Siirry suoraan sisältöön

Reisiproteesit TFLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00FP69

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tietää reisi- ja lonkkadisartikulaatioamputaation syyt ja erilaiset amputaatiotekniset tavat, ymmärtää asiakkaan aktiivisuusluokituksen ja osaa yhdistää sen reisi- ja lonkkadisartikulaatioproteesin valmistukseen. Hän osaa perustella käyttäjälähtöisesti apuvälineratkaisun tarpeen ja vaikutukset toimintakykyyn. Opiskelija osaa mitanoton ja mallinnusprosessin perusteet perinteisellä sekä CAD menetelmällä. Hän valmistaa ohjatusti reisiproteesin, linjaa ja sovittaa sen asiakkaalle. Opiskelija osaa soveltaa tietämystään materilaaleista ja proteesikomponenteista valmistusprosessissa sekä kehittää kädentaitojaan.
Hän osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä ja proteesin käytettävyyttä sekä ohjata asiakasta proteesin käytössä. Ymmärtää moniammatillisen työskentelyn merkityksen ja osaa työskennellä osana ryhmää.

Sisältö

• Reisi- ja lonkkadisartikulaatioamputaation syyt ja amputaatiotekniset ratkaisut
• Proteesin rakenne ja komponentit
• Aktiivisuustason luokitus
• Tutkimus ja mitanotto
• Sovitinosan mallintaminen ja valmistus sekä modifiointi
• Reisiproteesin linjaus ja sovitus
• Käytön arviointi, ohjaus ja opetus
• Näyttöön perustuva tieto
• Etiikka

Opintojaksolla tutustutaan kestävän kehityksen periaatteisiin, joita sovelletaan materiaalien valinnassa, kierrätettävyydessä, pitkäikäisyydessä, eettisessä tuotannossa sekä innovaatioissa ja teknologian hyödyntämisessä, edistäen samalla sosiaalista vastuullisuutta terveydenhuollossa.

Esitietovaatimukset

Suoritusmerkinnät seuraavilta opintojaksoilta:
- Harjoittelu 1
- Biomekaniikka ja toimintakyvyn arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
·Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
· Opiskelija käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
· Opiskelija perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi toiminnan turvallisuutta
· Opiskelija osaa toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
· Opiskelija arvioi ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa ja osaa arvioida toimintansa seurauksia
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
· Opiskelija soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija arvioi alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
· Opiskelija osaa toimia erilaisissa ryhmissä ja projekteissa kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
· Opiskelija kehittää itseään ja työyhteisöä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija ei tunne tai osaa käyttää oman ammattialan käsitteitä riittävästi
· Opiskelija käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja ja soveltaa ammatillista osaamistaan riittämättömästi
· Opiskelija ei toimi riittävän asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon turvallisuutta ja ammattialan eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei osoita riittäviä valmiuksia itsensä kehittämiseen ja ryhmä- ja kehittämistyöhön osallistumiseen

Lisätiedot

Käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt