Extensive expertise and management in acute care nursingLaajuus (5 cr)
Code: S000EO16
Credits
5 op
Objective
The student develops and strenghtens his/her extensive expertise in acute care nursing and leadership. The student recognizes the challenges of extensive expertise in acute care nursing and is competent to apply evidence-based knowledge into demanding independent decision-making processes. The student is capable of applying knowledge and skills of acute care nursing whilst working in expert positions leading expertise. She/he knows how to analyze and utilize the possibilities of evolving health technology in diverse acute care nursing environments.
Content
- Clinical expertise and leadership in acute care nursing
- Evolving skills in acute care nursing competence in workplaces
- Ethical decision-making in leadership of acute care nursing
- Distributing expertise in acute care nursing
- Utilizing evolving health technology
Assessment criteria, satisfactory (1)
Satisfactory (1-2):
The student demonstrates competence in the basic content of the unit, but there are deficiencies in his/her individual ability to find and interpret information and to integrate the learned content with the context of the workplace.
Assessment criteria, good (3)
Good (3-4):
The student demonstrates good competence in the content of the unit. She/he is able to find information actively and interpret it in relation to the work environment. The student is able to analyze the learned content and apply it to the context of the workplace.
Assessment criteria, excellent (5)
Excellent (5):
The student demonstrates great and wide-ranging competence in the content of the unit. She/he displays outstanding competence in finding relevant information. The student’s decision-making skills demonstrate independence, responsibility and the ability to guide others. His/her ability to apply the learned content to the context of the workplace is creative and comprehensive.
Assessment criteria, approved/failed
Approved/Failed:
Pass: The student demonstrates competence in the basic content of the unit (in reference to the assessment criteria). However, independent search for information, interpretation and the ability to integrate the learned content with the context of the workplace prove inadequate.
Further information
Recognition of Prior Learning (RPL):
A study unit or parts of it may be accredited based on previously acquired competence if the student has completed similar studies of higher education and/or the student has work experience to meet the competence requirements.
Enrollment
27.11.2023 - 10.12.2023
Timing
08.01.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Acute Care
Teachers
- Maiju Salovaara-Hiltunen
- Kirsi Halme
Teacher in charge
Kirsi Halme
Groups
-
S2223S6Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
Objective
Opiskelija kehittää ja vahvistaa vaativan tason akuuttihoitotyön asiantuntijuuttaan ja akuuttihoitotyön johtamisen taitoja. Opiskelija ymmärtää akuuttihoitotyön laaja-alaisen asiantuntijuuden haasteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vaativassa itsenäisessä päätöksenteossa. Opiskelija osaa soveltaa akuuttihoitotyön tietoja ja taitoja toimiessaan asiantuntijan työtehtävissä ja johtaessaan asiantuntijatoimintaa. Hän osaa analysoida ja hyödyntää kehittyvän teknologian mahdollisuuksia erilaisissa akuuttihoitotyön toimintaympäristöissä.
Content
- Kliininen asiantuntijuus ja johtaminen akuuttihoitotyössä
- Akuuttihoitotyön osaamisen kehittäminen työyksiköissä
- Eettinen päätöksenteko akuuttihoitotyön johtamisessa
- Akuuttihoitotyön asiantuntijuuden jakaminen
- Kehittyvän terveysteknologian hyödyntäminen
Location and time
Kevät-Syksy 2024
Materials
Suositeltava kirjallisuus annetaan opintojakson aikana. Opiskelija hankkii tarvitsemansa kirjallisuuden opintojakson tehtävien mukaisesti.
Teaching methods
Kontaktiopetus (0,5op):
Orientaatio
Asiantuntijaluento
Seminaari
Tehtävät:
- Kirjallinen työ (2,5op)
- Työhaastattelu -ryhmäharjoitus (1op)
- Työhakemus + CV -yksilöharjoitus (1op)
Employer connections
-
Exam schedules
Opintojakson tehtävien arvosanojen korotus Tutkintosäännön mukaisesti 2 uusintaa / arvioitava tehtävä.
International connections
-
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Student workload
5 op=135 tuntia opiskelijan työtä
Opintojakson kuormittuvuus ja tehtävät käydään läpi Orientaation yhteydessä. Tehtävien suoritus painottuu syksylle 2024.
Further information
Opiskelija voi saada hyväksiluvun osittain tai kokonaan opintojaksosta, mikäli täyttää alla olevat kriteerit:
1. Opintojaksolle määritellyt tavoitteet täyttyvät aikaisemmilla korkeakouluopinnoilla (YAMK tai kandidaatti-/maisteriopinnoilla)
2. Opiskelija on suorittanut korkeakoulutasoisen opintokokonaisuuden kyseisestä aiheesta
3. Opiskelija pystyy osoittamaan kyseisen opintojakson tehtävän mukaisen osaamisen (esimerkiksi tieteellisen tiedonhaun, akateemisen kirjoittamisen, kehittämisosaamisen)
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty (hylätty):
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment methods and criteria
Tehtävät arvioidaan numeraalisesti asteikolla 0-5
Further information
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.
Enrollment
28.11.2022 - 11.12.2022
Timing
01.01.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
School of Health Care
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Acute Care
Teachers
- Maiju Salovaara-Hiltunen
- Kirsi Halme
Teacher in charge
Kirsi Halme
Groups
-
S2222S6Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
Objective
Opiskelija kehittää ja vahvistaa vaativan tason akuuttihoitotyön asiantuntijuuttaan ja akuuttihoitotyön johtamisen taitoja. Opiskelija ymmärtää akuuttihoitotyön laaja-alaisen asiantuntijuuden haasteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vaativassa itsenäisessä päätöksenteossa. Opiskelija osaa soveltaa akuuttihoitotyön tietoja ja taitoja toimiessaan asiantuntijan työtehtävissä ja johtaessaan asiantuntijatoimintaa. Hän osaa analysoida ja hyödyntää kehittyvän teknologian mahdollisuuksia erilaisissa akuuttihoitotyön toimintaympäristöissä.
Content
- Kliininen asiantuntijuus ja johtaminen akuuttihoitotyössä
- Akuuttihoitotyön osaamisen kehittäminen työyksiköissä
- Eettinen päätöksenteko akuuttihoitotyön johtamisessa
- Akuuttihoitotyön asiantuntijuuden jakaminen
- Kehittyvän terveysteknologian hyödyntäminen
Location and time
Kevät-Syksy 2023
Materials
Suositeltava kirjallisuus annetaan opintojakson aikana. Opiskelija hankkii tarvitsemansa kirjallisuuden opintojakson tehtävien mukaisesti.
Teaching methods
Kontaktiopetus (0,5op):
8.5 Orientaatio
11.5 Asiantuntijaluento
4.9 Seminaari
Tehtävät:
- Kirjallinen työ (2,5op)
- Työhaastattelu -ryhmäharjoitus (1op)
- Työhakemus + CV -yksilöharjoitus (1op)
Employer connections
-
Exam schedules
Opintojakson tehtävien arvosanojen korotus Tutkintosäännön mukaisesti 2 uusintaa / arvioitava tehtävä.
International connections
-
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Student workload
5 op=135 tuntia opiskelijan työtä
Opintojakson kuormittuvuus ja tehtävät käydään läpi Orientaation yhteydessä. Tehtävien suoritus painottuu syksylle 2023.
Further information
Opiskelija voi saada hyväksiluvun osittain tai kokonaan opintojaksosta, mikäli täyttää alla olevat kriteerit:
1. Opintojaksolle määritellyt tavoitteet täyttyvät aikaisemmilla korkeakouluopinnoilla (YAMK tai kandidaatti-/maisteriopinnoilla)
2. Opiskelija on suorittanut korkeakoulutasoisen opintokokonaisuuden kyseisestä aiheesta
3. Opiskelija pystyy osoittamaan kyseisen opintojakson tehtävän mukaisen osaamisen (esimerkiksi tieteellisen tiedonhaun, akateemisen kirjoittamisen, kehittämisosaamisen)
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty (hylätty):
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment methods and criteria
Tehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty -asteikolla.
Further information
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.
Enrollment
29.11.2021 - 12.12.2021
Timing
04.05.2022 - 14.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Acute Care
Teachers
- Tiina Varamäki
- Tiia Saastamoinen
Teacher in charge
Tiina Varamäki
Groups
-
S2221S6Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
Objective
Opiskelija kehittää ja vahvistaa vaativan tason akuuttihoitotyön asiantuntijuuttaan ja akuuttihoitotyön johtamisen taitoja. Opiskelija ymmärtää akuuttihoitotyön laaja-alaisen asiantuntijuuden haasteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vaativassa itsenäisessä päätöksenteossa. Opiskelija osaa soveltaa akuuttihoitotyön tietoja ja taitoja toimiessaan asiantuntijan työtehtävissä ja johtaessaan asiantuntijatoimintaa. Hän osaa analysoida ja hyödyntää kehittyvän teknologian mahdollisuuksia erilaisissa akuuttihoitotyön toimintaympäristöissä.
Content
- Kliininen asiantuntijuus ja johtaminen akuuttihoitotyössä
- Akuuttihoitotyön osaamisen kehittäminen työyksiköissä
- Eettinen päätöksenteko akuuttihoitotyön johtamisessa
- Akuuttihoitotyön asiantuntijuuden jakaminen
- Kehittyvän terveysteknologian hyödyntäminen
Location and time
Kevät-Syksy 2022
Materials
ETENE. https://etene.fi/etusivu
Risku, P. ym. 2020. Tulevaisuuden opettajuus. JAMK-julkaisuja. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/344999/JAMKJULKAISUJA2832020_web.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Saaranen T.ym. 2018. Terveysalan opettajan käsikirja. Tietosanoma.
STM 2020. STM 2020. Uusia käytäntöjä ja rakenteita näyttöön perustuvan hoitotyön osaamisen kehittämiseen.
Sulosaari, V.ym. 2020. Ydinkompetenssit kliinisen asiantuntijan (Ylempi AMK) koulutuksessa; https://uasjournal.fi/1-2020/kliinisen-asiantuntijan-ydinkompetenssit/
Muu opintojaksolla jaettava materiaali Moodlessa
Teaching methods
Kontaktiopetus
Aktivoiva luento
Tehtäväohjattu opetus
Käytännöstä nousevia ammatillisia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja
CV ja LinkedIn työstäminen/päivitys
Opetustapahtuman suunnittelu ja pitäminen syventävän vaiheen sairaanhoitaja-opiskelijoille (paritehtävä)
Yksilötehtävä (Etiikan tehtävä)
Yksilötehtävä (Terveysteknologia)
Työhaastattelu harjoite video
Employer connections
-
Exam schedules
Opintojakson tehtävien arvosanojen korotus Tutkintosäännön mukaisesti
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
5 op=135 tuntia opiskelijan työtä
Opintojakson kuormittuvuus ja tehtävät käydään läpi Orientaation yhteydessä
Further information
Opiskelija voi saada hyväksiluvun osittain tai kokonaan opintojaksosta, mikäli täyttää alla olevat kriteerit:
1. Opintojaksolle määritellyt tavoitteet täyttyvät aikaisemmilla korkeakouluopinnoilla (YAMK tai kandidaatti-/maisteriopinnoilla)
2. Opiskelija on suorittanut korkeakoulutasoisen opintokokonaisuuden kyseisestä aiheesta
3. Opiskelija pystyy osoittamaan kyseisen opintojakson tehtävän mukaisen osaamisen (esimerkiksi tieteellisen tiedonhaun, akateemisen kirjoittamisen, kehittämisosaamisen)
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty (hylätty):
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment methods and criteria
Tehtävät arvioidaan 0-5 asteikolla ja itse-ja vertaisarvioinnin avulla
Further information
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.