Skip to main content

Development of operational leadership and interagency cooperationLaajuus (5 cr)

Code: S000DK71

Credits

5 op

Objective

Grounded on evidence-based practices, the student can lead emergency care in special situations and major disasters ensuring interagency cooperation. The student is also competent in unified messaging.
The student knows how to plan and predict emergency service resources both in normal and exceptional circumstances. The student is able to evaluate and determine leadership and interagency cooperation of emergency care in case of multiple patient incidents and major disasters as well as devise methods for developing them. The student assesses cooperation between emergency care and social and health care and among other interest groups and authorities as well as develops the cooperation further.

Content

- evidence-based leadership
- competence requirements for operational leadership
- leadership, triage and sector leaders’ duties in special situations and major disasters
- communication and cooperation with authorities
- legislation and exchange of information
- special situations in normal circumstances and unusual conditions
- application and development of CRM skills
- development of interagency cooperation

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student displays competence to deal with the basic content of the study unit but lacks competence in independent data acquisition, interpretation and the ability to apply the acquired knowledge to the context of workplace.

Assessment criteria, good (3)

The student fulfills the requirements for the study unit well. S/he displays competence in active data acquisition and is able to interpret the key features of the data to a clinical setting. The student has the ability to analyze the acquired knowledge and to apply it to the context of workplace.

Assessment criteria, excellent (5)

The student displays broad and versatile competence in the content of the study unit. S/he has great competence in targeted data acquisition. The student’s ability to make decisions shows independent thinking, responsible actions and leadership skills. The ability to apply the acquired knowledge to the context of workplace is creative and versatile.

Assessment criteria, approved/failed

Pass: The student is proficient in the basic content of the study unit (competence evaluation), but independent data acquisition, interpretation and the ability to apply the acquired knowledge to the context of workplace has shortcomings.

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

01.01.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 30

Degree programmes
  • Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Emergency Care
Teachers
  • Jukka Lehtimäki
  • Jukka Kettunen
Teacher in charge

Jukka Lehtimäki

Groups
  • S1822S6
    Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opiskelija osaa johtaa näyttöön perustuen ensihoidon erityis- ja suuronnettomuustilanteita moniviranomaistyötä hyödyntäen sekä hallitsee viestiliikenteen.
Opiskelija osaa suunnitella ja ennakoida päivittäis- ja poikkeustilanteissa tarvittavia ensihoidon resursseja. Opiskelija kykenee arvioimaan ja määrittämään ensihoidon monipotilas- ja suuronnettomuustilanteiden johtamista ja viranomaisyhteistyötä ja määrittelee keinoja niiden kehittämiseksi.Opiskelija arvioi ensihoitopalvelun yhteistyötä sosiaali- ja terveysalan sekä muiden sidosryhmien ja viranomaisten kanssa sekä määrittelee keinoja yhteistyön kehittämiseksi.

Content

- johtaminen näyttöön perustuen
- operatiivisen johtamisen osaamisvaatimukset
- erityistilanteiden ja suuronnettomuuksien johtaminen, potilasluokittelu ja sektorijohtajien tehtävät
- viestintä- ja viranomaisyhteistyö
- lainsäädäntö ja tiedottaminen
- normaaliolojen häiriötilanteet ja poikkeusolot
- CRM-taitojen soveltaminen ja kehittäminen
- moniviranomaisyhteistyön kehittäminen

Teaching methods

Ennakkotehtävä
Aktivoivat luennot
Oppimistehtävät

Employer connections

-

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

Materiaaliin tututustuminen 0,5 op
Lähiopetus 2,5 op
Tentti/tehtävä 2 op

5 op = 135h

Content scheduling

Ennakkotehtävä
Luennot ja tunitehtävät
Tenttti/tehtävä

Further information

-

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Assessment criteria, approved/failed

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment methods and criteria

Kirjalliset tehtävät
Jatkuva arviointi

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

01.01.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Emergency Care
Teachers
  • Jukka Lehtimäki
  • Jukka Kettunen
Teacher in charge

Jukka Lehtimäki

Groups
  • S1821S6
    Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opiskelija osaa johtaa näyttöön perustuen ensihoidon erityis- ja suuronnettomuustilanteita moniviranomaistyötä hyödyntäen sekä hallitsee viestiliikenteen.
Opiskelija osaa suunnitella ja ennakoida päivittäis- ja poikkeustilanteissa tarvittavia ensihoidon resursseja. Opiskelija kykenee arvioimaan ja määrittämään ensihoidon monipotilas- ja suuronnettomuustilanteiden johtamista ja viranomaisyhteistyötä ja määrittelee keinoja niiden kehittämiseksi.Opiskelija arvioi ensihoitopalvelun yhteistyötä sosiaali- ja terveysalan sekä muiden sidosryhmien ja viranomaisten kanssa sekä määrittelee keinoja yhteistyön kehittämiseksi.

Content

- johtaminen näyttöön perustuen
- operatiivisen johtamisen osaamisvaatimukset
- erityistilanteiden ja suuronnettomuuksien johtaminen, potilasluokittelu ja sektorijohtajien tehtävät
- viestintä- ja viranomaisyhteistyö
- lainsäädäntö ja tiedottaminen
- normaaliolojen häiriötilanteet ja poikkeusolot
- CRM-taitojen soveltaminen ja kehittäminen
- moniviranomaisyhteistyön kehittäminen

Teaching methods

Ennakkotehtävä
Aktivoivat luennot
Oppimistehtävät

Employer connections

-

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

Materiaaliin tututustuminen 0,5 op
Lähiopetus 2,5 op
Tentti/tehtävä 2 op

5 op = 135h

Content scheduling

Ennakkotehtävä
Luennot ja tunitehtävät
Tenttti/tehtävä

Further information

-

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Assessment criteria, approved/failed

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment methods and criteria

Kirjalliset tehtävät
Jatkuva arviointi