Siirry suoraan sisältöön

Laadunhallinta ja johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: S000FF69

Laajuus

5 op

Vastuuhenkilö

  • Mari Virtanen

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista sisäisten laadunarviointiprosessien johtamisessa ja tarvittavaa asiantuntijuutta ulkoisissa laadunarvioinneissa.

Opiskelija osaa arvioida laadunhallintajärjestelmien soveltuvuutta tarkoituksiinsa erilaisissa organisaatioissa. Opiskelija osaa kerätä monipuolista laadunarviointitietoa ja arvioida laadunhallintaa erilaisilla menetelmillä ja lähestymistavoilla. Opiskelija osaa suunnitella laadunarviointiprosesseja.

Opiskelija osaa analysoida organisaatioiden turvallisuusprosesseja ja edistää toiminnallaan positiivista ja palkitsevaa turvallisuuskulttuuria. Opiskelija johtaa ja kehittää työpaikkansa turvallisuustoimintaa sekä hyödyntää digitaalisia ratkaisuja turvallisuuskulttuurin ylläpidossa ja turvallisuuspoikkeamien raportoinnissa.

Sisältö

- Sosiaali- ja terveysalan prosessit ja palveluketjut
- Laadunhallintajärjestelmät, lait ja standardit
- Laadunhallinnan, arvioinnin ja kehittämisen työkalut -ja menetelmät
- Turvallisuusprosessien laadun kehittäminen ja johtaminen
- Asiakas- ja potilasturvallisuus palvelutuotannoissa ja niiden johtamisessa
- Tiedonhallinta ja tietojärjestelmien kehittäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksi lukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

16.01.2024 - 09.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 92

Koulutus
  • Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
  • Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
  • Antti Niemi
  • Liisa Nuutinen
Vastuuopettaja

Antti Niemi

Ryhmät
  • S3123S6
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
  • L1323S6
    Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
  • S2923S6
    Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi AMK

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista sisäisten laadunarviointiprosessien johtamisessa ja tarvittavaa asiantuntijuutta ulkoisissa laadunarvioinneissa.

Opiskelija osaa arvioida laadunhallintajärjestelmien soveltuvuutta tarkoituksiinsa erilaisissa organisaatioissa. Opiskelija osaa kerätä monipuolista laadunarviointitietoa ja arvioida laadunhallintaa erilaisilla menetelmillä ja lähestymistavoilla. Opiskelija osaa suunnitella laadunarviointiprosesseja.

Opiskelija osaa analysoida organisaatioiden turvallisuusprosesseja ja edistää toiminnallaan positiivista ja palkitsevaa turvallisuuskulttuuria. Opiskelija johtaa ja kehittää työpaikkansa turvallisuustoimintaa sekä hyödyntää digitaalisia ratkaisuja turvallisuuskulttuurin ylläpidossa ja turvallisuuspoikkeamien raportoinnissa.

Sisältö

- Sosiaali- ja terveysalan prosessit ja palveluketjut
- Laadunhallintajärjestelmät, lait ja standardit
- Laadunhallinnan, arvioinnin ja kehittämisen työkalut -ja menetelmät
- Turvallisuusprosessien laadun kehittäminen ja johtaminen
- Asiakas- ja potilasturvallisuus palvelutuotannoissa ja niiden johtamisessa
- Tiedonhallinta ja tietojärjestelmien kehittäminen

Aika ja paikka

16.1.2024 9.00 - 12.00 Orientaatio
12.2.2024 9.00 - 12.00 Prosessi- ja laatujohtaminen
12.3.2024 13.00-16.00 Turvallisuus ja sen johtaminen
9.4.2024 13.00 - 16.00 Loppuwebinaari

Oppimateriaalit

Busse, R. et al. 2019. Improving healthcare quality in Europe. Characteristics, effectiveness and implementation of different strategies. WHO. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/327356/9789289051750-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Martinsuo, M. & Blomqvist, M. 2010. Prosessien mallintaminen osana toiminnan kehittämistä. Tampereen teknillinen ylopisto.
Modig, N. 2013. Tätä on lean. Ratkaisu tehokkuusparadoksiin.
Virtanen, P & Wennberg, M. 2005. Prosessijohtaminen julkishallinnossa.
Laamanen, K. 2012. Johda liiketoimintaa prosessien verkkona.
Laamanen, K. & Tinnilä, M. 2009. Prosessijohtamisen käsitteet.
Hannus, J. 1995. Prosessijohtaminen. Ydinprosessien uudistaminen ja yrityksen suorituskyky.
Lecklin, O. 2005. Laatu yrityksen menestystekijänä.
Lillrank, P., Reijonsaari,K, Heikkilä, P., Silander, K. Seitsemän syytä sairauteen. Miksi terveydenhuolto ei toimi? http://www.eva.fi/wp-content/uploads/2016/02/EVA_pamfletti_2016_1_kansilla.pdf
Ross, TK. 2013. Health Care Quality Management : Tools and Applications. http://site.ebrary.com/lib/metropolia/detail.action?docID=10822371
Scrivens, E. 2005. Quality, Risk and Control in Health Care. http://site.ebrary.com/lib/metropolia/detail.action?docID=10175244
Kros, JF. 2012. Health Care Operations and Supply Chain Management Strategy, Operations, Planning, and Control. http://site.ebrary.com/lib/metropolia/reader.action?docID=10641830

Opetusmenetelmät

Monimuoto-opetus, seminaari, yhteistoiminnallinen oppiminen
Verkko-opppiminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Hymy-kylän kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ryhmätehtävä, osallistuminen 5 op

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus toteutetaan kokonaisuudessaan Zoom-etäyhteydellä.
Opiskelijoille, joiden kanssa on sovittu opintojaksosta pedagoginen ratkaisu, laativat yksilötehtävän (sovi tehtävästä opintojakson vastuuopettajien kanssa).

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä, osallistuminen

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksi lukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.