Skip to main content

Development of Midwifery Care to Promote Sexual Health and WellbeingLaajuus (5 cr)

Code: SX00FA15

Credits

5 op

Objective

- Has proficient knowledge in applying the basics of sexology to the development of midwifery care
- Has proficient knowledge in developing and adopting midwifery care operating models that promote client’s sexual health and wellbeing

Content

Content
- Basics of sexology
- Theories and methods of broaching sexual wellbeing with clients
- Consideration of the client's diversity and sexuality
- Promoting sexual health and wellbeing throughout client’s lifespan
- Methods and standards for sex education

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student
- Has key knowledge of the basics of sexology
- Has key knowledge in promoting client’s sexual health and wellbeing in her/his work

Assessment criteria, good (3)

The student
- Has proficient knowledge in applying the basics of sexology in her/his work
- Has comprehensive knowledge in developing midwifery care operating models to promote clients’ sexual health and wellbeing in their own work

Assessment criteria, excellent (5)

The student
- Has proficient knowledge in adopting the basics of sexology to develop midwifery care
- Has proficient knowledge in developing and adopting operating models in midwifery care to promote client’s sexual health and wellbeing

Further information

Recognition of Prior Learning (RPL):
A study unit or parts of it may be accredited based on previously acquired competence if the student has completed similar studies of higher education and/or the student has work experience to meet the competence requirements.

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

08.01.2024 - 24.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Midwifery
Teachers
  • Maija-Riitta Jouhki
  • Sanna-Mari Manninen
  • Maarit Sinisaari-Eskelinen
Teacher in charge

Maarit Sinisaari-Eskelinen

Groups
  • S2623S6
    Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk

Objective

Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa soveltaa seksologian perusteita kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää ja jalkauttaa työyhteisöön seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä tukevia toimintamalleja

Content

Sisältö
- Seksologian perusteet
- Seksuaalisuuden puheeksioton teoreettiset mallit ja menetelmät
- Asiakkaan moninaisuuden ja seksuaalisuuden huomioiminen
- Seksuaaliterveyden edistäminen elämänkulun eri vaiheissa
- Seksuaalikasvatuksen menetelmät ja standardit

Location and time

23.01.2024 KLO.00-16.00 lähiopetus + hybridi, Myllypuron kampus, Helsinki
30.01.2024 klo 9.00-14.30 kontaktiopetus, Zoom
13.02.2024 klo 9.00-16.00 kontaktiopetus, Zoom
26.04.2024 klo 9.00-16.00 lähiopetus (seminaari), Myllypuron kampus, Helsinki

Materials

Suositeltu kirjallisuus:

Kero K, Merta A. 2020. Seksuaalilääketieteen palvelujen järjestäminen Suomessa. Teoksessa: Seksuaalilääketiede, Brusila P, Kero K, Piha J, Räsänen M. (toim.) Duodecim, 731-742.
Pyykönen M, Pyykönen. 2019. Seksuaalinen häirintä työpaikalla. Edita.
Oinonen M, Susineva A. 2021. Seksuaalikasvattajan käsikirja. Hivpoint.

Suositellut artikkelit ja muut materiaalit (täydentyy kevään 2024 aikana):

Kemppainen, M. 2022. Jos mä en ota tätä asiaa puheeksi, niin kuka sen sitten ottaa? Gynekologista syöpää sairastavien naisten seksuaalisuuden puheeksiotto hoitotyössä. Pro-gradu. Terveystieteiden tiedekunta. Itä-Suomen yliopisto.

Manninen S-M, Kero K, Riskumäki M, Vahlberg T, Polo-Kantola P. 2022. Medical and midwifery students need increased sexual medicine education to overcome barriers hindering bringing up sexual health issues – A national study of final-year medical and midwifery students in Finland. European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology, 279, 112-117.

Sinisaari-Eskelinen M, Jouhki M-R, Tervo P & Väisälä L. 2016.Työkaluja seksuaalisuuden puheeksiottamiseen. Plissitistä Betteriin.Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 53, 286 - 293.

Teaching methods

Lähi- ja etäopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely

Exam schedules

Ei tenttiä

Completion alternatives

Ei valinnaista suoritustapaa

Student workload

Luennot 22 tuntia
Seminaarityöskentely 8 tuntia
Itsenäinen työskentely 105 tuntia

Further information

Opintojakson tehtävät ja tarkemmat ohjeet Moodle oppimisympäristössä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- Tietää seksologian perusteet
- Osaa tukea asiakkaan seksuaalista hyvinvointia omassa työskentelyssään.

Assessment criteria, good (3)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- Osaa soveltaa seksologian perusteita omassa työskentelyssään
- Osaa kehittää seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä tukevia toimintamalleja omassa työyhteisössään

Assessment criteria, excellent (5)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Osaa soveltaa seksologian perusteita kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää ja jalkauttaa työyhteisöön seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä tukevia toimintamalleja

Assessment methods and criteria

Arvioitava ryhmätehtävä 0-5, erilliset arviointikriteerit Moodlessa.
Ennakkotehtävä: Hyväksytty/hylätty.

Further information

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

09.01.2023 - 19.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Midwifery
Teachers
  • Maija-Riitta Jouhki
  • Sanna-Mari Manninen
  • Maarit Sinisaari-Eskelinen
Teacher in charge

Maarit Sinisaari-Eskelinen

Groups
  • S2622S6
    Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk

Objective

Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa soveltaa seksologian perusteita kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää ja jalkauttaa työyhteisöön seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä tukevia toimintamalleja

Content

Sisältö
- Seksologian perusteet
- Seksuaalisuuden puheeksioton teoreettiset mallit ja menetelmät
- Asiakkaan moninaisuuden ja seksuaalisuuden huomioiminen
- Seksuaaliterveyden edistäminen elämänkulun eri vaiheissa
- Seksuaalikasvatuksen menetelmät ja standardit

Location and time

13.2.2023 klo 9.00-16.00 lähiopetus + hybridi, Myllypuron kampus, Helsinki
13.3.2023 klo 9.00-14.30 kontaktiopetus, Zoom
14.3.2023 klo 9.00-16.00 kontaktiopetus, Zoom
9.5.2023 klo 9.00-16.00 lähiopetus (seminaari), Myllypuron kampus, Helsinki

Materials

Suositeltu kirjallisuus:

Kero K, Merta A. 2020. Seksuaalilääketieteen palvelujen järjestäminen Suomessa. Teoksessa: Seksuaalilääketiede, Brusila P, Kero K, Piha J, Räsänen M. (toim.) Duodecim, 731-742.
Pyykönen M, Pyykönen. 2019. Seksuaalinen häirintä työpaikalla. Edita.
Oinonen M, Susineva A. 2021. Seksuaalikasvattajan käsikirja. Hivpoint.

Suositellut artikkelit ja muut materiaalit (täydentyy kevään 2023 aikana):

Kemppainen, M. 2022. Jos mä en ota tätä asiaa puheeksi, niin kuka sen sitten ottaa? Gynekologista syöpää sairastavien naisten seksuaalisuuden puheeksiotto hoitotyössä. Pro-gradu. Terveystieteiden tiedekunta. Itä-Suomen yliopisto.

Manninen S-M, Kero K, Riskumäki M, Vahlberg T, Polo-Kantola P. 2022. Medical and midwifery students need increased sexual medicine education to overcome barriers hindering bringing up sexual health issues – A national study of final-year medical and midwifery students in Finland. European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology, 279, 112-117.

Sinisaari-Eskelinen M, Jouhki M-R, Tervo P & Väisälä L. 2016.Työkaluja seksuaalisuuden puheeksiottamiseen. Plissitistä Betteriin.Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 53, 286 - 293.

Teaching methods

Lähi- ja etäopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely

Exam schedules

Ei tenttiä

Completion alternatives

Ei valinnaista suoritustapaa

Student workload

Luennot 22 tuntia
Seminaarityöskentely 8 tuntia
Itsenäinen työskentely 105 tuntia

Further information

Opintojakson tehtävät ja tarkemmat ohjeet Moodle oppimisympäristössä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- Tietää seksologian perusteet
- Osaa tukea asiakkaan seksuaalista hyvinvointia omassa työskentelyssään.

Assessment criteria, good (3)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- Osaa soveltaa seksologian perusteita omassa työskentelyssään
- Osaa kehittää seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä tukevia toimintamalleja omassa työyhteisössään

Assessment criteria, excellent (5)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Osaa soveltaa seksologian perusteita kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää ja jalkauttaa työyhteisöön seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä tukevia toimintamalleja

Assessment methods and criteria

Arvioitava ryhmätehtävä 0-5, erilliset arviointikriteerit Moodlessa.
Ennakkotehtävä: Hyväksytty/hylätty.

Further information

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.