Siirry suoraan sisältöön

Geneettinen tieto terveydenhuollossaLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: S000GH38

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
- hallitsee geneettisiin sairauksiin liittyvät keskeiset käsitteet sekä sairauksien luonteen ja osaa soveltaa tätä tietoa asiakkaan hoidossa
- osaa kehittää näyttöön perustuvasti geneettisiin sairauksiin liittyvää hoitoa
- osaa kehittää geneettisiin sairauksiin liittyvään hoitoon uusia käytäntöjä ja toimintamalleja näyttöön perustuvasti

Sisältö

Geneettinen tieto ja sen mahdolliset seurannaisvaikutukset asiakkaalle ja perheelle
Geneettisiin sairauksiin liittyvät eettiset näkökulmat
Perinnöllisyysneuvonnan teoreettiset ohjausmallit
Geneettisten sairauksien vaikutukset terveyskäyttäytymiseen
Geneettisiin sairauksiin liittyvä sikiödiagnostiikka ja sikiön poikkeavuudet
Geneettisiin sairauksiin liittyvän ensitiedon kehittäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

piskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Siirry alkuun