Ensihoidon palvelutason kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: S000EG51
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa hyödyntää ensihoidon palvelutason määrittelyssä erilaisia alueellisia ja valtakunnallisia seuranta- ja ennakointitietoja ja tietojärjestelmiä palvelutasopäätöksen laatimisessa ja kehittämisessä. Opiskelija soveltaa tutkimus- ja muuhun luotettavaan näyttöön perustuvaa tietoa ensihoidon palvelutason arvioinnissa. Opiskelija arvioi olemassa olevaa tietoa ja menetelmä -osaamista ensihoidon ja muiden päivystyksellisten palvelujen kehittämisessä asiakkaan kannalta joustavaksi kokonaisuudeksi. Opiskelija arvioi ensihoidon ja muiden päivystyksellisten palvelujen laatua ja kustannuksia näyttöön tai luotettavaan
Sisältö
- kansalliset kehittämisohjelmat ja strategiset valinnat
- ensihoitopalvelun laatu, arviointi ja kehittäminen
- palvelutasopäätös ja riskinarviointi
- päivystykselliset palvelut
- valtakunnallinen ja alueellinen asiantuntijayhteistyö
- varautumissuunnitelma ensihoidossa
- tietojen hallinta, kansallisen tietovarannon tarve
- tilasto- ja ennakointitiedon hyödyntäminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Ilmoittautumisaika
01.09.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
Opettaja
- Jukka Lehtimäki
Vastuuopettaja
Jukka Lehtimäki
Ryhmät
-
S1822S6Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija osaa hyödyntää ensihoidon palvelutason määrittelyssä erilaisia alueellisia ja valtakunnallisia seuranta- ja ennakointitietoja ja tietojärjestelmiä palvelutasopäätöksen laatimisessa ja kehittämisessä. Opiskelija soveltaa tutkimus- ja muuhun luotettavaan näyttöön perustuvaa tietoa ensihoidon palvelutason arvioinnissa. Opiskelija arvioi olemassa olevaa tietoa ja menetelmä -osaamista ensihoidon ja muiden päivystyksellisten palvelujen kehittämisessä asiakkaan kannalta joustavaksi kokonaisuudeksi. Opiskelija arvioi ensihoidon ja muiden päivystyksellisten palvelujen laatua ja kustannuksia näyttöön tai luotettavaan
Sisältö
- kansalliset kehittämisohjelmat ja strategiset valinnat
- ensihoitopalvelun laatu, arviointi ja kehittäminen
- palvelutasopäätös ja riskinarviointi
- päivystykselliset palvelut
- valtakunnallinen ja alueellinen asiantuntijayhteistyö
- varautumissuunnitelma ensihoidossa
- tietojen hallinta, kansallisen tietovarannon tarve
- tilasto- ja ennakointitiedon hyödyntäminen
Oppimateriaalit
Julkaistaan myöhemmin
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Etäopiskelu
Harjoitustehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla arvioidaan PTP:tä ja miten sen toimivuutta mitataan.
Opintojaksiolla tutstutaan kansalliseen/ kansainväliseen valmiussuunnitteluun ja varautumiseen ja kehitetään ensihoidon valmiussuunnitelua.
Avoimen Ylemmän AMK :n opiskelijalta vaaditaan samoja opiskeluvalmiuksia kuin ylemmän AMK tutkinto-opiskelijoilta (sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittanut, joilla on vähintään kolmen vuoden työkokemus asianomaiselta alalta). Opiskelija itse vastaa siitä, että hänellä on vaadittavat opiskeluvalmiudet.
Opinnoissamme käytetään sähköisiä opiskeluvälineitä, oppimisen edistämiseksi artikkelien lukemista, tiedon etsintää ja työelämälähtöistä oppimistehtäviä.
AHOT: Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävät
Jakson harjoitustehtävät arvioidaan asteikolla 1-5