Evidence Based Knowledge Management and Development in Palliative CareLaajuus (5 cr)
Code: S000DS39
Credits
5 op
Objective
The student
- explains the organisation of palliative care at a regional, national and international level.
- applies the core knowledge base for the development and management of palliative care.
- develops and manages palliative care based on the values and principles of the organisation’s strategy.
- assesses and develops person-centred palliative care based on ethical values and evidence.
- considers the constraints and specific issues of research on palliative care when doing research and development.
- assesses analytically and critically the meaning of personnel resources and well-being at work as a quality factor in palliative care.
Content
- Organization of palliative care and the social and health care system
- Knowledge base of person-centred expertise and leadership in palliative care
- The values behind the organisation's strategies and their importance for development and management
- Personnel expertise as the basis for person-centred palliative care
- Occupational well-being and methods to support the well-being
- Evidence-based R&D activities and the special features in the palliative care context
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student demonstrates competence in the basic content of the course, but there are deficiencies in his/her ability to find and interpret information and to apply the learned content to the context of working life.
Assessment criteria, good (3)
The student demonstrates good competence in the content of the course. He/she is able to actively search for information and to identify its connection to working life. The student is able to analyse and apply the learned content to the context of working life.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä
The student demonstrates versatile and extensive competence in the content of the course. He/she has an excellent ability to search for relevant information. The student’s solutions demonstrate independence, responsibility, and skills in guiding others. His/her ability to apply the learned content to the context of working life exhibits creativity and versatility.
Assessment criteria, approved/failed
The student demonstrates competence in the basic content of the course, but there are deficiencies in his/her ability to find and interpret information and to apply the learned content to the context of working life.
Further information
Recognition of prior learning
The student can apply for the recognition of prior learning and receive an approval for accreditation
for this course if he/she has acted in a key role in digitalisation-related service production or client
projects in social and health care, or in digitalising key processes, and/or has completed universitylevel
studies that correspond to the content of this course.
Enrollment
29.11.2021 - 12.12.2021
Timing
01.01.2022 - 31.07.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 25
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Advanced Clinical Practice in
Teachers
- Terhi Lehtonen
Teacher in charge
Antti Niemi
Groups
-
S1521S6BKliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Palliatiivisen hoitotyön asiantuntija, hallinnollinen ryhmä
Objective
Opiskelija
• selittää palliatiivisen hoidon järjestämisen paikallisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
• soveltaa palliatiivisen hoitotyön kehittämisessä ja johtamisessa taustalla olevaa keskeistä tietoperustaa.
• kehittää ja johtaa palliatiivista hoitoa ja hoitotyötä organisaation strategiaan liittyviä arvoja ja periaatteita soveltaen.
• arvioi ja kehittää asiakaslähtöistä palliatiivista hoitotyötä eettisiin arvoihin ja näyttöön perustuen huomioiden palliatiivisen hoidon tutkimukseen liittyvät rajoitukset ja erityskysymykset tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
• arvioi analyyttisesti ja kriittisesti henkilöstön osaamisen/ voimavarojen/ työhyvinvoinnin merkitystä palliatiivisen hoidon laatutekijänä.
Content
• Palliatiivisen hoidon järjestäminen ja palvelujärjestelmä
• Asiakaslähtöisen osaamisen ja johtamisen tietoperusta palliatiivisen hoidossa
• Organisaation strategioiden taustalla olevat arvot ja niiden merkitys kehittämisessä ja johtamisessa
• Henkilöstön osaaminen ihmis- ja asiakaslähtöisen palliatiivisen hoitotyön perustana
• Henkilöstön työhyvinvointi ja sitä tukevat menetelmät
• Näyttöön perustuva TKI-toiminta ja erityispiirteet palliatiivisen hoidon kontekstissa
Location and time
Konsortion etätoteutus, Toteutusvastuu Kajaanin AMK
DevMoodle. Toteuttaja amk ohjeistuksen mukaisesti
Opintojakso alkaa 17.1 klo. 15.00-16.30 yhteisellä webinaarilla. Muita pakollisia aikataulutettuja webinaareja aloituksen lisäksi ei ole
Materials
Hiatt, J. M. 2006. ADKAR: A Model for Change in Business, Government and Our Community. Loveland: Prosci Learning Center Publications. Kivinen, Tuula. 2008. Tiedon ja osaamisen johtaminen terveydenhuollon organisaatiossa. Kuopion yliopiston julkaisuja E. Yhteiskuntatieteet, Kuopion yliopisto, Kuopio. Laine, Pertti. 2015. Oppimismahdollisuudet, osaaminen ja työhyvinvointi. Aikuiskasvatus 35(1), 30–46. Moisanen, Kirsi. 2018. Asiakaslähtöisen osaamisen johtaminen. Publications of the University of Eastern Finland Dissertations in Social Sciences and Business Studies No 170, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedkunta, Kuopion yliopisto, Kuopio. Tiirinki, H., Suhonen, M., Lunkka, N., Turkki. L. 2016. Diversiteetin kohtaaminen moniammatillisessa terveysalan johtamisessa. Teoksessa Syväjärvi, Antti & Pietiläinen, Ville (toim.) Inhimillinen ja tehokas sosiaali- ja terveysjohtaminen. Tampere: Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print. 103-146. Saatavilla https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/100410/Syvajarvi_%26_Pietilainen_OA.pdf?sequence=1
Teaching methods
Videoluennot
Kirjallisuus
Oppimistehtävät
Vertaisarviointi
Employer connections
-
Exam schedules
-
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
5 op
1 op noin 27 h opiskelijan aikaa
Content scheduling
Järjestävän oppilaitoksen ohjeistuksen mukaisesti
Further information
Sitovat ilmoittautumiset myös tehtävä Kamk:iin oheisen linkin kautta. Kopio osoitekenttään
Linkki ilmoittautumislomakkeelle: https://link.webropolsurveys.com/S/7995A06A8EDE1EB9
Lomake sulkeutuu automaattisesti 10.12.2021 klo 23.55
Ilmoittautuneille tulee tällainen vastausviesti
Hei,
Kiitos ilmoittautumisestasi Kajaanin avoimen ammattikorkeakoulun järjestämälle Näyttöön perustuvan osaamisen johtaminen ja kehittäminen palliatiivisessa hoidossa (YAMK) 5 op -opintojaksolle.
Tarkemmat ohjeet kurssin suorittamisesta saat ilmoittautumisajan päätyttyä opintojakson opettaja Rauni Leinoselta.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojaksonperussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansatyöelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment methods and criteria
Järjestävän oppilaitoksen ohjeistuksen mukaisesti
Kiitettävä K5
Opiskelija
osaa tarkastella palliatiivisen hoidon järjestämisen tasoja peilaten niitä ja niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita innovatiivisesti organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
osaa analysoida ja perustella palliatiivisen hoidon kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoperustaan
osaa laatia palliatiivisen hoidon tarpeisiin perustuvan suunnitelmallisen, jäsennellyn ja hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
osaa arvioida kriittisesti henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja kehittää sitä organisaation arvoja, periaatteita ja tarpeita tukevaksi
osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoidon kontekstin erityispiirteet
osaa kehittää ja johtaa hoitohenkilöstön työhyvinvointia näyttöön perustuen
Hyvä (3-4)
Opiskelija
tietää palliatiivisen hoidon järjestämisen tasot ja peilaa niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä osin yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
osaa perustella palliatiivisen hoidon kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoperustaan
osaa kartoittaa palliatiivisen hoidon tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
osaa arvioida henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja pyrkii kehittämään sitä organisaation arvoja, periaatteita ja tarpeita palvelevaksi
osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoidon kontekstin erityispiirteet
osaa kehittää ja johtaa hoitohenkilöstön työhyvinvointia hallitusti
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
tietää palliatiivisen hoidon järjestämisen tasot ja pyrkii peilaamaan niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaan, arvoihin ja periaatteisiin
osaa perustella palliatiivisen hoidon kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa
osaa kartoittaa palliatiivisen hoidon tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
pyrkii arvioimaan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa
pyrkii huomioimaan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoidon kontekstin erityispiirteet
pyrkii kehittämään ja johtamaan hoitohenkilöstön työhyvinvointia
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson oppimistehtävissä osaamistavoitteita tasolla T1
Further information
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.