Gerontologinen osaaminen vanhustyön kehittämisessäLaajuus (5 op)
Tunnus: S000CY16
Laajuus
5 op
Vastuuhenkilö
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- analysoida ja perustella monitieteistä gerontologista tietoa hyödyntäen ikääntymisen merkitystä yksilölle, yhteisöissä ja yhteiskunnassa
- analysoida ja arvioida muuttuvaa monimuotoista ja moninaista vanhuuskuvaa ja -käsitystä ikäihmisten elämänlaadun, osallisuuden ja toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- soveltaa yhteiskehittelyä, näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa vanhustyön kehittämisessä.
Sisältö
- monitieteisen gerontologian määrittely, peruskäsitteet ja keskeiset teoreettiset mallit
- monimuotoinen ja moninainen vanhuuskuva
- ikäihmisten elämänlaadun ,osallisuuden, toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin keskeiset teoreettiset lähtökohdat
- yhteiskehittely ja näyttöön perustuva toiminta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- määritellä gerontologisen tiedon keskeiset käsitteet, teoriat ja mallit
- kuvata asiakasymmärrystään ja monimuotoista ja moninaista ikääntymistä elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- tarkastella gerontologista ja tutkittua tietoa kehittämistoiminnassaan
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- analysoida ja soveltaa toiminnassaan gerontologisen tiedon keskeisiä käsitteitä ja malleja
- analysoida ja soveltaa asiakasymmärrystään monimuotoisesta ja moninaisesta ikääntymisestä elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- soveltaa ja arvioida gerontologista ja tutkittua tietoa uuden toiminnan kehittämisessä
- analysoida ja toteuttaa toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- arvioida toiminnassaan kriittisesti gerontologisen tiedon keskeisiä käsitteitä ja malleja
- arvioida kriittisesti asiakasymmärrystään monimuotoisesta ja moninaisesta ikääntymisestä elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- arvioida kriittisesti gerontologista ja tutkittua tietoa kehittäessään uutta ja innovatiivista toimintaa
- arvioida kriittisesti toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- määritellä gerontologisen tiedon keskeiset käsitteet, teoriat ja mallit
- kuvata asiakasymmärrystään ja monimuotoista ja moninaista ikääntymistä elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- tarkastella gerontologista ja tutkittua tietoa kehittämistoiminnassaan
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
23.08.2023 - 28.09.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Tuula Mikkola
- Mia Rosenström
- Tuomas Leisti
Ryhmät
-
S1623S6Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- analysoida ja perustella monitieteistä gerontologista tietoa hyödyntäen ikääntymisen merkitystä yksilölle, yhteisöissä ja yhteiskunnassa
- analysoida ja arvioida muuttuvaa monimuotoista ja moninaista vanhuuskuvaa ja -käsitystä ikäihmisten elämänlaadun, osallisuuden ja toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- soveltaa yhteiskehittelyä, näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa vanhustyön kehittämisessä.
Sisältö
- monitieteisen gerontologian määrittely, peruskäsitteet ja keskeiset teoreettiset mallit
- monimuotoinen ja moninainen vanhuuskuva
- ikäihmisten elämänlaadun ,osallisuuden, toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin keskeiset teoreettiset lähtökohdat
- yhteiskehittely ja näyttöön perustuva toiminta
Oppimateriaalit
-
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Etäopetus
Verkko-opetus
Työpaja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (5*27 h= 135 opiskelijan työtä)
Sisällön jaksotus
Lähiopetus lukujärjestyksessä
1. ke 23.8.2023 klo 13.00 -16.00 (lähi, Myllypuro)
2. to 7.9.2023 klo 8.45 - 16.00 (lähi, Myllypuro
3. pe 8.9.2023 klo 8.45- 14.15 (lähi, Myllypuro)
4. to 28.9.2032 klo 8.45-12.00 /etä Zoom)
. Lähipäivien välillä on itsenäistä verkko-opiskelua. Opintojaksoon liittyy oppimistehtävä, joka integroidaan työelämään ja opinnäytetyön aiheen suunnitteluun.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- määritellä gerontologisen tiedon keskeiset käsitteet, teoriat ja mallit
- kuvata asiakasymmärrystään ja monimuotoista ja moninaista ikääntymistä elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- tarkastella gerontologista ja tutkittua tietoa kehittämistoiminnassaan
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- analysoida ja soveltaa toiminnassaan gerontologisen tiedon keskeisiä käsitteitä ja malleja
- analysoida ja soveltaa asiakasymmärrystään monimuotoisesta ja moninaisesta ikääntymisestä elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- soveltaa ja arvioida gerontologista ja tutkittua tietoa uuden toiminnan kehittämisessä
- analysoida ja toteuttaa toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- arvioida toiminnassaan kriittisesti gerontologisen tiedon keskeisiä käsitteitä ja malleja
- arvioida kriittisesti asiakasymmärrystään monimuotoisesta ja moninaisesta ikääntymisestä elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- arvioida kriittisesti gerontologista ja tutkittua tietoa kehittäessään uutta ja innovatiivista toimintaa
- arvioida kriittisesti toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- määritellä gerontologisen tiedon keskeiset käsitteet, teoriat ja mallit
- kuvata asiakasymmärrystään ja monimuotoista ja moninaista ikääntymistä elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- tarkastella gerontologista ja tutkittua tietoa kehittämistoiminnassaan
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä
Osallistuminen
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
23.08.2022 - 29.09.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Tuula Mikkola
- Mia Rosenström
- Tuomas Leisti
Vastuuopettaja
Tuula Mikkola
Ryhmät
-
S1622S6Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- analysoida ja perustella monitieteistä gerontologista tietoa hyödyntäen ikääntymisen merkitystä yksilölle, yhteisöissä ja yhteiskunnassa
- analysoida ja arvioida muuttuvaa monimuotoista ja moninaista vanhuuskuvaa ja -käsitystä ikäihmisten elämänlaadun, osallisuuden ja toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- soveltaa yhteiskehittelyä, näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa vanhustyön kehittämisessä.
Sisältö
- monitieteisen gerontologian määrittely, peruskäsitteet ja keskeiset teoreettiset mallit
- monimuotoinen ja moninainen vanhuuskuva
- ikäihmisten elämänlaadun ,osallisuuden, toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin keskeiset teoreettiset lähtökohdat
- yhteiskehittely ja näyttöön perustuva toiminta
Oppimateriaalit
-
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Etäopetus
Verkko-opetus
Työpaja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (5*27 h= 135 opiskelijan työtä)
Sisällön jaksotus
Lähiopetus lukujärjestyksessä
1. ti 23.8.2022 klo 13.00 -16.00 (lähi, Myllypuro)
2. to 8.9.2022 klo 8.45 - 16.00 (lähi, Myllypuro
3. pe 9.9 klo 8.45- 14.15 (lähi, Myllypuro)
4. to 29.9.2022 klo 8.45-12.00 /etä Zoom)
. Lähipäivien välillä on itsenäistä verkko-opiskelua. Opintojaksoon liittyy oppimistehtävä, joka integroidaan työelämään ja opinnäytetyön aiheen suunnitteluun.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- määritellä gerontologisen tiedon keskeiset käsitteet, teoriat ja mallit
- kuvata asiakasymmärrystään ja monimuotoista ja moninaista ikääntymistä elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- tarkastella gerontologista ja tutkittua tietoa kehittämistoiminnassaan
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- analysoida ja soveltaa toiminnassaan gerontologisen tiedon keskeisiä käsitteitä ja malleja
- analysoida ja soveltaa asiakasymmärrystään monimuotoisesta ja moninaisesta ikääntymisestä elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- soveltaa ja arvioida gerontologista ja tutkittua tietoa uuden toiminnan kehittämisessä
- analysoida ja toteuttaa toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- arvioida toiminnassaan kriittisesti gerontologisen tiedon keskeisiä käsitteitä ja malleja
- arvioida kriittisesti asiakasymmärrystään monimuotoisesta ja moninaisesta ikääntymisestä elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- arvioida kriittisesti gerontologista ja tutkittua tietoa kehittäessään uutta ja innovatiivista toimintaa
- arvioida kriittisesti toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- määritellä gerontologisen tiedon keskeiset käsitteet, teoriat ja mallit
- kuvata asiakasymmärrystään ja monimuotoista ja moninaista ikääntymistä elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- tarkastella gerontologista ja tutkittua tietoa kehittämistoiminnassaan
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä
Osallistuminen