Moninaisuuden johtaminen vanhustyössäLaajuus (5 op)
Tunnus: S000EQ06
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- soveltaa johtamisen kehitysmalleja ja paradigmoja
- moninaisuuden johtamisen merkityksen näkökulmat ja sen taustat
- johtaa moninaisia työyhteisöjä huomioiden organisaation ja palvelutoiminnan erityispiirteet
- soveltaa moniasiantuntijuutta palvelujen johtamisessa
Sisältö
- Johtamisen kehitysmalleja
- Johtamisen paradigmat osana johtamista
- Moninaisuuden johtaminen
- Moniasiantuntijuuden johtaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvata erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä moninaisuuden
johtamisen näkökulmasta
- määritellä ja kuvata tarkoituksenmukaisia johtamisen kehitysmalleja ja paradigmoja
moninaisuuden johtamisessa
- määritellä ja selittää moniasiantuntijuuden merkitystä moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
- toimia vanhustyön johtamisen eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa
- analysoida ja perustella erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä
moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- valita ja soveltaa tarkoituksenmukaisia johtamisen kehitysmalleja ja paradigmoja
moninaisuuden johtamisessa
- analysoida ja soveltaa moniasiantuntijuutta moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
- analysoida ja toteuttaa toiminnassaan vanhustyön johtamisen eettisiä ja yhdenvertaisuuden
periaatteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä
moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- arvioida kriittisesti ja kehittää tarkoituksenmukaisesti johtamisen kehitysmalleja ja paradigmoja
moninaisuuden johtamisessa
- arvioida kriittisesti ja kehittää moniasiantuntijuutta moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
- arvioida kriittisesti toiminnassaan vanhustyön johtamisen eettisiä ja yhdenvertaisuuden
periaatteiden toteutumista
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvata erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä moninaisuuden
johtamisen näkökulmasta
- määritellä ja kuvata tarkoituksenmukaisia johtamisen kehitysmalleja ja paradigmoja
moninaisuuden johtamisessa
- määritellä ja selittää moniasiantuntijuuden merkitystä moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
- toimia vanhustyön johtamisen eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 17.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Marjatta Komulainen
Vastuuopettaja
Marjatta Komulainen
Ryhmät
-
S1623S6Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- soveltaa johtamisen kehitysmalleja ja paradigmoja
- moninaisuuden johtamisen merkityksen näkökulmat ja sen taustat
- johtaa moninaisia työyhteisöjä huomioiden organisaation ja palvelutoiminnan erityispiirteet
- soveltaa moniasiantuntijuutta palvelujen johtamisessa
Sisältö
- Johtamisen kehitysmalleja
- Johtamisen paradigmat osana johtamista
- Moninaisuuden johtaminen
- Moniasiantuntijuuden johtaminen
Oppimateriaalit
Ennakkotehtävän materiaalit listasta kohdat 1-2.
1. Liisa Timonen, Jaana Mäkelä & Anne-Mari Raivio (toim.) 'Moninaisuus on hyvän työyhteisön ominaisuus'. Sarja: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 213. (2015)
2. www-aineistoon Mosaiikki – erilaisuus vahvuudeksi – tasa-arvo- ja moninaisuustyön
https://docplayer.fi/289580-Tasa-arvo-ja-moninaisuustyon-abc.html
Lue julkaisusta sivut 4-15. Ennakkotehtävän tarkka ohjeistus on Moodlessa.
Muu materiaali:
3. Ajankohtaiset julkaisut, esim. Kirsti Kujanpää: 'Henkilöstövoimavarojen johtaminen ja monikulttuurisen työyhteisön työhyvinvointi'.
4. Artikkelit
5. Moodle oppimisympäristö, itseopiskeltavat luennot ja muu materiaali.
MYÖS
1) Cottril, K; Lopez, P. D. ; Hoffman .C.C 2012. How authentic Leadership and inclusion benefit organizations. Equality Diversity and Inclusion. An International Journal. Vol.33 No.3, 2014.
ohje: Ohje opiskelijoille artikkelin paikallistamiseen:
"How authentic Leadership and inclusion benefit organizations"
Liitteenä ohje artikkelin paikallistamiseen MetCatista.
Artikkeli on luettavissa Metropolian verkossa.
Sen voi hakea MetCatista "Kansainvälisten e-aineistojen haku"-toiminnolla.
Hakusanana voi olla esim. artikkelin nimi.
Vinkki: Jos nimen kirjoittaa lainausmerkkien sisään, haku etsii sanoja jotka esiintyvät juuri tuossa järjestyksessä.
2) Barnard, A; Simbhoo, N 2014. South African managers in public service: On being Authentic. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 9:1
Opetusmenetelmät
1. Ennakkotehtävä (ennakkotehtävä: essee materiaaleihin lukeminen ja esseen kirjoittaminen ennen ensimmäistä lähipäivää sekä verkkokeskustelu). Katso ennakkotehtävän materiaalit kohdat 1-2. Ennakkotehtävä on Moodlessa.
2. Kontaktiopetus ZOOM-työkalulla 2024:
o 16.2 klo 9 -14.15 Johtamisen perusteet ja mallit, Moninaisuuden johtamisen aloitus, Kontakti-opetus ZOOM -työkalulla
o 15.3 klo 9-12 Moninaisuuden johtaminen päätös
4. Projektityön esitys closing seminaarissa, palaute ja arviointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Lähiopetuksen ajankäyttö ja kuormitus:
Ennakkotehtävä 0,5 op
Kontaktiopetus tehtävineen sekä ryhmätyö monipuolisine arviointeineen 4,5 op
Lisätietoja opiskelijoille
Erityisesti teemat:
johtamisen perusteet
johtamisen paradigmat
moninaisuuden johtaminen
moniasiantuntijuus
Tietosuoja-asia
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvata erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä moninaisuuden
johtamisen näkökulmasta
- määritellä ja kuvata tarkoituksenmukaisia johtamisen kehitysmalleja ja paradigmoja
moninaisuuden johtamisessa
- määritellä ja selittää moniasiantuntijuuden merkitystä moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
- toimia vanhustyön johtamisen eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa
- analysoida ja perustella erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä
moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- valita ja soveltaa tarkoituksenmukaisia johtamisen kehitysmalleja ja paradigmoja
moninaisuuden johtamisessa
- analysoida ja soveltaa moniasiantuntijuutta moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
- analysoida ja toteuttaa toiminnassaan vanhustyön johtamisen eettisiä ja yhdenvertaisuuden
periaatteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä
moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- arvioida kriittisesti ja kehittää tarkoituksenmukaisesti johtamisen kehitysmalleja ja paradigmoja
moninaisuuden johtamisessa
- arvioida kriittisesti ja kehittää moniasiantuntijuutta moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
- arvioida kriittisesti toiminnassaan vanhustyön johtamisen eettisiä ja yhdenvertaisuuden
periaatteiden toteutumista
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvata erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä moninaisuuden
johtamisen näkökulmasta
- määritellä ja kuvata tarkoituksenmukaisia johtamisen kehitysmalleja ja paradigmoja
moninaisuuden johtamisessa
- määritellä ja selittää moniasiantuntijuuden merkitystä moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
- toimia vanhustyön johtamisen eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
vertaisarviointi
opettaja-arviointi
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
16.02.2023 - 12.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Marjatta Komulainen
Vastuuopettaja
Marjatta Komulainen
Ryhmät
-
S1622S6Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- soveltaa johtamisen kehitysmalleja ja paradigmoja
- moninaisuuden johtamisen merkityksen näkökulmat ja sen taustat
- johtaa moninaisia työyhteisöjä huomioiden organisaation ja palvelutoiminnan erityispiirteet
- soveltaa moniasiantuntijuutta palvelujen johtamisessa
Sisältö
- Johtamisen kehitysmalleja
- Johtamisen paradigmat osana johtamista
- Moninaisuuden johtaminen
- Moniasiantuntijuuden johtaminen
Oppimateriaalit
Ennakkotehtävän materiaalit listasta kohdat 1-2.
1. Liisa Timonen, Jaana Mäkelä & Anne-Mari Raivio (toim.) 'Moninaisuus on hyvän työyhteisön ominaisuus'. Sarja: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 213. (2015)
2. www-aineistoon Mosaiikki – erilaisuus vahvuudeksi – tasa-arvo- ja moninaisuustyön
https://docplayer.fi/289580-Tasa-arvo-ja-moninaisuustyon-abc.html
Lue julkaisusta sivut 4-15. Ennakkotehtävän tarkka ohjeistus on Moodlessa.
Muu materiaali:
3. Ajankohtaiset julkaisut, esim. Kirsti Kujanpää: 'Henkilöstövoimavarojen johtaminen ja monikulttuurisen työyhteisön työhyvinvointi'.
4. Artikkelit
5. Moodle oppimisympäristö, itseopiskeltavat luennot ja muu materiaali.
MYÖS
1) Cottril, K; Lopez, P. D. ; Hoffman .C.C 2012. How authentic Leadership and inclusion benefit organizations. Equality Diversity and Inclusion. An International Journal. Vol.33 No.3, 2014.
ohje: Ohje opiskelijoille artikkelin paikallistamiseen:
"How authentic Leadership and inclusion benefit organizations"
Liitteenä ohje artikkelin paikallistamiseen MetCatista.
Artikkeli on luettavissa Metropolian verkossa.
Sen voi hakea MetCatista "Kansainvälisten e-aineistojen haku"-toiminnolla.
Hakusanana voi olla esim. artikkelin nimi.
Vinkki: Jos nimen kirjoittaa lainausmerkkien sisään, haku etsii sanoja jotka esiintyvät juuri tuossa järjestyksessä.
2) Barnard, A; Simbhoo, N 2014. South African managers in public service: On being Authentic. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 9:1
Opetusmenetelmät
1. Ennakkotehtävä (ennakkotehtävå: essee materiaaleihin lukeminen ja esseen kirjoittaminen ennen ensimmäistä lähipäivää sekä verkkokeskustelu). Katso ennakkotehtävän materiaalit kohdat 1-2. Ennakkotehtävä on Moodlessa.
2. Kontaktiopetus 2023:
o 16.2 klo 9 -14.15 Johtamisen perusteet ja mallit, Moninaisuuden johtamisen aloitus, Kontakti-opetus ZOOM -työkalulla
o 17.3 klo 9-12 Moninaisuuden johtaminen päätös, Kontakti-opetus ZOOM-työkalulla
4. Projektityön esitys closing seminaarissa, palaute ja arviointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Lähiopetuksen ajankäyttö ja kuormitus:
Ennakkotehtävä 0,5 op
Kontaktiopetus tehtävineen sekä ryhmätyö monipuolisine arviointeineen 4,5 op
Lisätietoja opiskelijoille
Erityisesti teemat:
johtamisen perusteet
johtamisen paradigmat
moninaisuuden johtaminen
moniasiantuntijuus
Tietosuoja-asia
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvata erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä moninaisuuden
johtamisen näkökulmasta
- määritellä ja kuvata tarkoituksenmukaisia johtamisen kehitysmalleja ja paradigmoja
moninaisuuden johtamisessa
- määritellä ja selittää moniasiantuntijuuden merkitystä moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
- toimia vanhustyön johtamisen eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa
- analysoida ja perustella erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä
moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- valita ja soveltaa tarkoituksenmukaisia johtamisen kehitysmalleja ja paradigmoja
moninaisuuden johtamisessa
- analysoida ja soveltaa moniasiantuntijuutta moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
- analysoida ja toteuttaa toiminnassaan vanhustyön johtamisen eettisiä ja yhdenvertaisuuden
periaatteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä
moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- arvioida kriittisesti ja kehittää tarkoituksenmukaisesti johtamisen kehitysmalleja ja paradigmoja
moninaisuuden johtamisessa
- arvioida kriittisesti ja kehittää moniasiantuntijuutta moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
- arvioida kriittisesti toiminnassaan vanhustyön johtamisen eettisiä ja yhdenvertaisuuden
periaatteiden toteutumista
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvata erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä moninaisuuden
johtamisen näkökulmasta
- määritellä ja kuvata tarkoituksenmukaisia johtamisen kehitysmalleja ja paradigmoja
moninaisuuden johtamisessa
- määritellä ja selittää moniasiantuntijuuden merkitystä moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
- toimia vanhustyön johtamisen eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
vertaisarviointi
opettaja-arviointi
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
18.02.2022 - 18.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Marjatta Komulainen
Vastuuopettaja
Marjatta Komulainen
Ryhmät
-
S1621S6Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- soveltaa johtamisen kehitysmalleja ja paradigmoja
- moninaisuuden johtamisen merkityksen näkökulmat ja sen taustat
- johtaa moninaisia työyhteisöjä huomioiden organisaation ja palvelutoiminnan erityispiirteet
- soveltaa moniasiantuntijuutta palvelujen johtamisessa
Sisältö
- Johtamisen kehitysmalleja
- Johtamisen paradigmat osana johtamista
- Moninaisuuden johtaminen
- Moniasiantuntijuuden johtaminen
Oppimateriaalit
Ennakkotehtävän materiaalit listasta kohdat 1-2.
1. Liisa Timonen, Jaana Mäkelä & Anne-Mari Raivio (toim.) 'Moninaisuus on hyvän työyhteisön ominaisuus'. Sarja: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 213. (2015)
2. www-aineistoon Mosaiikki – erilaisuus vahvuudeksi – tasa-arvo- ja moninaisuustyön ABC http://www.psykosoft.com/pdf/Tasa-arvo-%20ja%20moninaisuustyon%20ABC.pdf Lue julkaisusta sivut 4-15.
Muu materiaali:
3. Ajankohtaiset julkaisut, esim. Kirsti Kujanpää: 'Henkilöstövoimavarojen johtaminen ja monikulttuurisen työyhteisön työhyvinvointi'.
4. Artikkelit
5. Moodle oppimisympäristö, itseopiskeltavat luennot ja muu materiaali.
MYÖS
1) Cottril, K; Lopez, P. D. ; Hoffman .C.C 2012. How authentic Leadership and inclusion benefit organizations. Equality Diversity and Inclusion. An International Journal. Vol.33 No.3, 2014.
ohje: Ohje opiskelijoille artikkelin paikallistamiseen:
"How authentic Leadership and inclusion benefit organizations"
Liitteenä ohje artikkelin paikallistamiseen MetCatista.
Artikkeli on luettavissa Metropolian verkossa.
Sen voi hakea MetCatista "Kansainvälisten e-aineistojen haku"-toiminnolla.
Hakusanana voi olla esim. artikkelin nimi.
Vinkki: Jos nimen kirjoittaa lainausmerkkien sisään, haku etsii sanoja jotka esiintyvät juuri tuossa järjestyksessä.
2) Barnard, A; Simbhoo, N 2014. South African managers in public service: On being Authentic. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 9:1
Opetusmenetelmät
1. Ennakkotehtävä (ennakkotehtävå: essee materiaaleihin lukeminen ja esseen kirjoittaminen ennen ensimmäistä lähipäivää sekä verkkokeskustelu). Katso ennakkotehtävän materiaalit kohdat 1-2. Ennakkotehtävä on Moodlessa.
2. Kontaktiopetus 2022:
o pe 18.2 klo 9 -14.15 Johtamisen perusteet ja mallit, Moninaisuuden johtamisen aloitus, Kontakti-opetus ZOOM -työkalulla
o to 18.3 klo 9-12 Moninaisuuden johtaminen päätös, Kontakti-opetus ZOOM-työkalulla
4. Projektityön esitys closing seminaarissa, palaute ja arviointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Lähiopetuksen ajankäyttö ja kuormitus:
Ennakkotehtävä 0,5 op
Kontaktiopetus tehtävineen sekä ryhmätyö monipuolisine arviointeineen 4,5 op
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetuksen ajankäyttö ja kuormitus:
Ennakkotehtävä 0,5 op
Lähiopetus tehtävineen sekä ryhmätyö monipuolisine arviointeineen 4,5 op
Lisätietoja opiskelijoille
Erityisesti teemat:
johtamisen perusteet
johtamisen paradigmat
moninaisuuden johtaminen
moniasiantuntijuus
Tietosuoja-asia
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvata erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä moninaisuuden
johtamisen näkökulmasta
- määritellä ja kuvata tarkoituksenmukaisia johtamisen kehitysmalleja ja paradigmoja
moninaisuuden johtamisessa
- määritellä ja selittää moniasiantuntijuuden merkitystä moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
- toimia vanhustyön johtamisen eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa
- analysoida ja perustella erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä
moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- valita ja soveltaa tarkoituksenmukaisia johtamisen kehitysmalleja ja paradigmoja
moninaisuuden johtamisessa
- analysoida ja soveltaa moniasiantuntijuutta moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
- analysoida ja toteuttaa toiminnassaan vanhustyön johtamisen eettisiä ja yhdenvertaisuuden
periaatteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä
moninaisuuden johtamisen näkökulmasta
- arvioida kriittisesti ja kehittää tarkoituksenmukaisesti johtamisen kehitysmalleja ja paradigmoja
moninaisuuden johtamisessa
- arvioida kriittisesti ja kehittää moniasiantuntijuutta moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
- arvioida kriittisesti toiminnassaan vanhustyön johtamisen eettisiä ja yhdenvertaisuuden
periaatteiden toteutumista
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvata erilaisten organisaatioiden ja palvelutoiminnan erityispiirteitä moninaisuuden
johtamisen näkökulmasta
- määritellä ja kuvata tarkoituksenmukaisia johtamisen kehitysmalleja ja paradigmoja
moninaisuuden johtamisessa
- määritellä ja selittää moniasiantuntijuuden merkitystä moninaisten työyhteisöjen johtamisessa
- toimia vanhustyön johtamisen eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
vertaisarviointi
opettaja-arviointi