Skip to main content

Gerontological Knowledge in the Development of Care of Older PeopleLaajuus (5 cr)

Code: S000CY16

Credits

5 op

Responsible person

Objective

Upon completion of the course, the student will know how to:
- Analyse and justify multidisciplinary gerontological knowledge, making use of the significance of ageing on individuals, communities and society
- Analyse and assess the changing views and concepts of diverse and multi-faceted old age from the perspective of older people's quality of life, inclusion and agency, wellbeing, mental wellbeing and health
- Apply co-development, evidence and research-based information in the development of care of older people

Content

- Definition, basic concepts and main theoretical models of multidisciplinary gerontology
- Diverse and multi-faceted concept of ageing
- Main theoretical basis for the quality of life, inclusion, agency, wellbeing, mental wellbeing and health of the older people
- Co-development and evidence-based practice

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student knows how to
- Define the main concepts, theories and models of gerontological knowledge
- Describe multi-faceted and diverse ageing from the perspectives of the quality of life, inclusion, agency, wellbeing, mental wellbeing and health
- Examine gerontological data and research in their developmental activities
- Act in accordance to the ethical principles of care of older people an equality

Assessment criteria, good (3)

The student knows how to:
? Analyse and apply the key concepts and models of gerontological knowledge in their practice
? Analyse and apply client understanding in diverse and multi-faceted ageing from the perspectives of quality of life, inclusion, agency, wellbeing, mental wellbeing and health
? Apply and evaluate gerontological data and research in the development of new practices
? Analyse and carry out the ethical principles of care of older people and equality

Assessment criteria, excellent (5)

The student knows how to:
- Critically evaluate the key concepts and models of gerontological knowledge in their practice
- Critically evaluate their client understanding in diverse and multi-faceted ageing from the perspectives of quality of life, inclusion, agency, wellbeing, mental wellbeing and health
- Critically evaluate gerontological data and research in developing new and innovative practices
- Critically evaluate the fulfilment of the ethical principles of care of older people and equality in their practice

Assessment criteria, approved/failed

The student knows how to
- Define the main concepts, theories and models of gerontological knowledge
- Describe multi-faceted and diverse ageing from the perspectives of the quality of life, inclusion, agency, wellbeing, mental wellbeing and health
- Examine gerontological data and research in their developmental activities
- Act in accordance to the ethical principles of care of older people an equality

Enrollment

02.05.2023 - 30.09.2023

Timing

23.08.2023 - 28.09.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Elderly Care - Human Ageing and Services
Teachers
  • Tuula Mikkola
  • Mia Rosenström
  • Tuomas Leisti
Groups
  • S1623S6
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- analysoida ja perustella monitieteistä gerontologista tietoa hyödyntäen ikääntymisen merkitystä yksilölle, yhteisöissä ja yhteiskunnassa
- analysoida ja arvioida muuttuvaa monimuotoista ja moninaista vanhuuskuvaa ja -käsitystä ikäihmisten elämänlaadun, osallisuuden ja toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- soveltaa yhteiskehittelyä, näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa vanhustyön kehittämisessä.

Content

- monitieteisen gerontologian määrittely, peruskäsitteet ja keskeiset teoreettiset mallit
- monimuotoinen ja moninainen vanhuuskuva
- ikäihmisten elämänlaadun ,osallisuuden, toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin keskeiset teoreettiset lähtökohdat
- yhteiskehittely ja näyttöön perustuva toiminta

Materials

-

Teaching methods

Aktivoiva luento
Etäopetus
Verkko-opetus
Työpaja

Employer connections

-

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

5 op (5*27 h= 135 opiskelijan työtä)

Content scheduling

Lähiopetus lukujärjestyksessä
1. ke 23.8.2023 klo 13.00 -16.00 (lähi, Myllypuro)
2. to 7.9.2023 klo 8.45 - 16.00 (lähi, Myllypuro
3. pe 8.9.2023 klo 8.45- 14.15 (lähi, Myllypuro)
4. to 28.9.2032 klo 8.45-12.00 /etä Zoom)

. Lähipäivien välillä on itsenäistä verkko-opiskelua. Opintojaksoon liittyy oppimistehtävä, joka integroidaan työelämään ja opinnäytetyön aiheen suunnitteluun.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa:
- määritellä gerontologisen tiedon keskeiset käsitteet, teoriat ja mallit
- kuvata asiakasymmärrystään ja monimuotoista ja moninaista ikääntymistä elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- tarkastella gerontologista ja tutkittua tietoa kehittämistoiminnassaan
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa:
- analysoida ja soveltaa toiminnassaan gerontologisen tiedon keskeisiä käsitteitä ja malleja
- analysoida ja soveltaa asiakasymmärrystään monimuotoisesta ja moninaisesta ikääntymisestä elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- soveltaa ja arvioida gerontologista ja tutkittua tietoa uuden toiminnan kehittämisessä
- analysoida ja toteuttaa toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteita

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa:
- arvioida toiminnassaan kriittisesti gerontologisen tiedon keskeisiä käsitteitä ja malleja
- arvioida kriittisesti asiakasymmärrystään monimuotoisesta ja moninaisesta ikääntymisestä elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- arvioida kriittisesti gerontologista ja tutkittua tietoa kehittäessään uutta ja innovatiivista toimintaa
- arvioida kriittisesti toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa:
- määritellä gerontologisen tiedon keskeiset käsitteet, teoriat ja mallit
- kuvata asiakasymmärrystään ja monimuotoista ja moninaista ikääntymistä elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- tarkastella gerontologista ja tutkittua tietoa kehittämistoiminnassaan
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävä
Osallistuminen

Enrollment

02.05.2022 - 30.09.2022

Timing

23.08.2022 - 29.09.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 25

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Elderly Care - Human Ageing and Services
Teachers
  • Tuula Mikkola
  • Mia Rosenström
  • Tuomas Leisti
Teacher in charge

Tuula Mikkola

Groups
  • S1622S6
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- analysoida ja perustella monitieteistä gerontologista tietoa hyödyntäen ikääntymisen merkitystä yksilölle, yhteisöissä ja yhteiskunnassa
- analysoida ja arvioida muuttuvaa monimuotoista ja moninaista vanhuuskuvaa ja -käsitystä ikäihmisten elämänlaadun, osallisuuden ja toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- soveltaa yhteiskehittelyä, näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa vanhustyön kehittämisessä.

Content

- monitieteisen gerontologian määrittely, peruskäsitteet ja keskeiset teoreettiset mallit
- monimuotoinen ja moninainen vanhuuskuva
- ikäihmisten elämänlaadun ,osallisuuden, toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin keskeiset teoreettiset lähtökohdat
- yhteiskehittely ja näyttöön perustuva toiminta

Materials

-

Teaching methods

Aktivoiva luento
Etäopetus
Verkko-opetus
Työpaja

Employer connections

-

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

5 op (5*27 h= 135 opiskelijan työtä)

Content scheduling

Lähiopetus lukujärjestyksessä
1. ti 23.8.2022 klo 13.00 -16.00 (lähi, Myllypuro)
2. to 8.9.2022 klo 8.45 - 16.00 (lähi, Myllypuro
3. pe 9.9 klo 8.45- 14.15 (lähi, Myllypuro)
4. to 29.9.2022 klo 8.45-12.00 /etä Zoom)

. Lähipäivien välillä on itsenäistä verkko-opiskelua. Opintojaksoon liittyy oppimistehtävä, joka integroidaan työelämään ja opinnäytetyön aiheen suunnitteluun.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa:
- määritellä gerontologisen tiedon keskeiset käsitteet, teoriat ja mallit
- kuvata asiakasymmärrystään ja monimuotoista ja moninaista ikääntymistä elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- tarkastella gerontologista ja tutkittua tietoa kehittämistoiminnassaan
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa:
- analysoida ja soveltaa toiminnassaan gerontologisen tiedon keskeisiä käsitteitä ja malleja
- analysoida ja soveltaa asiakasymmärrystään monimuotoisesta ja moninaisesta ikääntymisestä elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- soveltaa ja arvioida gerontologista ja tutkittua tietoa uuden toiminnan kehittämisessä
- analysoida ja toteuttaa toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteita

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa:
- arvioida toiminnassaan kriittisesti gerontologisen tiedon keskeisiä käsitteitä ja malleja
- arvioida kriittisesti asiakasymmärrystään monimuotoisesta ja moninaisesta ikääntymisestä elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- arvioida kriittisesti gerontologista ja tutkittua tietoa kehittäessään uutta ja innovatiivista toimintaa
- arvioida kriittisesti toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa:
- määritellä gerontologisen tiedon keskeiset käsitteet, teoriat ja mallit
- kuvata asiakasymmärrystään ja monimuotoista ja moninaista ikääntymistä elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- tarkastella gerontologista ja tutkittua tietoa kehittämistoiminnassaan
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävä
Osallistuminen