Skip to main content

Customer Guidance and Participation in Digital ServicesLaajuus (5 cr)

Code: S000DJ84

Credits

5 op

Objective

The student is able to apply new forms of guidance in customer encounters and the development of customer participation in a digital environment. The student draws from customer experience in the development of guidance. The student integrates customers, networks and multiprofessional interest groups in service development and arrangements, and critically evaluates the customer's need for services and guidance. The student is able to extensively analyze customer data in service arrangements and case management. The student can exploit the benefits of digitalization in the assessment and follow-up of treatment and service needs and as a supporting tool for self-care and decision making.
The student is able connect digital services and sustainable development.

Content

- Digital services
- Case management
- Service plan; customer plan; health and care plan
- Customer participation
- The patient's / customer's treatment need assessment and guidance in different environments
- Various operating environments (virtual, digital etc. treatment environments, artificial intelligence)
- Sustainable development relating to digital services

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student demonstrates competence in the basic content of the course, but there are deficiencies in his/her ability to find and interpret information and to apply the learned content to the context of working life.

Assessment criteria, good (3)

The student demonstrates good competence in the content of the course. He/she is able to actively search for information and to identify its connection to working life. The student is able to analyse and apply the learned content to the context of working life.

Assessment criteria, excellent (5)

The student demonstrates versatile and extensive competence in the content of the
course. He/she has an excellent ability to search for relevant information. The student’s solutions demonstrate independence, responsibility, and skills in guiding others. His/her ability to apply the learned content to the context of working life exhibits creativity and versatility.

Assessment criteria, approved/failed

The student demonstrates competence in the basic content of the course, but there are deficiencies in his/her ability to find and interpret information and to apply the learned content to the context of working life.

Further information

Recognition of prior learning

The student can apply for the recognition of prior learning and receive an approval for accreditation
for this course if he/she has acted in a key role in digitalization-related service production or client
projects in social and health care, or in digitalizing key processes, and/or has completed university level
studies that correspond to the content of this course.

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

08.09.2023 - 15.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Teaching languages
  • Finnish
  • English
Seats

10 - 50

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Advanced Clinical Practice in
Teachers
  • Heini Maisala-McDonnell
Teacher in charge

Heini Maisala-McDonnell

Groups
  • S1522S6A
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntija, hallinnollinen ryhmä

Objective

Opiskelija osaa käyttää uudenlaisia ohjausmuotoja asiakkaan kohtaamisessa ja osallisuuden kehittämisessä digitaalisessa toimintaympäristössä. Opiskelija soveltaa ja hyödyntää asiakaskokemusta ohjauksen kehittämisessä. Opiskelija integroi asiakkaita, verkostoja ja monialaisia sidosryhmiä palveluiden kehittämisessä ja järjestämisessä sekä arvioi kriittisesti asiakkaan palvelu- ja ohjaustarpeita. Opiskelija osaa analysoida laajasti asiakastietoa palvelujen järjestämisessä ja palveluohjauksessa. Opiskelija osaa hyödyntää digitalisaatiota hoidon ja palveluiden tarpeen arvioinnissa, seurannassa sekä omahoidon ja päätöksenteon tukena. Opiskelija osaa yhdistää digitaaliset palvelut kestävään kehitykseen.

Content

- digitaaliset palvelut
- palveluohjaus
- palvelusuunnitelma, asiakassuunnitelma, terveys- ja hoitosuunnitelma
- asiakasosallisuus
- potilaan / asiakkaan hoidon tarpeen arviointi ja ohjaus eri ympäristöissä
- moninaiset toimintaympäristöt (virtuaaliset, digitaaliset jne. hoitoympäristöt, tekoäly)
- kestävä kehitys digitaalisten palveluiden yhteydessä

Location and time

Etäopetus/-oppiminen
Webinaarit ja seminaarit toteutetaan yhteistyössä Tallinn Health Care Collegen kanssa
Pe 8.9. klo 13-16 Orientaatio, tehtävän 1 ja 2 alustus ja ohjeistus
Pe 3.11. klo 9-16 Tehtävän 1 seminaari, esitykset; tehtävän 2 kertaus
To 14.12. klo 9-16 Tehtävän 2 seminaari, esitykset
Pe 15.12. klo 9-16 Tehtävän 2 seminaari, esitykset; päätös

Materials

Alan ajankohtainen kirjallisuus

Oheiskirjallisuus:
Bastable S. 2019. Nurse as educator : principles of teaching and learning for nursing practice. 5. painos (tai aiempi). Jones & Bartlett Learning.

Pohjola, A., Kairala, M., Niskala, A. & Lyly, H. (2019). Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi: Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tampere: Vastapaino.

Armanto, A. & Helminen, J. (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa (1. painos). Helsinki: Edita.

Kauppila, T. Kiiski, K. & Lehtonen, M. ( 2018). Sähköhelmenkalastus - Sosiaalihuollon sähköisten palvelujen nykytila ja kehittämistarpeet. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 14/2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3914-1

Personalised care and support planning handbook: The journey to person-centred care. 2015. (Soveltuvin osin).
Linkki: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwikiez-8YPsAhVilosKHUjrD94QFjAAegQIBBAB&url=https%3A%2F%2Fwww.england.nhs.uk%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Fcore-info-care-support-planning-1.pdf&usg=AOvVaw1mpsbdfCgeKkDS5FPU3prE

Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena - Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025.
LInkki: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiP4sS_9JLsAhXCBhAIHb00A5EQFjA
GegQIDxAC&url=https%3A%2F%2Fjulkaisut.valtioneuvosto.fi%2Fbitstream%2Fhandle%2F
10024%2F75526%2FJUL2016-5-hallinnonalan-ditalisaation-linjaukset-2025.pdf%3Fsequence%3D1&usg=AOvVaw2FU0_N-0BJ6mbH5CAZaUFf

Granholm, C. (2016). Social work in digital transfer – blending services for the next
generation. Academic Dissertation.
Linkki: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjmoMbS-JLsAhWjmIsKHbmpDSAQFjALegQIHRAC&url=https%3A%2F%2Fresearchportal.helsinki.fi%
2Ffiles%2F97998279%2FGranholmSlutlig210316.pdf&usg=AOvVaw32ODfsGAKPhSycTrP_MXFE

Teaching methods

Videoluennot
Ryhmä ja itsenäinen työskentely
Oppimistehtävät (työskentelykielet suomi/viro, englanti)
Seminaarit (kieli: englanti)
Virtuaalivaihto

International connections

Opintojakso toteutetaan vituaalivaihtona Tallinn Health Care College terveysalan maisteritutkintojen kanssa

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa laajana kirjallisena tehtävänä (Mikäli valitset tämän toteutustavan, ota yhteys jakson vastuuopettajaan)

Tavoite:
-saavuttaa jakson osaamistavoitteet itsenäisenä opiskeluna

Tehtävän anto
-Yksilö tai paritehtävä
- Tehtävä perustuu jakson osaamistavoitteisiin ja lähtökohtana on näyttöön perustuva toiminta
- Tehtävän rakenne osaamistavoitteiden mukainen
- Määrittele osaamistavoitteissa (ja sisällöissä) olevat keskeiset käsitteet.
- Perehdy kuhunkin käsitteeseen myös mielenkiintosi mukaisesta näkökulmasta.
- Laadi em käsitteisiin tutkimuskysymykset ja hae niihin vastaukset tutkimuskirjallisuudesta.
- Raportoi vastaukset tutkimuskysymyksittäin ja pohdi niitä kriittisesti käytännön näkökulmasta.
- Tehtävässä käytetään Metropolian laajan kirjallisen työn pohjaa ja noudatetaan kirjallisen työn ohjeita.
- Laajuus: kirjallisuutta noin 150-200 sivua/ opintopiste, työssä tulee näkyä 5 op:n (135 tunnin työmäärä).
- Palautus Word-tiedostona oheiseen kansioon viimeistään 3.12.2022
- Kirjallinen työ esitetään englanniksi, esim. PowerPoint, ohjaajan kanssa sovittavalla tavalla
- Suullinen keskustelu ohjaajan kanssa englanniksi.

Student workload

135 tuntia

Content scheduling

Oppimistehtävät

Osa 1. Digitaaliset sosiaali- ja terveyspalvelut (2op)
Suoritustapa: ryhmätyö (4 jäsentä)
• digitaalisten palvelun/menetelmän kuvaaminen, arviointi ja kehittäminen

Tässä tehtävässä tarkoituksena kuvata, arvioida ja kehittää olemassa olevaa digitaalista palvelua tai menetelmää. Valitse työelämälähtöinen aihe potilasohjaukseen, palveluohjaukseen tai asiakkaan osallisuuden alalta digitaalisissa palveluissa.
Tuotos on lyhyt raportti (omalla kielellä) ja englanninkielinen seminaariesitys



Osa 2. Casetehtävä Digitaaliset ratkaisut potilaan hoitopolussa / Asiakkaan palveluketjussa (3 op)

Suoritustapa: Monikansallinen ryhmätyö (4-6 jäsentä)

Ryhmä laatii tapausesimerkin potilaan hoitopolussa tai asiakkaan palveluketjussa. Ryhmä kuvaa erilaisia olemassa olevia digitaalisia ratkaisuja hoidossa / palvelussa näyttöön perustuen.

Further information

Opintojakson varsinainen suorittamistapa edellyttää sitoutumista opintojakson aikatauluun ja läsnäoloa seminaareissa.

Vaihtoehtoisen suorittamistavan voi tehdä joustavamman aikataulun mukaan, englanninkielisen PowerPoint-esityksen sekä englanninkielisen opettajan kanssa keskustelun ajankohta sovitaan Metropolian ohjaajan kanssa.

Opintojaksolla työskennellään monikielisesti (suomi, englanti, viro). Webinaarit/seminaarit ovat englanniksi.
Tarvittaessa annetaan kielellisistä apua.

Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu oppimistehtäviin ja vertaisarviointiin. Ohjaajat antavat palautetta seminaareissa.
Vaihtoehtoisen suorittamisen kirjallisen työn sekä englanninkielinen esityksen arvioi Metropolian ohjaaja.

Further information

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen sisältäen englannin kielen kirjallisen ja suullisen esittämisen aiheesta.

Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

01.08.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
  • English
Seats

20 - 30

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Advanced Clinical Practice in
Teachers
  • Heini Maisala-McDonnell
Teacher in charge

Heini Maisala-McDonnell

Groups
  • S1521S6A
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntija, hallinnollinen ryhmä

Objective

Opiskelija osaa käyttää uudenlaisia ohjausmuotoja asiakkaan kohtaamisessa ja osallisuuden kehittämisessä digitaalisessa toimintaympäristössä. Opiskelija soveltaa ja hyödyntää asiakaskokemusta ohjauksen kehittämisessä. Opiskelija integroi asiakkaita, verkostoja ja monialaisia sidosryhmiä palveluiden kehittämisessä ja järjestämisessä sekä arvioi kriittisesti asiakkaan palvelu- ja ohjaustarpeita. Opiskelija osaa analysoida laajasti asiakastietoa palvelujen järjestämisessä ja palveluohjauksessa. Opiskelija osaa hyödyntää digitalisaatiota hoidon ja palveluiden tarpeen arvioinnissa, seurannassa sekä omahoidon ja päätöksenteon tukena. Opiskelija osaa yhdistää digitaaliset palvelut kestävään kehitykseen.

Content

- digitaaliset palvelut
- palveluohjaus
- palvelusuunnitelma, asiakassuunnitelma, terveys- ja hoitosuunnitelma
- asiakasosallisuus
- potilaan / asiakkaan hoidon tarpeen arviointi ja ohjaus eri ympäristöissä
- moninaiset toimintaympäristöt (virtuaaliset, digitaaliset jne. hoitoympäristöt, tekoäly)
- kestävä kehitys digitaalisten palveluiden yhteydessä

Location and time

Etäopetus/-oppiminen
Seminaarit
09.09.2022 13.00 - 16.00 Orientaatio, tehtävän 1 alustus ja ohjeistus
06.10.2022 09.00 - 16.00 Tehtävän 1 seminaari, esitykset
04.11.2022 14.00 - 16.00 Tehtävän 2 alustus ja ohjeistus
01.12.2022 09.00 - 16.00 Tehtävän 2 seminaari, esitykset
02.12.2022 09.00 - 16.00 Tehtävän 2 seminaari, esitykset, päätös

Materials

Alan ajankohtainen kirjallisuus

Oheiskirjallisuus:
Bastable S. 2019. Nurse as educator : principles of teaching and learning for nursing practice. 5. painos (tai aiempi). Jones & Bartlett Learning.

Pohjola, A., Kairala, M., Niskala, A. & Lyly, H. (2019). Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi: Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tampere: Vastapaino.

Armanto, A. & Helminen, J. (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa (1. painos). Helsinki: Edita.

Kauppila, T. Kiiski, K. & Lehtonen, M. ( 2018). Sähköhelmenkalastus - Sosiaalihuollon sähköisten palvelujen nykytila ja kehittämistarpeet. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 14/2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3914-1

Personalised care and support planning handbook: The journey to person-centred care. 2015. (Soveltuvin osin).
Linkki: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwikiez-8YPsAhVilosKHUjrD94QFjAAegQIBBAB&url=https%3A%2F%2Fwww.england.nhs.uk%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Fcore-info-care-support-planning-1.pdf&usg=AOvVaw1mpsbdfCgeKkDS5FPU3prE

Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena - Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025.
LInkki: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiP4sS_9JLsAhXCBhAIHb00A5EQFjA
GegQIDxAC&url=https%3A%2F%2Fjulkaisut.valtioneuvosto.fi%2Fbitstream%2Fhandle%2F
10024%2F75526%2FJUL2016-5-hallinnonalan-ditalisaation-linjaukset-2025.pdf%3Fsequence%3D1&usg=AOvVaw2FU0_N-0BJ6mbH5CAZaUFf

Granholm, C. (2016). Social work in digital transfer – blending services for the next
generation. Academic Dissertation.
Linkki: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjmoMbS-JLsAhWjmIsKHbmpDSAQFjALegQIHRAC&url=https%3A%2F%2Fresearchportal.helsinki.fi%
2Ffiles%2F97998279%2FGranholmSlutlig210316.pdf&usg=AOvVaw32ODfsGAKPhSycTrP_MXFE

Teaching methods

Videoluennot
Ryhmä ja itsenäinen työskentely
Oppimistehtävät (työskentelykielet suomi/viro, englanti)
Seminaarit (kieli: englanti)
Virtuaalivaihto

Employer connections

-

Exam schedules

-

International connections

Opintojakso toteutetaan vituaalivaihtona Tallinn Health Care College terveysalan maisteritutkintojen kanssa

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa laajana kirjallisena tehtävänä (Mikäli valitset tämän toteutustavan, ota yhteys jakson vastuuopettajaan)

Tavoite:
-saavuttaa jakson osaamistavoitteet itsenäisenä opiskeluna

Tehtävän anto
-Yksilö tai paritehtävä
- Tehtävä perustuu jakson osaamistavoitteisiin ja lähtökohtana on näyttöön perustuva toiminta
- Tehtävän rakenne osaamistavoitteiden mukainen
- Määrittele osaamistavoitteissa (ja sisällöissä) olevat keskeiset käsitteet.
- Perehdy kuhunkin käsitteeseen myös mielenkiintosi mukaisesta näkökulmasta.
- Laadi em käsitteisiin tutkimuskysymykset ja hae niihin vastaukset tutkimuskirjallisuudesta.
- Raportoi vastaukset tutkimuskysymyksittäin ja pohdi niitä kriittisesti käytännön näkökulmasta.
- Tehtävässä käytetään Metropolian laajan kirjallisen työn pohjaa ja noudatetaan kirjallisen työn ohjeita.
- Laajuus: kirjallisuutta noin 150-200 sivua/ opintopiste, työssä tulee näkyä 5 op:n (135 tunnin työmäärä).
- Palautus Word-tiedostona oheiseen kansioon viimeistään 3.12.2022
- Kirjallinen työ esitetään englanniksi, esim. PowerPoint, ohjaajan kanssa sovittavalla tavalla
- Suullinen keskustelu ohjaajan kanssa englanniksi.

Student workload

135 tuntia

Content scheduling

Oppimistehtävät

Osa 1. Digitaaliset sosiaali- ja terveyspalvelut (2op)
Suoritustapa: ryhmätyö (4 jäsentä)
• digitaalisten palvelun/menetelmän kuvaaminen, arviointi ja kehittäminen

Tässä tehtävässä tarkoituksena kuvata, arvioida ja kehittää olemassa olevaa digitaalista palvelua tai menetelmää. Valitse työelämälähtöinen aihe potilasohjaukseen, palveluohjaukseen tai asiakkaan osallisuuden alalta digitaalisissa palveluissa.
Tuotos on lyhyt raportti (omalla kielellä) ja englanninkielinen seminaariesitys



Osa 2. Casetehtävä Digitaaliset ratkaisut potilaan hoitopolussa / Asiakkaan palveluketjussa (3 op)

Suoritustapa: Monikansallinen ryhmätyö (4-6 jäsentä)

Ryhmä laatii tapausesimerkin potilaan hoitopolussa tai asiakkaan palveluketjussa. Ryhmä kuvaa erilaisia olemassa olevia digitaalisia ratkaisuja hoidossa / palvelussa näyttöön perustuen.

Further information

Opintojakson varsinainen suorittamistapa edellyttää sitoutumista opintojakson aikatauluun ja läsnäoloa seminaareissa.

Vaihtoehtoisen suorittamistavan voi tehdä joustavamman aikataulun mukaan, englanninkielisen PowerPoint-esityksen sekä englanninkielisen opettajan kanssa keskustelun ajankohta sovitaan Metropolian ohjaajan kanssa.

Opintojaksolla työskennellään monikielisesti (suomi, englanti, viro). Webinaarit/seminaarit ovat englanniksi.
Tarvittaessa annetaan kielellisistä apua.

Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu oppimistehtäviin ja vertaisarviointiin. Ohjaajat antavat palautetta seminaareissa.
Vaihtoehtoisen suorittamisen kirjallisen työn sekä englanninkielinen esityksen arvioi Metropolian ohjaaja.

Further information

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen sisältäen englannin kielen kirjallisen ja suullisen esittämisen aiheesta.