Skip to main content

Development of Emergency Care Service LevelLaajuus (5 cr)

Code: S000FG27

Credits

5 op

Objective

The student can utilize regional and national data systems on follow-up records and risk prediction to determine and develop the emergency care service level.

The student understands the responsibilities brought by acts, decrees and emergency care service level regulations to the availability, organisation and management of out-of-hour emergency services.

The student applies research and other evidence-based knowledge to evaluate the emergency care service level. The student evaluates the current evidence and knowhow when developing emergency care services in order to develop a flexible and smooth entity for the client to utilize. The student evaluates the quality and costs of the different emergency care services based on evidence.

Content

- Acts, decrees and emergency care service levels in relation to emergency services
- Quality and patient safety in prehospital emergency care and in the emergency room
- Current and future emergency care services and chains of care
- Future data banks, statistics and foresight solutions as tools for leaders and developers
- The possibilities of digitalisation for future resourcing

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student displays competence to deal with the basic content of the study unit but lacks competence in independent data acquisition, interpretation and the ability to apply the acquired knowledge to the context of workplace.

Assessment criteria, good (3)

The student fulfills the requirements for the study unit well. S/he displays competence in active data acquisition and is able to interpret the key features of the data to a clinical setting. The student has the ability to analyze the acquired knowledge and to apply it to the context of workplace.

Assessment criteria, excellent (5)

The student displays broad and versatile competence in the content of the study unit. S/he has great competence in targeted data acquisition. The student’s ability to make decisions shows independent thinking, responsible actions and leadership skills. The ability to apply the acquired knowledge to the context of workplace is creative and versatile.

Assessment criteria, approved/failed

Pass: The student is proficient in the basic content of the study unit (competence evaluation), but independent data acquisition, interpretation and the ability to apply the acquired knowledge to the context of workplace has shortcomings.

Further information

Recognition of Prior Learning (RPL):
A study unit or parts of it may be accredited based on previously acquired competence if the student has completed similar studies of higher education and/or the student has work experience to meet the competence requirements.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

30.08.2024 - 20.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Emergency Care
Teachers
  • Jukka Lehtimäki
Teacher in charge

Jukka Lehtimäki

Groups
  • S1824S6
    Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opiskelija osaa hyödyntää ensihoidon palvelutason määrittelyssä erilaisia alueellisia ja valtakunnallisia seuranta- ja ennakointitietoja ja tietojärjestelmiä palvelutasopäätöksen laatimisessa ja kehittämisessä.

Opiskelija ymmärtää lakien, asetusten ja palvelutasopäätöksen tuomat velvoitteet päivystyksellisten palveluiden ja muiden kotiin vietävien palveluiden saatavuuteen ja järjestämistapaan ja johtamiseen.

Opiskelija soveltaa tutkimus- ja muuhun luotettavaan näyttöön perustuvaa tietoa ensihoidon palvelutason arvioinnissa. Opiskelija arvioi olemassa olevaa tietoa ja menetelmä -osaamista ensihoidon ja muiden päivystyksellisten palvelujen kehittämisessä asiakkaan kannalta joustavaksi kokonaisuudeksi. Opiskelija arvioi ensihoidon ja muiden päivystyksellisten palvelujen laatua ja kustannuksia näyttöön tai luotettavaan tutkittuun tietoon.

Content

- päivystyksellisten palveluiden lait, asetukset, palvelutasopäätös
- laatu ja potilasturvallisuus ensihoidossa ja päivystyksessä
- nykyiset ja tulevaisuuden päivystykselliset palvelut ja hoitoketjut
- tulevaisuuden tietovarainnot, tilasto- ja ennakointitiedot johtajan ja kehittäjän apuvälineenä
- digitalisaation tuomat mahdollisuudet tulevaisuuden resurssointiin

Location and time

Syksy 2023
Opetus tapahtuu Zoom yhteydellä

Materials

Materiaali julkaistaan OAMK:n Moodlessa

Teaching methods

Aktivoivat luennot
Etäopiskelu
Harjoitustehtävät

Employer connections

Oppimistehtävät tehdään työelämälähtöisesti

Exam schedules

Julkaistaa Moodlessa

International connections

-

Completion alternatives

-

Content scheduling

Syksy 2023

Further information

Opintojaksolla arvioidaan PTP:tä ja miten sen toimivuutta mitataan.
Opintojaksiolla tutstutaan kansalliseen/ kansainväliseen valmiussuunnitteluun ja varautumiseen ja kehitetään ensihoidon valmiussuunnitelua.
Avoimen Ylemmän AMK :n opiskelijalta vaaditaan samoja opiskeluvalmiuksia kuin ylemmän AMK tutkinto-opiskelijoilta (sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittanut, joilla on vähintään kolmen vuoden työkokemus asianomaiselta alalta). Opiskelija itse vastaa siitä, että hänellä on vaadittavat opiskeluvalmiudet.
Opinnoissamme käytetään sähköisiä opiskeluvälineitä, oppimisen edistämiseksi artikkelien lukemista, tiedon etsintää ja työelämälähtöistä oppimistehtäviä.
AHOT: Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Assessment criteria, approved/failed

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävät
Jakson harjoitustehtävät arvioidaan asteikolla 1-5

Further information

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.

Enrollment

02.05.2023 - 30.09.2023

Timing

07.09.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Emergency Care
Teachers
  • Jukka Lehtimäki
  • Maiju Salovaara-Hiltunen
Teacher in charge

Jukka Lehtimäki

Groups
  • S1823S6
    Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opiskelija osaa hyödyntää ensihoidon palvelutason määrittelyssä erilaisia alueellisia ja valtakunnallisia seuranta- ja ennakointitietoja ja tietojärjestelmiä palvelutasopäätöksen laatimisessa ja kehittämisessä.

Opiskelija ymmärtää lakien, asetusten ja palvelutasopäätöksen tuomat velvoitteet päivystyksellisten palveluiden ja muiden kotiin vietävien palveluiden saatavuuteen ja järjestämistapaan ja johtamiseen.

Opiskelija soveltaa tutkimus- ja muuhun luotettavaan näyttöön perustuvaa tietoa ensihoidon palvelutason arvioinnissa. Opiskelija arvioi olemassa olevaa tietoa ja menetelmä -osaamista ensihoidon ja muiden päivystyksellisten palvelujen kehittämisessä asiakkaan kannalta joustavaksi kokonaisuudeksi. Opiskelija arvioi ensihoidon ja muiden päivystyksellisten palvelujen laatua ja kustannuksia näyttöön tai luotettavaan tutkittuun tietoon.

Content

- päivystyksellisten palveluiden lait, asetukset, palvelutasopäätös
- laatu ja potilasturvallisuus ensihoidossa ja päivystyksessä
- nykyiset ja tulevaisuuden päivystykselliset palvelut ja hoitoketjut
- tulevaisuuden tietovarainnot, tilasto- ja ennakointitiedot johtajan ja kehittäjän apuvälineenä
- digitalisaation tuomat mahdollisuudet tulevaisuuden resurssointiin

Location and time

Syksy 2023
Opetus tapahtuu Zoom yhteydellä

Materials

Materiaali julkaistaan OAMK:n Moodlessa

Teaching methods

Aktivoivat luennot
Etäopiskelu
Harjoitustehtävät

Employer connections

Oppimistehtävät tehdään työelämälähtöisesti

Exam schedules

Julkaistaa Moodlessa

International connections

-

Completion alternatives

-

Content scheduling

Syksy 2023

Further information

Opintojaksolla arvioidaan PTP:tä ja miten sen toimivuutta mitataan.
Opintojaksiolla tutstutaan kansalliseen/ kansainväliseen valmiussuunnitteluun ja varautumiseen ja kehitetään ensihoidon valmiussuunnitelua.
Avoimen Ylemmän AMK :n opiskelijalta vaaditaan samoja opiskeluvalmiuksia kuin ylemmän AMK tutkinto-opiskelijoilta (sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittanut, joilla on vähintään kolmen vuoden työkokemus asianomaiselta alalta). Opiskelija itse vastaa siitä, että hänellä on vaadittavat opiskeluvalmiudet.
Opinnoissamme käytetään sähköisiä opiskeluvälineitä, oppimisen edistämiseksi artikkelien lukemista, tiedon etsintää ja työelämälähtöistä oppimistehtäviä.
AHOT: Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Assessment criteria, approved/failed

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävät
Jakson harjoitustehtävät arvioidaan asteikolla 1-5

Further information

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.