Siirry suoraan sisältöön

Seksuaaliterveyttä edistävän kätilötyön kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00FA15

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa soveltaa seksologian perusteita kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää ja jalkauttaa työyhteisöön seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä tukevia toimintamalleja

Sisältö

Sisältö
- Seksologian perusteet
- Seksuaalisuuden puheeksioton teoreettiset mallit ja menetelmät
- Asiakkaan moninaisuuden ja seksuaalisuuden huomioiminen
- Seksuaaliterveyden edistäminen elämänkulun eri vaiheissa
- Seksuaalikasvatuksen menetelmät ja standardit

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- Tietää seksologian perusteet
- Osaa tukea asiakkaan seksuaalista hyvinvointia omassa työskentelyssään.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- Osaa soveltaa seksologian perusteita omassa työskentelyssään
- Osaa kehittää seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä tukevia toimintamalleja omassa työyhteisössään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Osaa soveltaa seksologian perusteita kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää ja jalkauttaa työyhteisöön seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä tukevia toimintamalleja

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 24.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Maija-Riitta Jouhki
  • Sanna-Mari Manninen
  • Maarit Sinisaari-Eskelinen
Vastuuopettaja

Maarit Sinisaari-Eskelinen

Ryhmät
  • S2623S6
    Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk

Tavoitteet

Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa soveltaa seksologian perusteita kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää ja jalkauttaa työyhteisöön seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä tukevia toimintamalleja

Sisältö

Sisältö
- Seksologian perusteet
- Seksuaalisuuden puheeksioton teoreettiset mallit ja menetelmät
- Asiakkaan moninaisuuden ja seksuaalisuuden huomioiminen
- Seksuaaliterveyden edistäminen elämänkulun eri vaiheissa
- Seksuaalikasvatuksen menetelmät ja standardit

Aika ja paikka

23.01.2024 KLO.00-16.00 lähiopetus + hybridi, Myllypuron kampus, Helsinki
30.01.2024 klo 9.00-14.30 kontaktiopetus, Zoom
13.02.2024 klo 9.00-16.00 kontaktiopetus, Zoom
26.04.2024 klo 9.00-16.00 lähiopetus (seminaari), Myllypuron kampus, Helsinki

Oppimateriaalit

Suositeltu kirjallisuus:

Kero K, Merta A. 2020. Seksuaalilääketieteen palvelujen järjestäminen Suomessa. Teoksessa: Seksuaalilääketiede, Brusila P, Kero K, Piha J, Räsänen M. (toim.) Duodecim, 731-742.
Pyykönen M, Pyykönen. 2019. Seksuaalinen häirintä työpaikalla. Edita.
Oinonen M, Susineva A. 2021. Seksuaalikasvattajan käsikirja. Hivpoint.

Suositellut artikkelit ja muut materiaalit (täydentyy kevään 2024 aikana):

Kemppainen, M. 2022. Jos mä en ota tätä asiaa puheeksi, niin kuka sen sitten ottaa? Gynekologista syöpää sairastavien naisten seksuaalisuuden puheeksiotto hoitotyössä. Pro-gradu. Terveystieteiden tiedekunta. Itä-Suomen yliopisto.

Manninen S-M, Kero K, Riskumäki M, Vahlberg T, Polo-Kantola P. 2022. Medical and midwifery students need increased sexual medicine education to overcome barriers hindering bringing up sexual health issues – A national study of final-year medical and midwifery students in Finland. European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology, 279, 112-117.

Sinisaari-Eskelinen M, Jouhki M-R, Tervo P & Väisälä L. 2016.Työkaluja seksuaalisuuden puheeksiottamiseen. Plissitistä Betteriin.Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 53, 286 - 293.

Opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 22 tuntia
Seminaarityöskentely 8 tuntia
Itsenäinen työskentely 105 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tehtävät ja tarkemmat ohjeet Moodle oppimisympäristössä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- Tietää seksologian perusteet
- Osaa tukea asiakkaan seksuaalista hyvinvointia omassa työskentelyssään.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- Osaa soveltaa seksologian perusteita omassa työskentelyssään
- Osaa kehittää seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä tukevia toimintamalleja omassa työyhteisössään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Osaa soveltaa seksologian perusteita kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää ja jalkauttaa työyhteisöön seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä tukevia toimintamalleja

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava ryhmätehtävä 0-5, erilliset arviointikriteerit Moodlessa.
Ennakkotehtävä: Hyväksytty/hylätty.

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Maija-Riitta Jouhki
  • Sanna-Mari Manninen
  • Maarit Sinisaari-Eskelinen
Vastuuopettaja

Maarit Sinisaari-Eskelinen

Ryhmät
  • S2622S6
    Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk

Tavoitteet

Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa soveltaa seksologian perusteita kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää ja jalkauttaa työyhteisöön seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä tukevia toimintamalleja

Sisältö

Sisältö
- Seksologian perusteet
- Seksuaalisuuden puheeksioton teoreettiset mallit ja menetelmät
- Asiakkaan moninaisuuden ja seksuaalisuuden huomioiminen
- Seksuaaliterveyden edistäminen elämänkulun eri vaiheissa
- Seksuaalikasvatuksen menetelmät ja standardit

Aika ja paikka

13.2.2023 klo 9.00-16.00 lähiopetus + hybridi, Myllypuron kampus, Helsinki
13.3.2023 klo 9.00-14.30 kontaktiopetus, Zoom
14.3.2023 klo 9.00-16.00 kontaktiopetus, Zoom
9.5.2023 klo 9.00-16.00 lähiopetus (seminaari), Myllypuron kampus, Helsinki

Oppimateriaalit

Suositeltu kirjallisuus:

Kero K, Merta A. 2020. Seksuaalilääketieteen palvelujen järjestäminen Suomessa. Teoksessa: Seksuaalilääketiede, Brusila P, Kero K, Piha J, Räsänen M. (toim.) Duodecim, 731-742.
Pyykönen M, Pyykönen. 2019. Seksuaalinen häirintä työpaikalla. Edita.
Oinonen M, Susineva A. 2021. Seksuaalikasvattajan käsikirja. Hivpoint.

Suositellut artikkelit ja muut materiaalit (täydentyy kevään 2023 aikana):

Kemppainen, M. 2022. Jos mä en ota tätä asiaa puheeksi, niin kuka sen sitten ottaa? Gynekologista syöpää sairastavien naisten seksuaalisuuden puheeksiotto hoitotyössä. Pro-gradu. Terveystieteiden tiedekunta. Itä-Suomen yliopisto.

Manninen S-M, Kero K, Riskumäki M, Vahlberg T, Polo-Kantola P. 2022. Medical and midwifery students need increased sexual medicine education to overcome barriers hindering bringing up sexual health issues – A national study of final-year medical and midwifery students in Finland. European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology, 279, 112-117.

Sinisaari-Eskelinen M, Jouhki M-R, Tervo P & Väisälä L. 2016.Työkaluja seksuaalisuuden puheeksiottamiseen. Plissitistä Betteriin.Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 53, 286 - 293.

Opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 22 tuntia
Seminaarityöskentely 8 tuntia
Itsenäinen työskentely 105 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tehtävät ja tarkemmat ohjeet Moodle oppimisympäristössä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- Tietää seksologian perusteet
- Osaa tukea asiakkaan seksuaalista hyvinvointia omassa työskentelyssään.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- Osaa soveltaa seksologian perusteita omassa työskentelyssään
- Osaa kehittää seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä tukevia toimintamalleja omassa työyhteisössään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Osaa soveltaa seksologian perusteita kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää ja jalkauttaa työyhteisöön seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä tukevia toimintamalleja

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava ryhmätehtävä 0-5, erilliset arviointikriteerit Moodlessa.
Ennakkotehtävä: Hyväksytty/hylätty.

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.