-osaa toimia työryhmän jäsenenä
-kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan