Vanhuspalvelujen tuloksellisuus ja kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: S000EP82
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- arvioida ja analysoida vanhuspalvelujen tuloksellisuutta, laatua ja kehittämistarpeita
- soveltaa palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen periaatteita vanhuspalvelujen kehittämisessä
- soveltaa verkostokehittäminen periaatteita ikäihmisten moninaisten tarpeiden pohjalta
- arvioida digitaalisia palveluja osana asiakaslähtöisten palvelujen kehittämistä ja tuottamista
Sisältö
- Palvelujärjestelmän tuloksellisuus ja laadunvarmistus
- Palvelumuotoilun periaatteet ja lähtökohdat
- Asiakaslähtöinen verkostokehittäminen
- Digitaaliset palvelut palvelujen kehittämisessä ja tuottamisessa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa
- määritellä ja kuvata palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja
kehittämistarpeita
- määritellä ja käyttää palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä
asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- määritellä ja kuvata digitaalisuuden merkitystä palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- toimia palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden
mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa
- analysoida ja perustella palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja
kehittämistarpeita
- valita ja soveltaa erilaisia palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä
asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- analysoida ja perustella digitaalisuutta palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- analysoida ja toteuttaa palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden
periaatteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja kehittämistarpeita
- arvioida kriittisesti ja kehittäen erilaisia palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti ja kehittää digitaalisuutta palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- arvioida kriittisesti toiminnassaan ja palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisten ja
yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
- määritellä ja kuvata palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja
kehittämistarpeita
- määritellä ja käyttää palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- määritellä ja kuvata digitaalisuuden merkitystä palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- toimia palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden
mukaisesti
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
30.10.2023 - 28.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Marjatta Komulainen
- Liisa Nuutinen
- Tuula Mikkola
Ryhmät
-
S1623S6Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- arvioida ja analysoida vanhuspalvelujen tuloksellisuutta, laatua ja kehittämistarpeita
- soveltaa palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen periaatteita vanhuspalvelujen kehittämisessä
- soveltaa verkostokehittäminen periaatteita ikäihmisten moninaisten tarpeiden pohjalta
- arvioida digitaalisia palveluja osana asiakaslähtöisten palvelujen kehittämistä ja tuottamista
Sisältö
- Palvelujärjestelmän tuloksellisuus ja laadunvarmistus
- Palvelumuotoilun periaatteet ja lähtökohdat
- Asiakaslähtöinen verkostokehittäminen
- Digitaaliset palvelut palvelujen kehittämisessä ja tuottamisessa
Sisällön jaksotus
Lähipäivät:
1.30.13.2023 klo 13.00 -16.00 Tuula Mikkola (lähi, Myllypuro)
2.13.11.2023 klo 8.45 - 12 Marjatta Komulainen ja Liisa Nuutinen (etä Zoom)
3.13.11.2023 klo 13 - 16 Marjatta Komulainen ja Liisa Nuutinen (etäZoom)
Lähipäivien välillä on itsenäistä verkko-opiskelua ja oppimistehtävän tekemistä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa
- määritellä ja kuvata palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja
kehittämistarpeita
- määritellä ja käyttää palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä
asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- määritellä ja kuvata digitaalisuuden merkitystä palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- toimia palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden
mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa
- analysoida ja perustella palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja
kehittämistarpeita
- valita ja soveltaa erilaisia palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä
asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- analysoida ja perustella digitaalisuutta palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- analysoida ja toteuttaa palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden
periaatteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja kehittämistarpeita
- arvioida kriittisesti ja kehittäen erilaisia palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti ja kehittää digitaalisuutta palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- arvioida kriittisesti toiminnassaan ja palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisten ja
yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
- määritellä ja kuvata palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja
kehittämistarpeita
- määritellä ja käyttää palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- määritellä ja kuvata digitaalisuuden merkitystä palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- toimia palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden
mukaisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä ja oppimistehtävä
Osallistuminen
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Marjatta Komulainen
- Piia Tiilikallio
- Tuula Mikkola
Vastuuopettaja
Johanna Holvikivi
Ryhmät
-
S1622S6Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- arvioida ja analysoida vanhuspalvelujen tuloksellisuutta, laatua ja kehittämistarpeita
- soveltaa palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen periaatteita vanhuspalvelujen kehittämisessä
- soveltaa verkostokehittäminen periaatteita ikäihmisten moninaisten tarpeiden pohjalta
- arvioida digitaalisia palveluja osana asiakaslähtöisten palvelujen kehittämistä ja tuottamista
Sisältö
- Palvelujärjestelmän tuloksellisuus ja laadunvarmistus
- Palvelumuotoilun periaatteet ja lähtökohdat
- Asiakaslähtöinen verkostokehittäminen
- Digitaaliset palvelut palvelujen kehittämisessä ja tuottamisessa
Aika ja paikka
-
Oppimateriaalit
-
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Etäopetus
Verkko-opetus
Työpaja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (5*27 h= 135 opiskelijan työtä)
Sisällön jaksotus
Lähipäivät:
1.1.11.2022 klo 13.00 -16.00 (lähi, Myllypuro)
2.14.11.2022 klo 8.45 - 16.00 (etänä Zoom)
3.29.11.2022 klo 8.45- 12.00 (etänä Zoom)
Lähipäivien välillä on itsenäistä verkko-opiskelua ja oppimistehtävän tekemistä
Lisätietoja opiskelijoille
Vanhustyön yamk opiskelijoiden lisäksi tämä opintojakso on tarjolla Metropolian muillekin yamk-opiskelijoille (Metropolian vapaasti valittavat opinnot syyslukukaudella 2022 (Ylempi AMK-tutkinto), paikkoja on vapaana kaksi ja ne täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa
- määritellä ja kuvata palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja
kehittämistarpeita
- määritellä ja käyttää palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä
asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- määritellä ja kuvata digitaalisuuden merkitystä palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- toimia palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden
mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa
- analysoida ja perustella palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja
kehittämistarpeita
- valita ja soveltaa erilaisia palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä
asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- analysoida ja perustella digitaalisuutta palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- analysoida ja toteuttaa palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden
periaatteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja kehittämistarpeita
- arvioida kriittisesti ja kehittäen erilaisia palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti ja kehittää digitaalisuutta palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- arvioida kriittisesti toiminnassaan ja palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisten ja
yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
- määritellä ja kuvata palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja
kehittämistarpeita
- määritellä ja käyttää palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- määritellä ja kuvata digitaalisuuden merkitystä palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- toimia palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden
mukaisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä ja oppimistehtävä
Osallistuminen