Sosiaali- ja terveyspalvelujen vastuullinen johtaminen, laatu ja potilas-asiakasturvallisuusLaajuus (5 op)
Tunnus: S000DK68
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa arvioida julkisen johtamisen periaatteita ja arvoja sekä hallitsee eettisen johtamisen periaatteet sosiaali- ja terveyspalveluissa. Opiskelija arvioi ja kehittää organisaatioviestintää sekä hallitsee erilaiset viestintämenetelmät. Hän arvioi laadun hallinnan merkitystä asiakas- ja potilasturvallisuudessa sekä erilaisten työympäristöjen toiminnan kehittämisessä.
Sisältö
- julkisen johtamisen periaatteet, arvot ja eettinen johtaminen
- organisaatio- ja johtamiskulttuurin merkitys johtamisessa ja työilmapiirin kehittymisessä
- organisaatioviestinnän merkitys ja erilaiset viestintämenetelmät
- työlainsäädäntö sekä virka- ja työehtosopimukset
- asiakas- ja potilasturvallisuus ja niiden merkitys johtamisessa
- laadun hallinnan, arvioinnin ja kehittämisen työkalut
- moniammatillisten tiimien ja verkostojen johtaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakso voidaan hyväksilukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla on vastaavansisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa esimiestehtävissä.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.12.2024
Ajoitus
12.02.2025 - 20.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, palliatiivisen hoidon asiantuntija (YAMK)
- Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Mielenterveystyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Jukka Lehtimäki
- Iira Lankinen
- Arto Holappa
- Terhi Lehtonen
Vastuuopettaja
Terhi Lehtonen
Ryhmät
-
S2224S6Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi
-
S2824S6Mielenterveystyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
-
S1824S6Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
-
S3024S6_oldKliininen asiantuntijuus, palliatiivisen hoidon asiantuntija_old
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida julkisen johtamisen periaatteita ja arvoja sekä hallitsee eettisen johtamisen periaatteet sosiaali- ja terveyspalveluissa. Opiskelija arvioi ja kehittää organisaatioviestintää sekä hallitsee erilaiset viestintämenetelmät. Hän arvioi laadun hallinnan merkitystä asiakas- ja potilasturvallisuudessa sekä erilaisten työympäristöjen toiminnan kehittämisessä.
Sisältö
- julkisen johtamisen periaatteet, arvot ja eettinen johtaminen
- organisaatio- ja johtamiskulttuurin merkitys johtamisessa ja työilmapiirin kehittymisessä
- organisaatioviestinnän merkitys ja erilaiset viestintämenetelmät
- työlainsäädäntö sekä virka- ja työehtosopimukset
- asiakas- ja potilasturvallisuus ja niiden merkitys johtamisessa
- laadun hallinnan, arvioinnin ja kehittämisen työkalut
- moniammatillisten tiimien ja verkostojen johtaminen
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakso voidaan hyväksilukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla on vastaavansisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa esimiestehtävissä.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
13.02.2024 - 24.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, palliatiivisen hoidon asiantuntija (YAMK)
- Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Mielenterveystyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Jukka Lehtimäki
- Iira Lankinen
- Arto Holappa
- Terhi Lehtonen
Vastuuopettaja
Terhi Lehtonen
Ryhmät
-
S3023S6Kliininen asiantuntijuus, palliatiivisen hoidon asiantuntija
-
S2223S6Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
-
S1823S6Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
-
S2823S6Mielenterveystyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida julkisen johtamisen periaatteita ja arvoja sekä hallitsee eettisen johtamisen periaatteet sosiaali- ja terveyspalveluissa. Opiskelija arvioi ja kehittää organisaatioviestintää sekä hallitsee erilaiset viestintämenetelmät. Hän arvioi laadun hallinnan merkitystä asiakas- ja potilasturvallisuudessa sekä erilaisten työympäristöjen toiminnan kehittämisessä.
Sisältö
- julkisen johtamisen periaatteet, arvot ja eettinen johtaminen
- organisaatio- ja johtamiskulttuurin merkitys johtamisessa ja työilmapiirin kehittymisessä
- organisaatioviestinnän merkitys ja erilaiset viestintämenetelmät
- työlainsäädäntö sekä virka- ja työehtosopimukset
- asiakas- ja potilasturvallisuus ja niiden merkitys johtamisessa
- laadun hallinnan, arvioinnin ja kehittämisen työkalut
- moniammatillisten tiimien ja verkostojen johtaminen
Aika ja paikka
Opetuspäivät:
13.2.2024 klo 9-15 Terhi Lehtonen, opetus toteutuu hybridinä
19.4.2024 klo 9-12 Iira Lankinen, opetus toteutuu hybridinä
19.4.2024 klo 13-16 Arto Holappa, opetus toteutuu hybridinä
Oppimateriaalit
Julkaistaan myöhemmin.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Etäopiskelu
Harjoitustehtävät
Kansainvälisyys
kirjallisuus ja www-sivut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op lähiopiskelua
4 op etäopiskelua
Sisällön jaksotus
Lähiopetuspäivät: ks. lukujärjestys
Orientaatio jaksolla opiskeluun
Julkisen johtamisen periaatteet, arvot ja eettinen johtaminen
Organisaatio- ja johtamiskulttuurin merkitys johtamisessa ja työilmapiirin kehittymisessä
Työlainsäädäntö sekä työ- ja virkaehtosopimukset
Asiakas- ja potilasturvallisuus ja niiden merkitys johtamisessa (sis. ennakkotehtävän, josta tarkempaa tietoa opintojakson orientaatiossa)
Organisaatioviestinnän merkitys ja erilaiset viestintämenetelmät
Laadun hallinnan, arvioinnin ja kehittämisen työkalut
Moniammatillisten tiimien ja verkostojen johtaminen
Lisätietoja opiskelijoille
Avoimen Ylemmän AMK :n opiskelijalta vaaditaan samoja opiskeluvalmiuksia kuin ylemmän AMK tutkinto-opiskelijoilta (sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittanut, joilla on vähintään kolmen vuoden työkokemus asianomaiselta alalta). Opiskelija itse vastaa siitä, että hänellä on vaadittavat opiskeluvalmiudet.
Opinnoissamme käytetään sähköisiä opiskeluvälineitä, oppimisen edistämiseksi artikkelien lukemista, tiedon etsintää ja työelämälähtöistä oppimistehtäviä.
Kurssiavain Moodleen: Avaimen saa opintojakson alkaessa ensimmäisellä lähiopetuskerralla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suomeksi
Jakson harjoitustehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty tai 1-5, joiden keskiarvosta muodostuu kokonaisarvosana
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakso voidaan hyväksilukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla on vastaavansisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa esimiestehtävissä.
Ilmoittautumisaika
01.09.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
- Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- YAMK Ensihoidon johtaminen Virtuaali
- Jukka Lehtimäki
- Iira Lankinen
- Arto Holappa
- Ly Kalam-Salminen
Vastuuopettaja
Jukka Lehtimäki
Ryhmät
-
S2222S6Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
-
S1822S6Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida julkisen johtamisen periaatteita ja arvoja sekä hallitsee eettisen johtamisen periaatteet sosiaali- ja terveyspalveluissa. Opiskelija arvioi ja kehittää organisaatioviestintää sekä hallitsee erilaiset viestintämenetelmät. Hän arvioi laadun hallinnan merkitystä asiakas- ja potilasturvallisuudessa sekä erilaisten työympäristöjen toiminnan kehittämisessä.
Sisältö
- julkisen johtamisen periaatteet, arvot ja eettinen johtaminen
- organisaatio- ja johtamiskulttuurin merkitys johtamisessa ja työilmapiirin kehittymisessä
- organisaatioviestinnän merkitys ja erilaiset viestintämenetelmät
- työlainsäädäntö sekä virka- ja työehtosopimukset
- asiakas- ja potilasturvallisuus ja niiden merkitys johtamisessa
- laadun hallinnan, arvioinnin ja kehittämisen työkalut
- moniammatillisten tiimien ja verkostojen johtaminen
Oppimateriaalit
Erika Heiskanen - Jari Salo. 2007. Eettinen johtaminen - Tie kestävään menestykseen. Talentum.
Vanhala-Harmanen Minna - Nina Meincke - Johanna Havula. 2017. Esimiehen työsuhdeopas. Edita.
Muu opiskelumateriaali on Moodlessa, jossa on myös osa luennoista nauhoitteina.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Etäopiskelu
Harjoitustehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
kirjallisuus ja www-sivut
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op lähiopiskelua
4 op etäopiskelua
Sisällön jaksotus
Lähiopetuspäivät: ks. lukujärjestys
Orientaatio jaksolla opiskeluun
Julkisen johtamisen periaatteet, arvot ja eettinen johtaminen
Organisaatio- ja johtamiskulttuurin merkitys johtamisessa ja työilmapiirin kehittymisessä
Työlainsäädäntö sekä työ- ja virkaehtosopimukset
Asiakas- ja potilasturvallisuus ja niiden merkitys johtamisessa
Organisaatioviestinnän merkitys ja erilaiset viestintämenetelmät
Laadun hallinnan, arvioinnin ja kehittämisen työkalut
Moniammatillisten tiimien ja verkostojen johtaminen
Lisätietoja opiskelijoille
Avoimen Ylemmän AMK :n opiskelijalta vaaditaan samoja opiskeluvalmiuksia kuin ylemmän AMK tutkinto-opiskelijoilta (sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittanut, joilla on vähintään kolmen vuoden työkokemus asianomaiselta alalta). Opiskelija itse vastaa siitä, että hänellä on vaadittavat opiskeluvalmiudet.
Opinnoissamme käytetään sähköisiä opiskeluvälineitä, oppimisen edistämiseksi artikkelien lukemista, tiedon etsintää ja työelämälähtöistä oppimistehtäviä.
Kurssiavain Moodleen: Avaimen saa opintojakson alkaessa ensimmäisellä lähiopetuskerralla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson harjoitustehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty tai 1-5, joiden keskiarvosta muodostuu kokonaisarvosana
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakso voidaan hyväksilukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla on vastaavansisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa esimiestehtävissä.