Skip to main content

Systemic Leadership and TransformationLaajuus (5 cr)

Code: LY00EC23

Credits

5 op

Objective

The student understands the nature of managerial work in a constantly changing operating environment and is familiar with the principles of complexity thinking. The student is familiar with the historical background and different theories of systems thinking and is able to utilize systems intelligence in improving his/her performance and developing the work community.
The student is able to apply change management tools and theories and to expedite change in his/her own work community.
The student is familiar with the dynamics of change management and is able to implement successful change projects based on them.

Content

• Complexity thinking in managerial work and in a VUCA environment
• Systems thinking, theories and tools
• Systems intelligence as a managerial and organizational competence
• Transformation processes and the ability to implement profound change
• Constantly changing organizations and adaptability as a competitive factor
• Change dynamics as part of staff and change management

Prerequisites

Completed Higher Education Degree

Assessment criteria, satisfactory (1)

Sufficient performance: has completed basic requirements to pass the course and has made an attempt to apply and articulate concepts and information both verbally and in writing but has not made enough effort overall. The student has demonstrated little effort, interest and motivation for individual or team activities / assignments and the output is rather weak.

Assessment criteria, good (3)

Good overall performance: can apply and articulate concepts and information well both verbally and in writing, certain areas of individual or team output require further attention; shows appropriate level of interest and motivation in individual and team activities. Good presentation delivery and analysis.

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent performance in all elements of the course: shows interest and motivation in individual and team activities and assignments, fully applies and clearly articulates concepts and information both verbally and in writing. The student is able to support his/her argument with references to the recommended reading and lecture content. Excellent presentation delivery and analysis.

Assessment criteria, approved/failed

Sufficient performance: has completed basic requirements to pass the course and has made an attempt to apply and articulate concepts and information both verbally and in writing but has not made enough effort overall. The student has demonstrated little effort, interest and motivation for individual or team activities / assignments and the output is rather weak.

Enrollment

06.10.2022 - 18.12.2022

Timing

16.01.2023 - 31.03.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Business

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Master’s Degree Programme in Business Development
Teachers
  • Helena Kuusisto-Ek
Teacher in charge

Raisa Varsta

Groups
  • L0822S6
    Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opiskelija ymmärtää johtamistyön luonteen jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä ja tuntee kompleksisuusajattelun periaatteet. Hän hallitsee systeemisen ajattelun taustan ja erilaiset teoriat ja osaa hyödyntää systeemiälykkyyttä oman toiminnan ja työyhteisön kehittämisessä.
Opiskelija osaa soveltaa muutosjohtamisen työkaluja, siihen liittyviä teorioita ja kykenee viemään muutoksia eteenpäin omassa työyhteisössään.
Opiskelija hallitsee muutosjohtamisen dynamiikan ja osaa sen perusteella toteuttaa onnistuneita muutosprojekteja.

Content

Kompleksisuusajattelu johtamistyössä ja VUCA-toimintaympäristössä
Systeeminen ajattelu, teoriat ja työkalut
Systeemiälykkyys esimiehen ja organisaation kompetenssina
Transformaatioprosessi ja kyky toteuttaa toiminnan syvällistä uudistamista
Jatkuvasti muuttuvat organisaatiot ja muutoskyvykkyys kilpailutekijänä
Muutosdynamiikka osana muutosten ja henkilöstön johtamista

Location and time

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa.

Materials

Navigating Through Changing Times : Knowledge Work in Complex Environments, Edited by Anne Eskola, Routledge 2017 (e-book)
Being Better Better. Livin with System intelligence
Hämäläinen, Jones, Saarinen http://systemsintelligence.aalto.fi/being_better_better/
Johtaja muutoksen ytimessä. Käsikirja uudistumismatkalle
Hille Korhonen, Tytti Bergman AlmaTalent 2019

Muu oppimateriaali ilmoitetaan myöhemmin.

Teaching methods

Opintojakso rakentuu luennoista, ryhmäkeskusteluista, case-harjoituksista ja itsenäisestä opiskelusta.
Opintojakso suoritetaan oppimisraporteilla.

Exam schedules

Ei tenttiä.

Completion alternatives

Opintojaksolla ei ole valinnaista suoritustapaa.

Content scheduling

Opintojakson osaamistavoitteet, sisällöt, suoritustapa ja arviointikriteerit käydään läpi ensimmäisellä lähiopetuskerralla.
Opintojakson kirjallisuus täsmentyy myös tuolloin.
Tutustuttavaksi:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Kiitettävä 5:
Opiskelija hallitsee systeemisen ja kompleksisen johtamisen kokonaisuuden ja siihen vaikuttavat asiat. Hän hallitsee näihin teemoihin liittyvän teoriataustan ja viitekehykset sekä osaa soveltaa niitä omaan työnantajaorganisaatioonsa. Hän osaa myös analysoida ja arvioida oman organisaationsa johtamisen tilanteen sekä tehdä teoriaan perustuvia kehittämisehdotuksia johtamisen edistämiseksi. Hän raportoi osaamisestaan käyttäen useita eri teorialähteitä asiantuntevasti ja selkeästi sekä osoittaen kykyä omaan pohdintaan.
Hyvä 3-4:
Opiskelija hallitsee osittain systeemisen ja kompleksisen johtamisen kokonaisuuden ja siihen vaikuttavat asiat. Hän hallitsee joitakin näihin teemoihin liittyviä teoriataustoja sekä osaa soveltaa niitä suppeasti omaan työnantajaorganisaatioonsa. Hän osaa tehdä joitakin kehittämisehdotuksia omaan työnantajaorganisaatioonsa liittyen. Hän raportoi osaamistaan käyttäen muutamia teorialähteitä ja osin omaa pohdintaa.
Tyydyttävä 1-2:
Opiskelija hallitsee joitakin näkökulmia systeemisen ja kompleksisen johtamiseen liittyen. Hän hallitsee jonkun näihin teemoihin liittyvän teorian sekä osaa soveltaa sitä suppeasti omaan työnantajaorganisaatioonsa. Hän osaa tehdä jonkun kehittämisehdotuksen omaan työnantajaorganisaatioonsa liittyen. Hän raportoi osaamistaan viitaten johonkin teoriaan. Kokonaisnäkemyksessä on paljon kehitettävää.

Prerequisites

Suoritettu korkeakoulututkinto