Siirry suoraan sisältöön

Naisen terveyttä ja hyvinvointia edistävän kätilötyön kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00FA13

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
- Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä

Sisältö

- Naislähtöinen kätilötyö
- Näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämisen perusteet
- Hedelmällisyyteen ja vaihdevuosiin liittyvän ohjauksen implementointi kätilötyöhön
- Lantiopohjan kunnon ylläpitämisen ja inkontinenssin ehkäisemisen menetelmien implementointi kätilötyöhön
- Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja ehkäisy
- Työelämälähtöisten alueellisten toimintamallien kehittäminen
- Ajankohtainen tutkimustieto

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- Tietää keskeiset kätilötyötä ohjaavat teoreettiset lähtökohdat
- Tietää naiskeskeisten palveluiden kehittämisen teoreettiset lähtökohdat
- Osaa hyödyntää naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja työskentelyssään
- Osaa edistää näyttöön perustuvan toiminnan kehittämistä omassa työyhteisössään.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- Osaa tarkastella ja kehittää kätilötyötä sen teoreettisista lähtökohdista käsin
- Osaa soveltaa naiskeskeisyyttä kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa työyhteisöään näyttöön perustavan kätilötyön kehittämisen lähtökohdista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
- Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

30.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Maija-Riitta Jouhki
Vastuuopettaja

Maija-Riitta Jouhki

Ryhmät
  • S2624S6
    Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk

Tavoitteet

Opiskelija
- Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
- Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä

Sisältö

- Naislähtöinen kätilötyö
- Näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämisen perusteet
- Hedelmällisyyteen ja vaihdevuosiin liittyvän ohjauksen implementointi kätilötyöhön
- Lantiopohjan kunnon ylläpitämisen ja inkontinenssin ehkäisemisen menetelmien implementointi kätilötyöhön
- Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja ehkäisy
- Työelämälähtöisten alueellisten toimintamallien kehittäminen
- Ajankohtainen tutkimustieto

Aika ja paikka

14.9.2023 klo 9.00-16.15 Luokkaopetus Myllypuron kampus, Helsinki.
19.9.2023 klo 9.00-16.15 Zoom
9.10.2023 klo 9.00-16.00 Zoom
10.10.2023 klo 9.00-16.00 Luokkaopetus Myllypuron kampus, Helsinki
8.12.2023 klo 9.00-16.00 Seminaari, Luokkaopetus Myllypuron kampus, Helsinki (Hybridi-mahdollisuus)

Oppimateriaalit

Kemp, Maclean, Moyo. 2022. Global Midwifery: Principles, Policy and Practise. Springer.
Korhonen, Jylhä, Korhonen, Holopainen. 2018. Näyttöön perustava toiminta - Tarpeesta tuloksiin.
Ajankohtainen tutkimustieto, tarkentuu.
Tarkemmat tiedot Moodle oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Kansainvälisyys

Opintojakso sisältää kansainvälisiä asiantuntijaluentoja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 32 tuntia
Seminaarityöskentely 8 tuntia
Itsenäinen työskentely 95 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tehtävät ja tarkemmat ohjeet Moodle oppimisympäristössä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- Tietää keskeiset kätilötyötä ohjaavat teoreettiset lähtökohdat
- Tietää naiskeskeisten palveluiden kehittämisen teoreettiset lähtökohdat
- Osaa hyödyntää naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja työskentelyssään
- Osaa edistää näyttöön perustuvan toiminnan kehittämistä omassa työyhteisössään.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- Osaa tarkastella ja kehittää kätilötyötä sen teoreettisista lähtökohdista käsin
- Osaa soveltaa naiskeskeisyyttä kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa työyhteisöään näyttöön perustavan kätilötyön kehittämisen lähtökohdista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
- Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava ryhmätehtävä 0-5, erilliset arviointikriteerit Moodlessa.
Oppimispäiväkirja. Hyväksytty/hylätty.
Vertaisarviointi.
Mahdollisuus suorittaa hylätyt suoritukset sopimalla opintojakson vastuuopettajan kanssa tai osallistumalla sovitusti seuraavalle totetukselle.

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

14.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Maija-Riitta Jouhki
Vastuuopettaja

Maija-Riitta Jouhki

Ryhmät
  • S2623S6
    Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk

Tavoitteet

Opiskelija
- Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
- Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä

Sisältö

- Naislähtöinen kätilötyö
- Näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämisen perusteet
- Hedelmällisyyteen ja vaihdevuosiin liittyvän ohjauksen implementointi kätilötyöhön
- Lantiopohjan kunnon ylläpitämisen ja inkontinenssin ehkäisemisen menetelmien implementointi kätilötyöhön
- Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja ehkäisy
- Työelämälähtöisten alueellisten toimintamallien kehittäminen
- Ajankohtainen tutkimustieto

Aika ja paikka

14.9.2023 klo 9.00-16.15 Luokkaopetus Myllypuron kampus, Helsinki.
19.9.2023 klo 9.00-16.15 Zoom
9.10.2023 klo 9.00-16.00 Zoom
10.10.2023 klo 9.00-16.00 Luokkaopetus Myllypuron kampus, Helsinki
8.12.2023 klo 9.00-16.00 Seminaari, Luokkaopetus Myllypuron kampus, Helsinki (Hybridi-mahdollisuus)

Oppimateriaalit

Kemp, Maclean, Moyo. 2022. Global Midwifery: Principles, Policy and Practise. Springer.
Korhonen, Jylhä, Korhonen, Holopainen. 2018. Näyttöön perustava toiminta - Tarpeesta tuloksiin.
Ajankohtainen tutkimustieto, tarkentuu.
Tarkemmat tiedot Moodle oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Kansainvälisyys

Opintojakso sisältää kansainvälisiä asiantuntijaluentoja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 32 tuntia
Seminaarityöskentely 8 tuntia
Itsenäinen työskentely 95 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tehtävät ja tarkemmat ohjeet Moodle oppimisympäristössä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- Tietää keskeiset kätilötyötä ohjaavat teoreettiset lähtökohdat
- Tietää naiskeskeisten palveluiden kehittämisen teoreettiset lähtökohdat
- Osaa hyödyntää naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja työskentelyssään
- Osaa edistää näyttöön perustuvan toiminnan kehittämistä omassa työyhteisössään.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- Osaa tarkastella ja kehittää kätilötyötä sen teoreettisista lähtökohdista käsin
- Osaa soveltaa naiskeskeisyyttä kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa työyhteisöään näyttöön perustavan kätilötyön kehittämisen lähtökohdista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
- Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava ryhmätehtävä 0-5, erilliset arviointikriteerit Moodlessa.
Oppimispäiväkirja. Hyväksytty/hylätty.
Vertaisarviointi.
Mahdollisuus suorittaa hylätyt suoritukset sopimalla opintojakson vastuuopettajan kanssa tai osallistumalla sovitusti seuraavalle totetukselle.

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.

Ilmoittautumisaika

01.09.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Kätilötyön johtaminen YAMK
  • Maija-Riitta Jouhki
Vastuuopettaja

Maija-Riitta Jouhki

Ryhmät
  • S2622S6
    Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk

Tavoitteet

Opiskelija
- Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
- Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä

Sisältö

- Naislähtöinen kätilötyö
- Näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämisen perusteet
- Hedelmällisyyteen ja vaihdevuosiin liittyvän ohjauksen implementointi kätilötyöhön
- Lantiopohjan kunnon ylläpitämisen ja inkontinenssin ehkäisemisen menetelmien implementointi kätilötyöhön
- Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja ehkäisy
- Työelämälähtöisten alueellisten toimintamallien kehittäminen
- Ajankohtainen tutkimustieto

Aika ja paikka

13.9.2022 klo 9:00-16:00 lähiopetus, Myllypuron kampus, Helsinki
15.9.2022 klo 9:00-16:00 kontaktiopetus, Zoom
16.9.2022 klo 8:30-16:15 kontaktiopetus, Zoom
04.10.2022 klo 9:00-16:00 lähiopetus, Myllypuron kampus, Helsinki.
12.10.2022 klo 9:00-12:00 lähipetus, Zoom
09.12.2022 klo 9:00-16:00 lähiopetus, Myllypuron kampus, Helsinki

Oppimateriaalit

Kemp, Maclean, Moyo. 2022. Global Midwifery: Principles, Policy and Practise. Springer.
Korhonen, Jylhä, Korhonen, Holopainen. 2018. Näyttöön perustava toiminta - Tarpeesta tuloksiin.
Ajankohtainen tutkimustieto, tarkentuu.
Tarkemmat tiedot Moodle oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Kansainvälisyys

Opintojakso sisältää kansainvälisiä asiantuntijaluentoja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 36 tuntia
Seminaarityöskentely 8 tuntia
Itsenäinen työskentely 91 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tehtävät ja tarkemmat ohjeet Moodle oppimisympäristössä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- Tietää keskeiset kätilötyötä ohjaavat teoreettiset lähtökohdat
- Tietää naiskeskeisten palveluiden kehittämisen teoreettiset lähtökohdat
- Osaa hyödyntää naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja työskentelyssään
- Osaa edistää näyttöön perustuvan toiminnan kehittämistä omassa työyhteisössään.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- Osaa tarkastella ja kehittää kätilötyötä sen teoreettisista lähtökohdista käsin
- Osaa soveltaa naiskeskeisyyttä kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa työyhteisöään näyttöön perustavan kätilötyön kehittämisen lähtökohdista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
- Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava ryhmätehtävä 0-5, erilliset arviointikriteerit Moodlessa.
Oppimispäiväkirja. Hyväksytty/hylätty.
Vertaisarviointi.

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.