Skip to main content

Multidisciplinary Knowledge and Interprofessional Collaboration in Palliative CareLaajuus (5 cr)

Code: S000DS37

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

The student
- participates in ethical discussions in multidisciplinary and scientific networks.
- conducts ethically high-standard activities in palliative care, ensuring the best interest of the patient and his/her next of kin.
- develops a multidisciplinary and -professional approach to palliative care, highlighting the value base of one's discipline and care, and the perspective of knowledge and research as part of multidisciplinary and professional collaboration.
- evaluates multiprofessional co-operation in palliative care and defines ways to develop collaboration using multiprofessional collaborative methods.
- develops the expertise of different professionals in his/her organization, utilizing practices that support multiprofessional co-operation and well-being at work, as well as the development of expertise.
- is part of the palliative care network and is committed to its continuous maintenance and development
enhances dissemination and utilization of evidence-based practice in regional, national and international multiprofessional health-related networks.

Content

- Quality of life and good life
- Networking as a form of working life collaboration
- Teamwork, group dynamics and leadership in expert work
- Developing, organizing and coordinating multi-professional work in palliative care
- Consulting practices, negotiation skills, and support in team conflict situations
- Utilizing work community skills and promoting well-being at work
- Patient and his/her next of kin as part of expert activity

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student demonstrates competence in the basic content of the course, but there are deficiencies in his/her ability to find and interpret information and to apply the learned content to the context of working life.

Assessment criteria, good (3)

The student demonstrates good competence in the content of the course. He/she is able to actively search for information and to identify its connection to working life. The student is able to analyse and apply the learned content to the context of working life.

Assessment criteria, excellent (5)

The student demonstrates versatile and extensive competence in the content of the course. He/she has an excellent ability to search for relevant information. The student’s solutions demonstrate independence, responsibility, and skills in guiding others. His/her ability to apply the learned content to the context of working life exhibits creativity and versatility.

Assessment criteria, approved/failed

The student demonstrates competence in the basic content of the course, but there are deficiencies in his/her ability to find and interpret information and to apply the learned content to the context of working life.

Further information

Recognition of prior learning

The student can apply for the recognition of prior learning and receive an approval for accreditation
for this course if he/she has acted in a key role in digitalisation-related service production or client
projects in social and health care, or in digitalising key processes, and/or has completed universitylevel
studies that correspond to the content of this course.

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

01.01.2022 - 31.07.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 25

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Advanced Clinical Practice in
Teachers
  • Terhi Lehtonen
Teacher in charge

Terhi Lehtonen

Groups
  • S1521S6B
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Palliatiivisen hoitotyön asiantuntija, hallinnollinen ryhmä

Objective

Opiskelija
• osallistuu eettiseen keskusteluun monialaisissa ja -tieteellisissä verkostoissa
• toimi eettisesti korkeatasoisesti palliatiivisessa hoidossa varmistaen potilaan ja hänen läheistensä edun
• kehittää monitieteistä ja -ammatillista lähestymistapaa palliatiivisessa hoidossa tuoden esille oman tieteenalan ja hoidon arvoperustan sekä osaamisen ja tutkimuksen näkökulman osana monialaista yhteistyötä
• arvioi moniammatillista yhteistyötä palliatiivisessa hoidossa ja määrittelee keinoja yhteistyön kehittämiseksi hyödyntäen moniammatillista yhteistyötä tukevia menetelmiä
• kehittää organisaatiossaan eri ammattilaisten osaamista hyödyntäen toimintatapoja jotka tukevat moniammatillista yhteistoimintaa ja henkilöstön työhyvinvointia sekä osaamisen kehittymistä
• toimii osana palliatiivisen hoidon asiantuntijaverkostoa ja on sitoutunut sen jatkuvaan ylläpitämiseen ja kehittämiseen
• edistää näyttöön perustuvan tiedon levittämistä ja hyödyntämistä alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä moniammatillisissa terveysalan verkostoissa

Content

• Elämänlaatu ja hyvä elämä
• Verkostotoiminta työelämäyhteistyön muotona
• Tiimityömalli, ryhmädynamiikka ja johtaminen asiantuntijatoiminnassa
• Moniammatillisen työn kehittäminen, organisointi ja koordinointi palliatiivisessa hoidossa
• Konsultaatiokäytänteet, neuvottelutaidot ja tuki tiimin konfliktitilanteissa
• Työyhteisön osaamisen hyödyntäminen ja työhyvinvoinnin edistäminen
• Potilas ja hänen läheisensä osana asiantuntijatoimintaa

Location and time

Opintojakso alkaa 11.1.2022 klo 9:00 –11:00 infolla Zoom- osoitteessa: https://oamk.zoom.us/j/62965087840

Infon nauhoitus tulee devmoodleen:(yamk)Monitieteinen tietoperusta ja moniammatillinen yhteistyö palliatiivisessa hoidossa, 2022

Webinaari 8.2.2022 klo 8:30-10:00 linkki: https://oamk.zoom.us/j/62965087840

Opintojakson lopetus ja palaute 30.3.2022 klo16:00 -18:00: https://oamk.zoom.us/j/62965087840

Opintojakso päättyy 31.3.2022

Materials

Kuorilehto R (2014) Moniasiantuntijuus sosiaali- ja terveydenhuollon perhetyössä. Väitöskirja Oulun yliopisto.

Palliatiivinen hoito ja saattohoito, Käypähoito -suositus. (2018)

Saarto Tiina, Hänninen Juha, Antikainen Riitta & Vainio Anneli (2018) Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt, Duodecim. Muu opintojaksolla ilmoitettava kirjallisuus.

Izumi S (2019) Advance Care Planning. Teoksessa Oxford Textbook of palliative Nursing. Toim. Ferrel B R ja Paice JA. Fifth edition, Oxford university press, 79-86.

Mazanec P, Reimer R, Bullington J, Coyne PJ, Harris H, Dubois M C, Rogers C, Aron J (2019) Interdiciplinary Palliative Care Teams, Specialists in Delivering Palliative Care. Teoksessa Oxford Textbook of palliative Nursing. Toim. Ferrel B R ja Paice JA. Fifth edition, Oxford university press, 89-97.

Wittenberg E, Sun Virginia (2016) Interdiciplinary Team Collaboration and the Provision of Spiritual Care. Teoksessa Advanced Practice Palliative Nursing. Toim. Dahlin C, Coyne P J, Ferrel B R. Oxford University Press. 454- 460.

Teaching methods

Verkko-opintojakso, johon sisältyy yksilö- ja ryhmätehtäviä sekä webinaareja pitävän ammattikorkeakoulun ohjeistuksen mukaisesti

Opintojaksosta vastaa Oamk: työryhmä Eija Niemelä ja Kati Immonen

Opintojakso toteutuu KAMK-Moodlessa osoitteessa: https://devmoodle.kamit.fi/login/index.php

Opintojaksolle kirjaudutaan Haka-tunnuksilla

Kurssiavain: Moti22

Employer connections

-

Exam schedules

Järjestävänn ammattikorkeakoulun ohjeistusten mukaisesti

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

5 opintopistettä

1 op vastaa n. 27 h työskentelyä

Further information

Järjestävän oppilaitoksen mukaan erilaiset tehtävät sekä arviointi

Muistattehan ilmoittautua myös järjestävän oppilaitoksen linkin kautta opintojaksolle tämän ilmoittautumisen lisäksi:

https://webropol.com/s/oamk-ristiinopiskelu

Ilmoittautumiset 13.12.2021 mennessä.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojaksonperussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansatyöelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment methods and criteria

Hyväksytty:

Opiskelija:

Osaa tarkastella ja analysoida perustellen moniammatillisuuden ja monitieteisen tietoperustan merkitystä palliatiivisessa hoidossa. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.

Osaa kuvata oman roolinsa ja vastuunsa moniammatillisen tiimin jäsenenä palliatiivisessa ja saattohoidossa. Tunnistaa toisten tiimin jäsenten ja asiakkaan / potilaan roolin yhteistyössä ja jaetussa päätöksenteossa ihmislähtöistä palliatiivista hoitoa toteutettaessa.

Osaa laatia suunnitelman moniammatillisen tiimin toiminnasta palliatiivisessa hoidossa, sekä analysoida kriittisesti tiimin toimintaa, sen jäsenten rooleja ja tiimin johtamista. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.

Ymmärtää konfliktien ratkaisutaitojen merkityksen tiimin toiminnalle ja omalle työhyvinvoinnilleen ja osaa soveltaa taitoja kuvatessaan omaa toimintaansa.

Osaa reflektoida oman asiantuntijuutensa kehittymistä palliatiivisen ja saattohoidon moniammatillisen tiimin jäsenenä.

Osallistuu aktiivisesti palliatiivisen hoidon verkoston luomiseen ja käy eettisesti korkeatasoista keskustelua sen suunnitteluprosessissa.

Hylätty:

Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavoitteita hyväksytyllä tasolla.

Further information

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.