Siirry suoraan sisältöön

Lyhyet alaraajan ortoosit - AFOLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00FP96

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija hyödyntää ja syventää aiemmin oppimaansa tietoa neurologisista tuki- ja liikuntaelimistön sairauksista ja niiden aiheuttamista toiminnanrajoituksista. Opiskelija perehtyy erilaisten sairauksien ja vammojen aiheuttamiin ortoositarpeisiin ja niiden vaikutusmekanismeihin.

Opiskelija osaa perustella käyttäjälähtöisesti ja näyttöön perustuen ortoosin valinnan. Opiskelija erottaa yksilöllisesti sovittavan ja yksilöllisesti valmistettavan ortoosin eron ja osaa soveltaa tietoaan niistä asiakastilanteissa. Opiskelija harjaantuu yksilölliseen ortoosin apuvälinearvioon ja mitanottoon sekä suoriutuu jalkaterän ja nilkanalueen ortoosin valmistuksesta. Opiskelija vahvistaa kädentaitojaan ja osaamistaan ortoosin valmistukseen liittyvissä työvaiheissa ja menetelmissä. Opiskelija ymmärtää moniammatillisen työskentelyn merkityksen prosessissa ja osaa työskennellä osana ryhmää. Opiskelija osaa soveltaa materiaalitietämystään valmistuksessa sekä komponenttien valinnassa. Ortoosin valmistusprosessissa hän osaa huomioida ja noudattaa ympäristöä säästäviä menetelmiä ja toimintatapoja.

Opiskelija harjaantuu tuotteen sovituksessa sekä antaa ohjausta ja ortoosin käytön opetusta asiakkaalle. Opiskelija vertaa toiminnallisen lähtökohdan suhdetta lopputuotokseen ammatillisista näkökulmista. Opiskelija vahvistaa taitojaan asiakkaan kohtaamisessa ja käyttäjälähtöisessä apuvälineratkaisun suunnittelussa.

Sisältö

• Ortoositarvetta aiheuttavat yleisimmät sairaudet ja toiminnanvajavuudet
• Käyttäjälähtöisen apuvälineratkaisun suunnittelu ja toteutus
• Asiakkaan tutkiminen ja haastattelu
• Yksilöllisesti sovitettavat jalkaterän ja nilkan alueen ortoosit
• Yksilöllisesti valmistettavat jalkaterän ja nilkan alueen ortoosit
• Polven alueen valmisortoosit
• Yleisimmät materiaalit ja komponentit sekä niiden valinta
• Asiakkaan biomekaaninen tutkiminen ja ortoosin mitanotto
• Valmistusprosessi ja -tekniikat
• Ortoosien sovitus, arviointi ja käytön opetus
• Apuvälineratkaisun kustannusrakenteen muodostuminen
• Näyttöön perustuva tieto

Opintojaksolla tutustutaan kestävän kehityksen periaatteisiin, joita sovelletaan materiaalien valinnassa, kierrätettävyydessä, pitkäikäisyydessä, eettisessä tuotannossa sekä innovaatioissa ja teknologian hyödyntämisessä, edistäen samalla sosiaalista vastuullisuutta terveydenhuollossa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
·Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
· Opiskelija käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
· Opiskelija perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi toiminnan turvallisuutta
· Opiskelija osaa toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
· Opiskelija arvioi ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa ja osaa arvioida toimintansa seurauksia
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
· Opiskelija soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija arvioi alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
· Opiskelija osaa toimia erilaisissa ryhmissä ja projekteissa kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
· Opiskelija kehittää itseään ja työyhteisöä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija ei tunne tai osaa käyttää oman ammattialan käsitteitä riittävästi
· Opiskelija käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja ja soveltaa ammatillista osaamistaan riittämättömästi
· Opiskelija ei toimi riittävän asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon turvallisuutta ja ammattialan eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei osoita riittäviä valmiuksia itsensä kehittämiseen ja ryhmä- ja kehittämistyöhön osallistumiseen

Lisätiedot

Käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt