Kuntoutuksen asiantuntijuusLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00DK37
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
– edistää työssään uuden tiedon yhdistämistä aiempiin tietoihin ja tiedon vastuullista käyttöä kuntoutuksessa toimivien parhaaksi
– arvioida kuntoutustoiminnan kehittämisessä tarvittavaa tietoa, tietolähteitä kriittisesti sekä hakea uutta näyttöön perustuvaa tietoa tehokkaasti
– käyttää vuorovaikutuksellisia valmiuksiaan tiedon käsittelyssä oman sekä työ- ja oppimisyhteisönsä osaamisen kehittämiseksi
– arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan laatimalla itselleen kehittymissuunnitelman
– reflektoida ja arvioida itsensä johtamista ja asiantuntijaosaamista osana yhteisön toimintaa
Sisältö
Yksilöllisen ja yhteisöllisen asiantuntijuuden rakentuminen ja näissä kehittyminen
Kuntoutuksen keskeiset tietokannat ja sähköiset dokumentit
Kriittisyys tiedon arvioinnissa
Näyttöön perustuva kuntoutuskäytäntö
Oman osaamisen rakentaminen ja sen kehittyminen yhteisöissä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Sari Helenius
- Kaisa Hartikainen
Ryhmät
-
S0823S6Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
– edistää työssään uuden tiedon yhdistämistä aiempiin tietoihin ja tiedon vastuullista käyttöä kuntoutuksessa toimivien parhaaksi
– arvioida kuntoutustoiminnan kehittämisessä tarvittavaa tietoa, tietolähteitä kriittisesti sekä hakea uutta näyttöön perustuvaa tietoa tehokkaasti
– käyttää vuorovaikutuksellisia valmiuksiaan tiedon käsittelyssä oman sekä työ- ja oppimisyhteisönsä osaamisen kehittämiseksi
– arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan laatimalla itselleen kehittymissuunnitelman
– reflektoida ja arvioida itsensä johtamista ja asiantuntijaosaamista osana yhteisön toimintaa
Sisältö
Yksilöllisen ja yhteisöllisen asiantuntijuuden rakentuminen ja näissä kehittyminen
Kuntoutuksen keskeiset tietokannat ja sähköiset dokumentit
Kriittisyys tiedon arvioinnissa
Näyttöön perustuva kuntoutuskäytäntö
Oman osaamisen rakentaminen ja sen kehittyminen yhteisöissä
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2023, Myllypuron kampus
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaalit löytyvät Moodlesta.
Opetusmenetelmät
Yhteiskehittely, Opetuskeskustelu, Itsenäinen verkko-opiskelu, Työpaja, Tutorointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävät liittyvät opiskelijan työhön
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työskentely vaatii opiskelijalta itsenäistä ja itseohjautuvaa työotetta ja ajankäytön suunnittelua.
Resurssit: 5 op x 27 h = 135 h.
Syksy 2023: Lähiopetus 6 x 4 h. Itsenäistä työskentelyä 111 h.
Sisällön jaksotus
Syyslukukausi 2023
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät 100%
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Sari Helenius
- Mira Lönnqvist
Ryhmät
-
S0822S6Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
– edistää työssään uuden tiedon yhdistämistä aiempiin tietoihin ja tiedon vastuullista käyttöä kuntoutuksessa toimivien parhaaksi
– arvioida kuntoutustoiminnan kehittämisessä tarvittavaa tietoa, tietolähteitä kriittisesti sekä hakea uutta näyttöön perustuvaa tietoa tehokkaasti
– käyttää vuorovaikutuksellisia valmiuksiaan tiedon käsittelyssä oman sekä työ- ja oppimisyhteisönsä osaamisen kehittämiseksi
– arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan laatimalla itselleen kehittymissuunnitelman
– reflektoida ja arvioida itsensä johtamista ja asiantuntijaosaamista osana yhteisön toimintaa
Sisältö
Yksilöllisen ja yhteisöllisen asiantuntijuuden rakentuminen ja näissä kehittyminen
Kuntoutuksen keskeiset tietokannat ja sähköiset dokumentit
Kriittisyys tiedon arvioinnissa
Näyttöön perustuva kuntoutuskäytäntö
Oman osaamisen rakentaminen ja sen kehittyminen yhteisöissä
Opetusmenetelmät
Yhteiskehittely, Opetuskeskustelu, Itsenäinen verkko-opiskelu, Työpaja, Tutorointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävät liittyvät opiskelijan työhön
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät 100%