Fysioterapiaharjoittelu 3Laajuus (10 op)
Tunnus: SX00EE77
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Työelämäharjoittelun tavoitteena on, että opiskelija osaa toimia dialogisessa, eettisten periaatteiden mukaisessa vuorovaikutuksessa asiakastilanteissa ja työyhteisössä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa asiakkaan toimijuutta ja toimintakykyä edistävää fysioterapiaa moniasiantijuuteen perustuvassa yhteistoiminnassa eri toimintaympäristöissä yhdessä asiakkaan kanssa. Opiskelija arvioi ja kehittää omaa toimintaansa. Opiskelijan keskeiset ammatilliset valmiudet ja asiantuntijuus syvenevät systemaattisesti opiskelun edetessä.
Sisältö
Tavoitteellinen, ohjattu ja arvioitu fysioterapiaharjoittelu työelämän oppimisympäristöissä
Edellytetään, että opiskelun aikana opiskelija harjoittelee työelämän erilaisissa oppimisympäristöissä
Fysioterapian dokumentointi
Tuki- ja liikuntaelimistön kuvantamisen perusteet
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 40
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jolanda Ehrström
- Sirpa Ahola
- Hanna Rantavuori
- Anu Valtonen
- Irma Gerstenmaier
- Sanna Garam
- Lasse Liikanen
- Sini Hyppänen
- Inari Heimo
- Nina Talvitie
- Mika Luukkonen
- Titta Komssi
Vastuuopettaja
Inari Heimo
Ryhmät
-
SXB22S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Työelämäharjoittelun tavoitteena on, että opiskelija osaa toimia dialogisessa, eettisten periaatteiden mukaisessa vuorovaikutuksessa asiakastilanteissa ja työyhteisössä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa asiakkaan toimijuutta ja toimintakykyä edistävää fysioterapiaa moniasiantijuuteen perustuvassa yhteistoiminnassa eri toimintaympäristöissä yhdessä asiakkaan kanssa. Opiskelija arvioi ja kehittää omaa toimintaansa. Opiskelijan keskeiset ammatilliset valmiudet ja asiantuntijuus syvenevät systemaattisesti opiskelun edetessä.
Sisältö
Tavoitteellinen, ohjattu ja arvioitu fysioterapiaharjoittelu työelämän oppimisympäristöissä
Edellytetään, että opiskelun aikana opiskelija harjoittelee työelämän erilaisissa oppimisympäristöissä
Fysioterapian dokumentointi
Tuki- ja liikuntaelimistön kuvantamisen perusteet
Aika ja paikka
Työelämäharjoittelun info Zoomissa 16.8. (kts. tarkemmin lukujärjestys).
Työelämäharjoittelu 26.8.-6.10.2024.
Oppimateriaalit
Kts. työelämäharjoittelun tehtävien ohjeistus Workseedissä ja Wikissä. Hyödynnä tutkittua tietoa tehtävissäsi ja näyttöön perustuvaa toimintatapaa toiminnassasi ohjeistusten mukaan.
Kuvantamistutkimusten opetuksessa hyödynnetään Moodle-työtilaa, jonka linkki ja työtila-avain annetaan opiskelijoille tiedoksi. Kuvantamistutkimusten opetuksen tehtävät ovat pakolliset ja ne tulee palauttaa Moodlen palautuslaatikkoon määräaikaan mennessä. Sähköpostipalautuksia ei huomioida. Luentoja ei voi korvata tehtävillä.
Opetusmenetelmät
Työelämäharjoittelu tehtävineen
Pienryhmäkeskustelu
Lähiopetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäharjoittelu 9 op, 6 viikkoa, 35 h / vko + itsenäinen tiedonhankinta ja tehtävät 5h / vko, tai ajoitus muulla sovitulla tavalla. Opiskelija ilmoittaa tiedot harjoittelupaikastaan Wiki-sivustolle hyvissä ajoin ennen harjoittelun alkamista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Metropolian tutkintosäännön mukaisesti opiskelijan tulee ilmoittautua uudelleen opintojaksolle ja suorittaa se opettajan kanssa sovittavalla tavalla, jos hän ei uusintatilaisuuksissa saa hyväksyttyä arviointia tai vaaditut osasuoritukset jäävät suorittamatta.
Kansainvälisyys
Työelämäharjoittelun suorittaminen ulkomailla on mahdollista. Kts. wiki2.metropolia.fi -> Fysioterapian työelämäharjoittelu.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos olet suorittanut diagnostisen kuvantamisen opintoja esim. osteopatiaopintojen osana (1 op), voit olla yhteydessä Heli Pataseen ahotoinnin tiimoilta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työelämäharjoittelu tehtävineen ja pienryhmäkeskustelu 9 op
Kuvantaminen 1 op (verkkotehtävät ja luento)
Kuvantamisen luentotallenne ja verkkotehtävät ovat avoinna 1.10.-9.10.2024
Kuvantamisen anatomiatehtävien viimeinen palautuspäivä on 24.10.2024. Oppimistehtävät tulee palauttaa määräaikaan mennessä. Opintojaksoa ei arvioida, mikäli tehtävät palautetaan määräajan jälkeen.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Harjoitteluun liittyvä tieto löytyy wiki2.metropolia.fi -> Fysioterapian työelämäharjoittelu
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla. Työelämäharjoittelun poissaolojen korvaaminen on määritetty Wiki-sivuston infokirjeessä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen ja osoitetut tehtävät
Työelämäharjoittelu: pienryhmäkeskustelu, annetut tehtävät, kolmikantainen ohjauskeskustelu, itsearviointi ja työelämäohjaajan arviointi.
Hyväksytyn ja hylätyn työelämäharjoittelun kriteerit Workseedissä ja Wikissä.
Suorituksen hyväksymiseksi kukin kokonaisuuden tehtävä, pienryhmäkeskustelu ja harjoittelu tulee olla suoritettuna hyväksytysti ja harjoitteluun liittyvät tehtävät tallennettuina ja kuitattuina kolmikantaisesti Workseedissä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 24.05.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 40
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jolanda Ehrström
- Sirpa Ahola
- Hanna Rantavuori
- Heli Patanen
- Anu Valtonen
- Irma Gerstenmaier
- Sanna Garam
- Lasse Liikanen
- Inari Heimo
- Nina Talvitie
- Titta Komssi
- Mika Luukkonen
Vastuuopettaja
Inari Heimo
Ryhmät
-
SXB22K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä
Tavoitteet
Työelämäharjoittelun tavoitteena on, että opiskelija osaa toimia dialogisessa, eettisten periaatteiden mukaisessa vuorovaikutuksessa asiakastilanteissa ja työyhteisössä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa asiakkaan toimijuutta ja toimintakykyä edistävää fysioterapiaa moniasiantijuuteen perustuvassa yhteistoiminnassa eri toimintaympäristöissä yhdessä asiakkaan kanssa. Opiskelija arvioi ja kehittää omaa toimintaansa. Opiskelijan keskeiset ammatilliset valmiudet ja asiantuntijuus syvenevät systemaattisesti opiskelun edetessä.
Sisältö
Tavoitteellinen, ohjattu ja arvioitu fysioterapiaharjoittelu työelämän oppimisympäristöissä
Edellytetään, että opiskelun aikana opiskelija harjoittelee työelämän erilaisissa oppimisympäristöissä
Fysioterapian dokumentointi
Tuki- ja liikuntaelimistön kuvantamisen perusteet
Aika ja paikka
Työelämäharjoittelu 29.1.-10.3.2024.
Oppimateriaalit
Kts. työelämäharjoittelun tehtävien ohjeistus Wikissä. Hyödynnä tutkittua tietoa tehtävissäsi ja näyttöön perustuvaa toimintatapaa toiminnassasi ohjeistusten mukaan.
Kuvantamistutkimusten opetuksessa hyödynnetään Moodle-työtilaa, jonka linkki ja työtila-avain annetaan opiskelijoille tiedoksi. Kuvantamistutkimusten opetuksen tehtävät ovat pakolliset ja ne tulee palauttaa Moodlen palautuslaatikkoon määräaikaan mennessä. Sähköpostipalautuksia ei huomioida. Luentoja ei voi korvata tehtävillä.
Opetusmenetelmät
Työelämäharjoittelu tehtävineen
Pienryhmäkeskustelu
Lähiopetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäharjoittelu 9 op, 6 viikkoa, 35 h / vko + itsenäinen tiedonhankinta ja tehtävät 5h / vko, tai ajoitus muulla sovitulla tavalla. Opiskelija ilmoittaa tiedot harjoittelupaikastaan Wiki-sivustolle hyvissä ajoin ennen harjoittelun alkamista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
Työelämäharjoittelun suorittaminen ulkomailla on mahdollista. Kts. wiki.metropolia.fi -> Fysioterapian työelämäharjoittelu.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos olet suorittanut diagnostisen kuvantamisen opintoja esim. osteopatiaopintojen osana (1 op), voit olla yhteydessä Heli Pataseen ahotoinnin tiimoilta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työelämäharjoittelu tehtävineen ja pienryhmäkeskustelu 9 op
Kuvantaminen 1 op.(verkkotehtävät ja luento)
Kuvantamisen luentotallenne ja verkkotehtävät ovat avoinna 7.-17.3.2024
Kuvantamisen anatomiatehtävien viimeinen palautuspäivä on 28.3. Oppimistehtävät tulee palauttaa määräaikaan mennessä. Opintojaksoa ei arvioida, mikäli tehtävät palautetaan määräajan jälkeen.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Harjoitteluun liittyvä tieto löytyy wiki.metropolia.fi -> Fysioterapian työelämäharjoittelu
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla. Työelämäharjoittelun poissaolojen korvaaminen on määritetty Wiki-sivuston infokirjeessä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen ja osoitetut tehtävät
Työelämäharjoittelu: pienryhmäkeskustelu, annetut tehtävät, kolmikantainen ohjauskeskustelu, itsearviointi ja työelämäohjaajan arviointi.
Suorituksen hyväksymiseksi kukin kokonaisuuden tehtävä ja harjoittelu tulee olla suoritettuna hyväksytysti ja alkuperäinen allekirjoitettu arviointilomake olla toimitettuna ohjaavalle opettajalle.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 24.05.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 40
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sirpa Ahola
- Hanna Rantavuori
- Heli Patanen
- Sanna Garam
- Irma Gerstenmaier
- Lasse Liikanen
- Inari Heimo
- Mika Luukkonen
- Nina Talvitie
Vastuuopettaja
Inari Heimo
Ryhmät
-
SXB22K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Työelämäharjoittelun tavoitteena on, että opiskelija osaa toimia dialogisessa, eettisten periaatteiden mukaisessa vuorovaikutuksessa asiakastilanteissa ja työyhteisössä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa asiakkaan toimijuutta ja toimintakykyä edistävää fysioterapiaa moniasiantijuuteen perustuvassa yhteistoiminnassa eri toimintaympäristöissä yhdessä asiakkaan kanssa. Opiskelija arvioi ja kehittää omaa toimintaansa. Opiskelijan keskeiset ammatilliset valmiudet ja asiantuntijuus syvenevät systemaattisesti opiskelun edetessä.
Sisältö
Tavoitteellinen, ohjattu ja arvioitu fysioterapiaharjoittelu työelämän oppimisympäristöissä
Edellytetään, että opiskelun aikana opiskelija harjoittelee työelämän erilaisissa oppimisympäristöissä
Fysioterapian dokumentointi
Tuki- ja liikuntaelimistön kuvantamisen perusteet
Aika ja paikka
Työelämäharjoittelu 29.1.-10.3.2024.
Oppimateriaalit
Kts. työelämäharjoittelun tehtävien ohjeistus Wikissä. Hyödynnä tutkittua tietoa tehtävissäsi ja näyttöön perustuvaa toimintatapaa toiminnassasi ohjeistusten mukaan.
Kuvantamistutkimusten opetuksessa hyödynnetään Moodle-työtilaa, jonka linkki ja työtila-avain annetaan opiskelijoille tiedoksi. Kuvantamistutkimusten opetuksen tehtävät ovat pakolliset ja ne tulee palauttaa Moodlen palautuslaatikkoon määräaikaan mennessä. Sähköpostipalautuksia ei huomioida. Luentoja ei voi korvata tehtävillä.
Opetusmenetelmät
Työelämäharjoittelu tehtävineen
Pienryhmäkeskustelu
Lähiopetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäharjoittelu 9 op, 6 viikkoa, 35 h / vko + itsenäinen tiedonhankinta ja tehtävät 5h / vko, tai ajoitus muulla sovitulla tavalla. Opiskelija ilmoittaa tiedot harjoittelupaikastaan Wiki-sivustolle hyvissä ajoin ennen harjoittelun alkamista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
Työelämäharjoittelun suorittaminen ulkomailla on mahdollista. Kts. wiki.metropolia.fi -> Fysioterapian työelämäharjoittelu.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos olet suorittanut diagnostisen kuvantamisen opintoja esim. osteopatiaopintojen osana (1 op), voit olla yhteydessä Heli Pataseen ahotoinnin tiimoilta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työelämäharjoittelu tehtävineen ja pienryhmäkeskustelu 9 op
Kuvantaminen 1 op.
Kuvantaminen 1 op.(verkkotehtävät ja luento)
Kuvantamisen luentotallenne ja verkkotehtävät ovat avoinna 7.-17.3.2024
Kuvantamisen anatomiatehtävien viimeinen palautuspäivä on 28.3. Oppimistehtävät tulee palauttaa määräaikaan mennessä. Opintojaksoa ei arvioida, mikäli tehtävät palautetaan määräajan jälkeen.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Harjoitteluun liittyvä tieto löytyy wiki.metropolia.fi -> Fysioterapian työelämäharjoittelu
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla. Työelämäharjoittelun poissaolojen korvaaminen on määritetty Wiki-sivuston infokirjeessä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen ja osoitetut tehtävät
Työelämäharjoittelu: pienryhmäkeskustelu, annetut tehtävät, kolmikantainen ohjauskeskustelu, itsearviointi ja työelämäohjaajan arviointi.
Suorituksen hyväksymiseksi kukin kokonaisuuden tehtävä ja harjoittelu tulee olla suoritettuna hyväksytysti ja alkuperäinen allekirjoitettu arviointilomake olla toimitettuna ohjaavalle opettajalle.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 27.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 06.10.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jolanda Ehrström
- Sirpa Ahola
- Hanna Rantavuori
- Heli Patanen
- Anu Valtonen
- Sanna Garam
- Irma Gerstenmaier
- Lasse Liikanen
- Inari Heimo
- Mika Luukkonen
- Titta Komssi
Vastuuopettaja
Inari Heimo
Ryhmät
-
SXB21S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Työelämäharjoittelun tavoitteena on, että opiskelija osaa toimia dialogisessa, eettisten periaatteiden mukaisessa vuorovaikutuksessa asiakastilanteissa ja työyhteisössä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa asiakkaan toimijuutta ja toimintakykyä edistävää fysioterapiaa moniasiantijuuteen perustuvassa yhteistoiminnassa eri toimintaympäristöissä yhdessä asiakkaan kanssa. Opiskelija arvioi ja kehittää omaa toimintaansa. Opiskelijan keskeiset ammatilliset valmiudet ja asiantuntijuus syvenevät systemaattisesti opiskelun edetessä.
Sisältö
Tavoitteellinen, ohjattu ja arvioitu fysioterapiaharjoittelu työelämän oppimisympäristöissä
Edellytetään, että opiskelun aikana opiskelija harjoittelee työelämän erilaisissa oppimisympäristöissä
Fysioterapian dokumentointi
Tuki- ja liikuntaelimistön kuvantamisen perusteet
Aika ja paikka
Työelämäharjoittelu 28.8.-6.10.2023.
Oppimateriaalit
Kts. työelämäharjoittelun tehtävien ohjeistus Wikissä. Hyödynnä tutkittua tietoa tehtävissäsi ja näyttöön perustuvaa toimintatapaa toiminnassasi ohjeistusten mukaan.
Kuvantamistutkimusten opetuksessa hyödynnetään Moodle-työtilaa, jonka linkki ja työtila-avain annetaan opiskelijoille tiedoksi. Kuvantamistutkimusten opetuksen tehtävät ovat pakolliset. Luentoja ei voi korvata tehtävillä.
Opetusmenetelmät
Työelämäharjoittelu tehtävineen
Pienryhmäkeskustelu
Lähiopetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäharjoittelu 9 op, 6 viikkoa, 30 h/vko + itsenäinen tiedonhankinta, tai ajoitus muulla sovitulla tavalla. Opiskelija ilmoittaa tiedot harjoittelupaikastaan Wiki-sivustolle hyvissä ajoin ennen harjoittelun alkamista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
Työelämäharjoittelun suorittaminen ulkomailla on mahdollista. Kts. wiki.metropolia.fi -> Fysioterapian työelämäharjoittelu.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos olet suorittanut diagnostisen kuvantamisen opintoja esim. osteopatiaopintojen osana (1 op), voit olla yhteydessä Heli Pataseen ahotoinnin tiimoilta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työelämäharjoittelu tehtävineen ja pienryhmäkeskustelu 9 op
Kuvantaminen 1 op.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Harjoitteluun liittyvä tieto löytyy wiki.metropolia.fi -> Fysioterapian työelämäharjoittelu
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla. Työelämäharjoittelun poissaolojen korvaaminen on määritetty Wiki-sivuston infokirjeessä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen ja osoitetut tehtävät
Työelämäharjoittelu: pienryhmäkeskustelu, annetut tehtävät, kolmikantainen ohjauskeskustelu, itsearviointi ja työelämäohjaajan arviointi.
Suorituksen hyväksymiseksi kukin kokonaisuuden tehtävä ja harjoittelu tulee olla suoritettuna hyväksytysti ja alkuperäinen allekirjoitettu arviointilomake olla toimitettuna ohjaavalle opettajalle.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 26.05.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hanna Rantavuori
- Heli Patanen
- Anu Valtonen
- Sanna Garam
- Lasse Liikanen
- Inari Heimo
- Titta Komssi
- Nina Talvitie
- Jolanda Ehrström
- Ulla Härkönen
- Sirpa Ahola
- Irma Gerstenmaier
- Mika Luukkonen
Vastuuopettaja
Inari Heimo
Ryhmät
-
SXB21K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Työelämäharjoittelun tavoitteena on, että opiskelija osaa toimia dialogisessa, eettisten periaatteiden mukaisessa vuorovaikutuksessa asiakastilanteissa ja työyhteisössä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa asiakkaan toimijuutta ja toimintakykyä edistävää fysioterapiaa moniasiantijuuteen perustuvassa yhteistoiminnassa eri toimintaympäristöissä yhdessä asiakkaan kanssa. Opiskelija arvioi ja kehittää omaa toimintaansa. Opiskelijan keskeiset ammatilliset valmiudet ja asiantuntijuus syvenevät systemaattisesti opiskelun edetessä.
Sisältö
Tavoitteellinen, ohjattu ja arvioitu fysioterapiaharjoittelu työelämän oppimisympäristöissä
Edellytetään, että opiskelun aikana opiskelija harjoittelee työelämän erilaisissa oppimisympäristöissä
Fysioterapian dokumentointi
Tuki- ja liikuntaelimistön kuvantamisen perusteet
Aika ja paikka
Työelämäharjoittelu 10.4.-19.5.2023.
Oppimateriaalit
Oppiportin verkkokurssin materiaalit.
Kts. tehtävien ohjeistus Wikissä. Hyödynnä tutkittua tietoa tehtävissäsi ja näyttöön perustuvaa toimintatapaa toiminnassasi ohjeistusten mukaan.
Opetusmenetelmät
Työelämäharjoittelu tehtävineen
Pienryhmäkeskustelu
Itsenäinen verkko-opiskelu: Potilasturvallisuus (Oppiportti)
Lähiopetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäharjoittelu 9 op, 6 viikkoa, 30 h/vko + itsenäinen tiedonhankinta, tai ajoitus muulla sovitulla tavalla. Opiskelija ilmoittaa tiedot harjoittelupaikastaan Wiki-sivustolle hyvissä ajoin ennen harjoittelun alkamista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Potilasturvallisuuden verkko-opinnot suoritettuna ja todistus tallennettuna OMA-työtilaan 26.3.2023 mennessä.
Kansainvälisyys
Työelämäharjoittelun suorittaminen ulkomailla on mahdollista. Kts. wiki.metropolia.fi -> Fysioterapian työelämäharjoittelu.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työharjoittelu, pienryhmäkeskustelu ja verkkokurssi 9 op
Kuvantaminen 1 op
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Harjoitteluun liittyvä tieto löytyy wiki.metropolia.fi -> Fysioterapian työelämäharjoittelu
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkokurssin hyväksytty suorittaminen
Osallistuminen ja osoitetut tehtävät
Työelämäharjoittelu: pienryhmäkeskustelu, annetut tehtävät, itsearviointi ja työelämäohjaajan arviointi.
Suorituksen hyväksymiseksi kukin kokonaisuuden tehtävä, harjoittelu ja verkkokurssi tulee olla suoritettuna hyväksytysti ja alkuperäinen allekirjoitettu arviointilomake olla toimitettuna ohjaavalle opettajalle.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 26.05.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ulla Härkönen
- Sirpa Ahola
- Hanna Rantavuori
- Heli Patanen
- Sanna Garam
- Irma Gerstenmaier
- Lasse Liikanen
- Inari Heimo
Vastuuopettaja
Inari Heimo
Ryhmät
-
SXB21K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Työelämäharjoittelun tavoitteena on, että opiskelija osaa toimia dialogisessa, eettisten periaatteiden mukaisessa vuorovaikutuksessa asiakastilanteissa ja työyhteisössä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa asiakkaan toimijuutta ja toimintakykyä edistävää fysioterapiaa moniasiantijuuteen perustuvassa yhteistoiminnassa eri toimintaympäristöissä yhdessä asiakkaan kanssa. Opiskelija arvioi ja kehittää omaa toimintaansa. Opiskelijan keskeiset ammatilliset valmiudet ja asiantuntijuus syvenevät systemaattisesti opiskelun edetessä.
Sisältö
Tavoitteellinen, ohjattu ja arvioitu fysioterapiaharjoittelu työelämän oppimisympäristöissä
Edellytetään, että opiskelun aikana opiskelija harjoittelee työelämän erilaisissa oppimisympäristöissä
Fysioterapian dokumentointi
Tuki- ja liikuntaelimistön kuvantamisen perusteet
Aika ja paikka
Työelämäharjoittelu 10.4.-19.5.2023.
Oppimateriaalit
Oppiportin verkkokurssin materiaalit.
Kts. tehtävien ohjeistus Wikissä. Hyödynnä tutkittua tietoa tehtävissäsi ja näyttöön perustuvaa toimintatapaa toiminnassasi ohjeistusten mukaan.
Opetusmenetelmät
Työelämäharjoittelu tehtävineen
Pienryhmäkeskustelu
Itsenäinen verkko-opiskelu: Potilasturvallisuus (Oppiportti)
Lähiopetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäharjoittelu 9 op, 6 viikkoa, 30 h/vko + itsenäinen tiedonhankinta, tai ajoitus muulla sovitulla tavalla. Opiskelija ilmoittaa tiedot harjoittelupaikastaan Wiki-sivustolle hyvissä ajoin ennen harjoittelun alkamista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Potilasturvallisuuden verkko-opinnot suoritettuna ja todistus tallennettuna OMA-työtilaan 26.3.2023 mennessä.
Kansainvälisyys
Työelämäharjoittelun suorittaminen ulkomailla on mahdollista. Kts. wiki.metropolia.fi -> Fysioterapian työelämäharjoittelu.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työharjoittelu, pienryhmäkeskustelu ja verkkokurssi 9 op
Kuvantaminen 1 op
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Harjoitteluun liittyvä tieto löytyy wiki.metropolia.fi -> Fysioterapian työelämäharjoittelu
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkokurssin hyväksytty suorittaminen
Osallistuminen ja osoitetut tehtävät
Työelämäharjoittelu: pienryhmäkeskustelu, annetut tehtävät, itsearviointi ja työelämäohjaajan arviointi.
Suorituksen hyväksymiseksi kukin kokonaisuuden tehtävä, harjoittelu ja verkkokurssi tulee olla suoritettuna hyväksytysti ja alkuperäinen allekirjoitettu arviointilomake olla toimitettuna ohjaavalle opettajalle.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 21.12.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ulla Härkönen
- Jolanda Ehrström
- Sirpa Ahola
- Heli Patanen
- Sanna Garam
- Irma Gerstenmaier
- Leena Piironen
- Lasse Liikanen
- Inari Heimo
- Mika Luukkonen
- Titta Komssi
Vastuuopettaja
Inari Heimo
Ryhmät
-
SXB20S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Työelämäharjoittelun tavoitteena on, että opiskelija osaa toimia dialogisessa, eettisten periaatteiden mukaisessa vuorovaikutuksessa asiakastilanteissa ja työyhteisössä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa asiakkaan toimijuutta ja toimintakykyä edistävää fysioterapiaa moniasiantijuuteen perustuvassa yhteistoiminnassa eri toimintaympäristöissä yhdessä asiakkaan kanssa. Opiskelija arvioi ja kehittää omaa toimintaansa. Opiskelijan keskeiset ammatilliset valmiudet ja asiantuntijuus syvenevät systemaattisesti opiskelun edetessä.
Sisältö
Tavoitteellinen, ohjattu ja arvioitu fysioterapiaharjoittelu työelämän oppimisympäristöissä
Edellytetään, että opiskelun aikana opiskelija harjoittelee työelämän erilaisissa oppimisympäristöissä
Fysioterapian dokumentointi
Tuki- ja liikuntaelimistön kuvantamisen perusteet
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.