Naisen terveyttä ja hyvinvointia edistävän kätilötyön kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00FA13
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
- Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä
Sisältö
- Naislähtöinen kätilötyö
- Näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämisen perusteet
- Hedelmällisyyteen ja vaihdevuosiin liittyvän ohjauksen implementointi kätilötyöhön
- Lantiopohjan kunnon ylläpitämisen ja inkontinenssin ehkäisemisen menetelmien implementointi kätilötyöhön
- Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja ehkäisy
- Työelämälähtöisten alueellisten toimintamallien kehittäminen
- Ajankohtainen tutkimustieto
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- Tietää keskeiset kätilötyötä ohjaavat teoreettiset lähtökohdat
- Tietää naiskeskeisten palveluiden kehittämisen teoreettiset lähtökohdat
- Osaa hyödyntää naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja työskentelyssään
- Osaa edistää näyttöön perustuvan toiminnan kehittämistä omassa työyhteisössään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- Osaa tarkastella ja kehittää kätilötyötä sen teoreettisista lähtökohdista käsin
- Osaa soveltaa naiskeskeisyyttä kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa työyhteisöään näyttöön perustavan kätilötyön kehittämisen lähtökohdista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
- Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä
Lisätiedot
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
30.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Hanna Rantavuori
- Maija-Riitta Jouhki
- Salla Kivelä
Vastuuopettaja
Maija-Riitta Jouhki
Ryhmät
-
S2624S6Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk
Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
- Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä
Sisältö
- Naislähtöinen kätilötyö
- Näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämisen perusteet
- Hedelmällisyyteen ja vaihdevuosiin liittyvän ohjauksen implementointi kätilötyöhön
- Lantiopohjan kunnon ylläpitämisen ja inkontinenssin ehkäisemisen menetelmien implementointi kätilötyöhön
- Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja ehkäisy
- Työelämälähtöisten alueellisten toimintamallien kehittäminen
- Ajankohtainen tutkimustieto
Aika ja paikka
16.9.2024 klo 10.00-16.00 Luokkaopetus Myllypuron kampus (Helsinki) + Zoom
7.10..2024 klo 9.00-12.00 Zoom
9.10.2024 klo 13.00-16.00 Zoom
22.10.2024 klo 9.00-14.30 Luokkaopetus Myllypuron kampus, Helsinki + Zoom (läsnäoloa kampuksella suositellaan)
1.11.2024 klo 8.00-11.15 Zoom
2.12.2024 klo 9.00-16.00 Seminaari, Luokkaopetus Myllypuron kampus, Helsinki + Zoom
Huom! Muutokset mahdollisia!
Oppimateriaalit
Kemp, Maclean, Moyo. 2022. Global Midwifery: Principles, Policy and Practise. Springer.
Korhonen, Jylhä, Korhonen, Holopainen. 2018. Näyttöön perustava toiminta - Tarpeesta tuloksiin.
Ajankohtainen tutkimustieto, tarkentuu.
Tarkemmat tiedot Moodle oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Kansainvälisyys
Opintojakso sisältää kansainvälisiä asiantuntijaluentoja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 25 tuntia
Seminaarityöskentely 8 tuntia
Itsenäinen työskentely 102 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson tehtävät ja tarkemmat ohjeet Moodle oppimisympäristössä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- Tietää keskeiset kätilötyötä ohjaavat teoreettiset lähtökohdat
- Tietää naiskeskeisten palveluiden kehittämisen teoreettiset lähtökohdat
- Osaa hyödyntää naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja työskentelyssään
- Osaa edistää näyttöön perustuvan toiminnan kehittämistä omassa työyhteisössään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- Osaa tarkastella ja kehittää kätilötyötä sen teoreettisista lähtökohdista käsin
- Osaa soveltaa naiskeskeisyyttä kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa työyhteisöään näyttöön perustavan kätilötyön kehittämisen lähtökohdista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
- Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava ryhmätehtävä 0-5, erilliset arviointikriteerit Moodlessa.
Oppimispäiväkirja. Hyväksytty/hylätty.
Vertaisarviointi.
Mahdollisuus suorittaa hylätyt suoritukset sopimalla opintojakson vastuuopettajan kanssa tai osallistumalla sovitusti seuraavalle totetukselle.
Lisätiedot
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
14.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Maija-Riitta Jouhki
Vastuuopettaja
Maija-Riitta Jouhki
Ryhmät
-
S2623S6Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk
Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
- Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä
Sisältö
- Naislähtöinen kätilötyö
- Näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämisen perusteet
- Hedelmällisyyteen ja vaihdevuosiin liittyvän ohjauksen implementointi kätilötyöhön
- Lantiopohjan kunnon ylläpitämisen ja inkontinenssin ehkäisemisen menetelmien implementointi kätilötyöhön
- Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja ehkäisy
- Työelämälähtöisten alueellisten toimintamallien kehittäminen
- Ajankohtainen tutkimustieto
Aika ja paikka
14.9.2023 klo 9.00-16.15 Luokkaopetus Myllypuron kampus, Helsinki.
19.9.2023 klo 9.00-16.15 Zoom
9.10.2023 klo 9.00-16.00 Zoom
10.10.2023 klo 9.00-16.00 Luokkaopetus Myllypuron kampus, Helsinki
8.12.2023 klo 9.00-16.00 Seminaari, Luokkaopetus Myllypuron kampus, Helsinki (Hybridi-mahdollisuus)
Oppimateriaalit
Kemp, Maclean, Moyo. 2022. Global Midwifery: Principles, Policy and Practise. Springer.
Korhonen, Jylhä, Korhonen, Holopainen. 2018. Näyttöön perustava toiminta - Tarpeesta tuloksiin.
Ajankohtainen tutkimustieto, tarkentuu.
Tarkemmat tiedot Moodle oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Kansainvälisyys
Opintojakso sisältää kansainvälisiä asiantuntijaluentoja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 32 tuntia
Seminaarityöskentely 8 tuntia
Itsenäinen työskentely 95 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson tehtävät ja tarkemmat ohjeet Moodle oppimisympäristössä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- Tietää keskeiset kätilötyötä ohjaavat teoreettiset lähtökohdat
- Tietää naiskeskeisten palveluiden kehittämisen teoreettiset lähtökohdat
- Osaa hyödyntää naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja työskentelyssään
- Osaa edistää näyttöön perustuvan toiminnan kehittämistä omassa työyhteisössään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- Osaa tarkastella ja kehittää kätilötyötä sen teoreettisista lähtökohdista käsin
- Osaa soveltaa naiskeskeisyyttä kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa työyhteisöään näyttöön perustavan kätilötyön kehittämisen lähtökohdista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
- Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava ryhmätehtävä 0-5, erilliset arviointikriteerit Moodlessa.
Oppimispäiväkirja. Hyväksytty/hylätty.
Vertaisarviointi.
Mahdollisuus suorittaa hylätyt suoritukset sopimalla opintojakson vastuuopettajan kanssa tai osallistumalla sovitusti seuraavalle totetukselle.
Lisätiedot
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.
Ilmoittautumisaika
01.09.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Kätilötyön johtaminen YAMK
- Maija-Riitta Jouhki
Vastuuopettaja
Maija-Riitta Jouhki
Ryhmät
-
S2622S6Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk
Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
- Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä
Sisältö
- Naislähtöinen kätilötyö
- Näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämisen perusteet
- Hedelmällisyyteen ja vaihdevuosiin liittyvän ohjauksen implementointi kätilötyöhön
- Lantiopohjan kunnon ylläpitämisen ja inkontinenssin ehkäisemisen menetelmien implementointi kätilötyöhön
- Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja ehkäisy
- Työelämälähtöisten alueellisten toimintamallien kehittäminen
- Ajankohtainen tutkimustieto
Aika ja paikka
13.9.2022 klo 9:00-16:00 lähiopetus, Myllypuron kampus, Helsinki
15.9.2022 klo 9:00-16:00 kontaktiopetus, Zoom
16.9.2022 klo 8:30-16:15 kontaktiopetus, Zoom
04.10.2022 klo 9:00-16:00 lähiopetus, Myllypuron kampus, Helsinki.
12.10.2022 klo 9:00-12:00 lähipetus, Zoom
09.12.2022 klo 9:00-16:00 lähiopetus, Myllypuron kampus, Helsinki
Oppimateriaalit
Kemp, Maclean, Moyo. 2022. Global Midwifery: Principles, Policy and Practise. Springer.
Korhonen, Jylhä, Korhonen, Holopainen. 2018. Näyttöön perustava toiminta - Tarpeesta tuloksiin.
Ajankohtainen tutkimustieto, tarkentuu.
Tarkemmat tiedot Moodle oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Kansainvälisyys
Opintojakso sisältää kansainvälisiä asiantuntijaluentoja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 36 tuntia
Seminaarityöskentely 8 tuntia
Itsenäinen työskentely 91 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson tehtävät ja tarkemmat ohjeet Moodle oppimisympäristössä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- Tietää keskeiset kätilötyötä ohjaavat teoreettiset lähtökohdat
- Tietää naiskeskeisten palveluiden kehittämisen teoreettiset lähtökohdat
- Osaa hyödyntää naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja työskentelyssään
- Osaa edistää näyttöön perustuvan toiminnan kehittämistä omassa työyhteisössään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- Osaa tarkastella ja kehittää kätilötyötä sen teoreettisista lähtökohdista käsin
- Osaa soveltaa naiskeskeisyyttä kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa työyhteisöään näyttöön perustavan kätilötyön kehittämisen lähtökohdista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
- Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava ryhmätehtävä 0-5, erilliset arviointikriteerit Moodlessa.
Oppimispäiväkirja. Hyväksytty/hylätty.
Vertaisarviointi.
Lisätiedot
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.