Johtamisen teoriat, haasteet ja lähestymistavatLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00ER25
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee johtamisen ja johtamistutkimuksen kehityshistorian ja ymmärtää tämän merkityksen johtamisen nykyteorioille ja ajankohtaisille johtamisen haasteille. Hän osaa tulkita tätä nykyisen yhteiskunnallisen ja työelämän todellisuuden valossa.
Sisältö
Johtamistutkimuksen ja johtamisen kehittymisen historia. Johtamisen nykyteoriat ja ajankohtaiset haasteet. Julkisen hallinnon keskeiset kehitysvaiheet.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä joustavasti käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa.
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa joustavasti vaativissa ja monimutkaisissa johtamistilanteissa
- hallitsee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa.
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla palveluja. Opiskelija osaa johtaa työyhteisöjen toimintaa innostavilla ja toimintaa uudistavilla tavoilla.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Niina Pietilä
Ryhmät
-
S0924S6Sosiaalialan tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija tuntee johtamisen ja johtamistutkimuksen kehityshistorian ja ymmärtää tämän merkityksen johtamisen nykyteorioille ja ajankohtaisille johtamisen haasteille. Hän osaa tulkita tätä nykyisen yhteiskunnallisen ja työelämän todellisuuden valossa.
Sisältö
Johtamistutkimuksen ja johtamisen kehittymisen historia. Johtamisen nykyteoriat ja ajankohtaiset haasteet. Julkisen hallinnon keskeiset kehitysvaiheet.
Aika ja paikka
Lähiopetuskerrat: xx ja XX
Itsenäinen työskentely ja esseen ensimmäisen version palauttaminen XX opintojakson työtilaan.
Vertaispalaute XX mennessä, minkä jälkeen esseen viimeistely.
Valmiin esseen ja itsearvioinnin palautus XXX mennessä opintojakson työtilaan
Oppimateriaalit
Kirjallisuus:
· Seeck, Hannele (2013) Johtamisopit Suomessa: taylorismista innovaatioteorioihin. 3. painos. Helsinki: Gaudeamus.
Käytä lisäksi vähintään kahta teosta / artikkelia. Ne voivat olla alla olevalla listalla tai voit itse etsiä aiheeseen sopivia, tieteellisiä lähteitä.
-Heimonen, Päivi (2019) Järjestöt, muutos ja johtajuus : Sosiaali- ja terveysjärjestöjen toiminnan ja johtajuuden rakentuminen yhteiskunnallisten muutosten keskellä. Väitöskirja löytyy myös verkosta: https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/117025/978-952-03-1223-7.pdf?sequence=2&isAllowed=y
-Niiranen, Vuokko; Seppänen-Järvelä, Riitta; Sinkkonen, Merja & Vartiainen, Pirkko (2010) Johtaminen sosiaalialalla. Gummerus.?
-Zitting, Joakim; Laulainen, Sanna; Niiranen, Vuokko (2019): Lähi- ja keskijohdon osaamisvaatimukset sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatiossa. Yhteiskuntapolitiikka, 84:4, 380-392.?
-Virtanen, Petri; Stenvall, Jari & Rannisto, Pasi-Heikki (toim.) (2015) Tiedolla johtaminen. Teos löytyy verkosta: https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/100694/Virtanen_ym_Tiedolla_johtaminen.pdf?sequence=1&isAllowed=y
-Virtanen, Petri & Stenvall, Jari (2019) Julkinen johtaminen. Tietosanoma.
-Juuti, S., & Juuti, P. (2021). Johtamista kehittämään: Todellista vaikuttavuutta helposti ja tehokkaasti. Basam Books.
-Harisalo, R. (2021). Organisaatioteoriat (2., uudistettu ja täydennetty laitos.). Tietosanoma.
Opetusmenetelmät
Essee
Vertaispalautteen antaminen
Itsearviointi
Luento
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu sosiaalialan YAMK-opiskelijoille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä joustavasti käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa.
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa joustavasti vaativissa ja monimutkaisissa johtamistilanteissa
- hallitsee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa.
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla palveluja. Opiskelija osaa johtaa työyhteisöjen toimintaa innostavilla ja toimintaa uudistavilla tavoilla.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Esitellään opintojakson aluksi
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
29.08.2023 - 28.09.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Niina Pietilä
- Saila Nevanen
Ryhmät
-
S0923S6Sosiaalialan tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija tuntee johtamisen ja johtamistutkimuksen kehityshistorian ja ymmärtää tämän merkityksen johtamisen nykyteorioille ja ajankohtaisille johtamisen haasteille. Hän osaa tulkita tätä nykyisen yhteiskunnallisen ja työelämän todellisuuden valossa.
Sisältö
Johtamistutkimuksen ja johtamisen kehittymisen historia. Johtamisen nykyteoriat ja ajankohtaiset haasteet. Julkisen hallinnon keskeiset kehitysvaiheet.
Aika ja paikka
Lähiopetuskerrat: 30.8. klo 13 - 16 ja 28.9. klo 9 - 12.15
Itsenäinen työskentely ja esseen ensimmäisen version palauttaminen 3.9.2023 opintojakson työtilaan.
Vertaispalaute 10.9.2023 mennessä, minkä jälkeen esseen viimeistely.
Valmiin esseen palautus 24.9.2023 mennessä opintojakson työtilaan
Oppimateriaalit
Kirjallisuus:
· Seeck, Hannele (2013) Johtamisopit Suomessa: taylorismista innovaatioteorioihin. 3. painos. Helsinki: Gaudeamus.??
JA
Käytä lisäksi vähintään kahta teosta / artikkelia. Ne voivat olla alla olevalla listalla tai voit itse etsiä aiheeseen sopivia, tieteellisiä lähteitä.
-Heimonen, Päivi (2019) Järjestöt, muutos ja johtajuus : Sosiaali- ja terveysjärjestöjen toiminnan ja johtajuuden rakentuminen yhteiskunnallisten muutosten keskellä. Väitöskirja löytyy myös verkosta: https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/117025/978-952-03-1223-7.pdf?sequence=2&isAllowed=y
-Niiranen, Vuokko; Seppänen-Järvelä, Riitta; Sinkkonen, Merja & Vartiainen, Pirkko (2010) Johtaminen sosiaalialalla. Gummerus.?
-Zitting, Joakim; Laulainen, Sanna; Niiranen, Vuokko (2019): Lähi- ja keskijohdon osaamisvaatimukset sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatiossa. Yhteiskuntapolitiikka, 84:4, 380-392.?
-Virtanen, Petri; Stenvall, Jari & Rannisto, Pasi-Heikki (toim.) (2015) Tiedolla johtaminen. Teos löytyy verkosta: https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/100694/Virtanen_ym_Tiedolla_johtaminen.pdf?sequence=1&isAllowed=y
-Virtanen, Petri & Stenvall, Jari (2019) Julkinen johtaminen. Tietosanoma.
-Juuti, S., & Juuti, P. (2021). Johtamista kehittämään: Todellista vaikuttavuutta helposti ja tehokkaasti. Basam Books.
-Harisalo, R. (2021). Organisaatioteoriat (2., uudistettu ja täydennetty laitos.). Tietosanoma.
Opetusmenetelmät
Essee
Vertaispalautteen antaminen
Luento
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h
Sisällön jaksotus
Lähiopetuskerrat: 30.8. klo 13 - 16 ja 28.9. klo 9 - 12.15
Itsenäinen työskentely ja esseen ensimmäisen version palauttaminen 3.9.2023 opintojakson työtilaan.
Vertaispalaute 10.9.2023 mennessä, minkä jälkeen esseen viimeistely.
Valmiin esseen palautus 24.9.2023 mennessä opintojakson työtilaan
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu sosiaalialan YAMK-opiskelijoille.
Lähiopetuskerrat: 30.8. klo 13 - 16 ja 28.9. klo 9 - 12.15
Itsenäinen työskentely ja esseen ensimmäisen version palauttaminen 3.9.2023 opintojakson työtilaan.
Vertaispalaute 10.9.2023 mennessä, minkä jälkeen esseen viimeistely.
Valmiin esseen palautus 24.9.2023 mennessä opintojakson työtilaan
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä joustavasti käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa.
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa joustavasti vaativissa ja monimutkaisissa johtamistilanteissa
- hallitsee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa.
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla palveluja. Opiskelija osaa johtaa työyhteisöjen toimintaa innostavilla ja toimintaa uudistavilla tavoilla.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
esitellään opintojakson alussa
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Niina Pietilä
- Saila Nevanen
Ryhmät
-
S0922S6Sosiaalialan tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija tuntee johtamisen ja johtamistutkimuksen kehityshistorian ja ymmärtää tämän merkityksen johtamisen nykyteorioille ja ajankohtaisille johtamisen haasteille. Hän osaa tulkita tätä nykyisen yhteiskunnallisen ja työelämän todellisuuden valossa.
Sisältö
Johtamistutkimuksen ja johtamisen kehittymisen historia. Johtamisen nykyteoriat ja ajankohtaiset haasteet. Julkisen hallinnon keskeiset kehitysvaiheet.
Aika ja paikka
ks. lisätietoja opiskelijalle
Opetusmenetelmät
Essee
Vertaispalautteen antaminen
Luento
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä joustavasti käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa.
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa joustavasti vaativissa ja monimutkaisissa johtamistilanteissa
- hallitsee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa.
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla palveluja. Opiskelija osaa johtaa työyhteisöjen toimintaa innostavilla ja toimintaa uudistavilla tavoilla.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.