Kulttuuriperinnön tutkimusLaajuus (5 op)
Tunnus: K000EZ06
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää kulttuuriperinnön historiallisesti muuttuvan luonteen. Opiskelija pystyy hahmottamaan ja analysoimaan kulttuuriperinnön prosessien aineellisia ja aineettomia elementtejä, prosessin vaiheita ja tähän vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää konservaattorin roolin kulttuuriperintökentässä sen vaikuttajana ja tulkitsijana. Opiskelija ymmärtää kulttuuriperinnön tutkimuksen kansainvälisen merkityksen ja luonteen ja pystyy seuraamaan ja kriittisesti analysoimaan kansainvälistä kulttuuriperintöön liittyvää keskustelua.
Sisältö
Kulttuuriperintö prosessina
Kulttuuriperinnön keskeiset käsitteet, ilmiöt ja instituutiot
Kulttuuriperinnön tutkimus konservoinnin näkökulmasta
Kulttuuriperinnön tutkimus kansainvälisessä kontekstissä.
Esitietovaatimukset
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön keskeisiä ilmiöitä ja instituutioita sekä tutkimuksen käsitteistöä ja menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa niitä konservoinnin tutkimus- ja kehittämistarpeisiin perustasolla. Opiskelija tuntee kulttuuriperintöön liittyvää lähdeaineistoa ja osaa prosessoida hankkimaansa tietoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön keskeisiä ilmiöitä ja instituutioita ja kulttuuriperinnön tutkimuksen suuntauksia ja näkökulmia. Opiskelija osaa soveltaa kulttuuriperinnön tutkimuksen käsitteistöä ja menetelmiä konservoinnin tutkimus- ja kehittämistarpeisiin. Opiskelija ymmärtää kulttuuriperinnön kansainvälisen luonteen ja pystyy seuraamaan ja kriittisesti analysoimaan kansainvälistä kulttuuriperintöön liittyvää keskustelua. Opiskelija tuntee kulttuuriperintöön liittyvää lähdeaineistoa ja osaa prosessoida hankkimaansa tietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön keskeisiä ilmiöitä ja instituutioita ja kulttuuriperinnön tutkimuksen suuntauksia ja näkökulmia. Opiskelija on perehtynyt kulttuuriperinnön tutkimuksen keskeisiin käsitteisiin ja menetelmiin erityisen hyvin ja osaa soveltaa niitä luovasti konservoinnin tutkimus- ja kehittämistarpeisiin. Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön kansallista ja kansainvälistä keskustelua ja lähdeaineistoja. Opiskelija pystyy syvällisesti ja laadukkaasti analysoimaan ja prosessoimaan hankkimaansa tietoa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön keskeisiä ilmiöitä ja instituutioita sekä tutkimuksen käsitteistöä ja menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa niitä konservoinnin tutkimus- ja kehittämistarpeisiin perustasolla. Opiskelija tuntee kulttuuriperintöön liittyvää lähdeaineistoa ja osaa prosessoida hankkimaansa tietoa.
Ilmoittautumisaika
18.08.2023 - 20.08.2023
Ajoitus
24.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 16
Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Nina Robbins
Vastuuopettaja
Nina Robbins
Ryhmät
-
K0523S6Konservoinnin tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää kulttuuriperinnön historiallisesti muuttuvan luonteen. Opiskelija pystyy hahmottamaan ja analysoimaan kulttuuriperinnön prosessien aineellisia ja aineettomia elementtejä, prosessin vaiheita ja tähän vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää konservaattorin roolin kulttuuriperintökentässä sen vaikuttajana ja tulkitsijana. Opiskelija ymmärtää kulttuuriperinnön tutkimuksen kansainvälisen merkityksen ja luonteen ja pystyy seuraamaan ja kriittisesti analysoimaan kansainvälistä kulttuuriperintöön liittyvää keskustelua.
Sisältö
Kulttuuriperintö prosessina
Kulttuuriperinnön keskeiset käsitteet, ilmiöt ja instituutiot
Kulttuuriperinnön tutkimus konservoinnin näkökulmasta
Kulttuuriperinnön tutkimus kansainvälisessä kontekstissä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön keskeisiä ilmiöitä ja instituutioita sekä tutkimuksen käsitteistöä ja menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa niitä konservoinnin tutkimus- ja kehittämistarpeisiin perustasolla. Opiskelija tuntee kulttuuriperintöön liittyvää lähdeaineistoa ja osaa prosessoida hankkimaansa tietoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön keskeisiä ilmiöitä ja instituutioita ja kulttuuriperinnön tutkimuksen suuntauksia ja näkökulmia. Opiskelija osaa soveltaa kulttuuriperinnön tutkimuksen käsitteistöä ja menetelmiä konservoinnin tutkimus- ja kehittämistarpeisiin. Opiskelija ymmärtää kulttuuriperinnön kansainvälisen luonteen ja pystyy seuraamaan ja kriittisesti analysoimaan kansainvälistä kulttuuriperintöön liittyvää keskustelua. Opiskelija tuntee kulttuuriperintöön liittyvää lähdeaineistoa ja osaa prosessoida hankkimaansa tietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön keskeisiä ilmiöitä ja instituutioita ja kulttuuriperinnön tutkimuksen suuntauksia ja näkökulmia. Opiskelija on perehtynyt kulttuuriperinnön tutkimuksen keskeisiin käsitteisiin ja menetelmiin erityisen hyvin ja osaa soveltaa niitä luovasti konservoinnin tutkimus- ja kehittämistarpeisiin. Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön kansallista ja kansainvälistä keskustelua ja lähdeaineistoja. Opiskelija pystyy syvällisesti ja laadukkaasti analysoimaan ja prosessoimaan hankkimaansa tietoa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön keskeisiä ilmiöitä ja instituutioita sekä tutkimuksen käsitteistöä ja menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa niitä konservoinnin tutkimus- ja kehittämistarpeisiin perustasolla. Opiskelija tuntee kulttuuriperintöön liittyvää lähdeaineistoa ja osaa prosessoida hankkimaansa tietoa.
Esitietovaatimukset
-