Comprehensive competence in mental health nursingLaajuus (5 cr)
Code: S000EM69
Credits
5 op
Objective
Student:
• understands the critical evaluation and use of evidence-based mental health nursing methods.
• understands the significance of evidence-based mental health nursing in the development of mental health nursing and the treatment relationship
• is capable of independently assessing treatment need in mental health nursing with the customer and people close to them
• is able to guide the customer and people close to them comprehensively.
• understands the practices of case management and knows how to develop them.
• is able to make decisions and to support decision-making by the customer and people close to them in an ethical manner, drawing from the principles of evidence-based mental health nursing.
Content
• evidence-based nursing in mental health work
• critical evaluation and development of evidence-based mental health work methods
• developing mental health care based on evidence-based mental health care methods
• assessment of care need in mental health work
• comprehensive guidance of the customer and people close to them in mental health work
• case management and its development
• ethics and evidence-based mental health nursing supporting decision-making by a nurse and the customer and people close to them
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student demonstrates competence in the basic content of the course, but there are deficiencies in his/her ability to find and interpret information and to apply the learned content to the context of working life.
Assessment criteria, good (3)
The student demonstrates good competence in the content of the course. He/she is able to actively search for information and to identify its connection to working life. The student is able to analyse and apply the learned content to the context of working life.
Assessment criteria, excellent (5)
The student demonstrates versatile and extensive competence in the content of the course. He/she has an excellent ability to search for relevant information. The student’s solutions demonstrate independence, responsibility, and skills in guiding others. His/her ability to apply the learned content to the context of working life exhibits creativity and versatility.
Assessment criteria, approved/failed
The student demonstrates competence in the basic content of the course, but there are deficiencies in his/her ability to find and interpret information and to apply the learned content to the context of working life.
Further information
Recognition of Prior Learning (RPL):
A study unit or parts of it may be accredited based on previously acquired competence if the student has completed similar studies of higher education and/or the student has work experience to meet the competence requirements.
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
12.08.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Health Care
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master's Degree in Development and Leadership of Mental Health Care
Teachers
- Anu Jokinen
- Camilla Långstedt
Teacher in charge
Camilla Långstedt
Groups
-
S2823S6Mielenterveystyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Objective
Opiskelija:
• ymmärtää näyttöön perustuvien mielenterveyshoitotyön menetelmien kriittisen tarkastelun ja käytön.
• ymmärtää näyttöön perustuvan mielenterveyshoitotyön merkityksen mielenterveyshoitotyön ja hoitosuhdetyöskentelyn kehittämisessä.
• hallitsee itsenäisen hoidon tarpeen arvioinnin mielenterveyshoitotyössä asiakkaan ja tämän läheisten kanssa.
• osaa ohjata asiakasta ja hänen läheistään laaja-alaisesti.
• ymmärtää palveluohjauksen käytännöt ja osaa kehittää niitä.
• osaa tehdä päätöksiä ja tukea asiakkaan ja hänen läheisensä päätöksentekoa eettisesti, ja hyödyntäen näyttöön perustuvan mielenterveyshoitotyön periaatteita.
Content
• näyttöön perustuva hoitotyö mielenterveystyössä
• näyttöön perustuvia mielenterveystyön menetelmien kriittinen tarkastelu ja käyttäminen
• mielenterveystyön kehittäminen näyttöön perustuvaa tietoa ja menetelmiä käyttäen
• hoidon tarpeen arviointi mielenterveystyössä
• asiakasta ja hänen läheistään laaja-alainen ohjaaminen mielenterveystyössä
• palveluohjaus ja sen kehittäminen
• eettisyys ja näyttöön perustuva mielenterveystyö sairaanhoitajan päätöksenteon sekä asiakkaan ja hänen läheisensä päätöksenteon tukena
Location and time
Yhteistyössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (XAMK) kanssa.
Opetus Zoomissa.
Verkkoluento 1 10.9.2024
Verkkoluento 2 11.9.2024
Työpaja (verkko-opetus) 24.9.2024
Työpaja (verkko-opetus) 1.10.2024
Materials
Julkaistaan myöhemmin.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Teaching methods
Ohjattu opiskelu verkossa Learn-oppimisympäristössä. Opintojakso sisältää verkkoluentoja (ZOOM) sekä yksilötyönä tai pienryhmässä tehtävän kirjallisen oppimistehtävän. Opetus yhteistyössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (XAMK) kanssa.
Aktivoivat luennot
Etäopiskelu
Harjoitustehtävät
International connections
Kirjallisuus ja www-sivut
Completion alternatives
Itsenaisesti tai pienryhmissä tehtävä työ.
Student workload
1 op lähiopiskelua
4 op etäopiskelua
Content scheduling
Lähi- ja etäopetuspäivät: ks. lukujärjestys
Näyttöön perustuva hoitotyö mielenterveystyössä
Näyttöön perustuva mielenterveystyön menetelmien kriittinen tarkastelu ja kehittäminen
Näyttöön perustuvia mielenterveyshoitotyön menetelmiä käytetään hoitosuhdetyöskentelyssä
Hoidon tarpeen arviointi mielenterveystyössä
Asiakkaan ja hänen läheisten laaja-alainen ohjaaminen
Palveluohjaus ja sen kehittäminen
Eettisyys ja näyttöön perustuva mielenterveystyö sairaanhoitajan päätöksenteon sekä asiakkaan ja hänen läheisensä päätöksenteon tukena.
Further information
Avoimen Ylemmän AMK :n opiskelijalta vaaditaan samoja opiskeluvalmiuksia kuin ylemmän AMK tutkinto-opiskelijoilta (sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittanut, joilla on vähintään kolmen vuoden työkokemus asianomaiselta alalta). Opiskelija itse vastaa siitä, että hänellä on vaadittavat opiskeluvalmiudet.
Opinnoissamme käytetään sähköisiä opiskeluvälineitä, oppimisen edistämiseksi artikkelien lukemista, tiedon etsintää ja työelämälähtöistä oppimistehtäviä.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin
on puutteita.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment methods and criteria
Jakson harjoitustehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty tai 1-5. Taällä toteutuksella arviointi perustuu tehtävän arvosanaan.
Further information
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
14.08.2023 - 22.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 30
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Advanced Clinical Practice in
Teachers
- Marianne Sipilä
- Pihla Markkanen
Teacher in charge
Marianne Sipilä
Groups
-
S1522S6CKliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveyspalveluissa, Mielenterveystyön laaja-alainen kliininen osaaminen, hallinnollinen ryhmä
Objective
Opiskelija:
• ymmärtää näyttöön perustuvien mielenterveyshoitotyön menetelmien kriittisen tarkastelun ja käytön.
• ymmärtää näyttöön perustuvan mielenterveyshoitotyön merkityksen mielenterveyshoitotyön ja hoitosuhdetyöskentelyn kehittämisessä.
• hallitsee itsenäisen hoidon tarpeen arvioinnin mielenterveyshoitotyössä asiakkaan ja tämän läheisten kanssa.
• osaa ohjata asiakasta ja hänen läheistään laaja-alaisesti.
• ymmärtää palveluohjauksen käytännöt ja osaa kehittää niitä.
• osaa tehdä päätöksiä ja tukea asiakkaan ja hänen läheisensä päätöksentekoa eettisesti, ja hyödyntäen näyttöön perustuvan mielenterveyshoitotyön periaatteita.
Content
• näyttöön perustuva hoitotyö mielenterveystyössä
• näyttöön perustuvia mielenterveystyön menetelmien kriittinen tarkastelu ja käyttäminen
• mielenterveystyön kehittäminen näyttöön perustuvaa tietoa ja menetelmiä käyttäen
• hoidon tarpeen arviointi mielenterveystyössä
• asiakasta ja hänen läheistään laaja-alainen ohjaaminen mielenterveystyössä
• palveluohjaus ja sen kehittäminen
• eettisyys ja näyttöön perustuva mielenterveystyö sairaanhoitajan päätöksenteon sekä asiakkaan ja hänen läheisensä päätöksenteon tukena
Location and time
Yhteistyössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (XAMK) kanssa.
Opetus Zoomissa.
Completion alternatives
Itsenaisesti pienryhmissä tehtävä työt.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin
on puutteita.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Further information
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.
Enrollment
02.05.2022 - 31.05.2022
Timing
01.08.2022 - 31.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 25
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Advanced Clinical Practice in
Teachers
- Marianne Sipilä
- Pihla Markkanen
Teacher in charge
Marianne Sipilä
Groups
-
S1521S6CMaster`s Degree Programme in Clinical Expertise in Health Care and Social Services, Advanced clinical competence in mental health care
Objective
Opiskelija:
• ymmärtää näyttöön perustuvien mielenterveyshoitotyön menetelmien kriittisen tarkastelun ja käytön.
• ymmärtää näyttöön perustuvan mielenterveyshoitotyön merkityksen mielenterveyshoitotyön ja hoitosuhdetyöskentelyn kehittämisessä.
• hallitsee itsenäisen hoidon tarpeen arvioinnin mielenterveyshoitotyössä asiakkaan ja tämän läheisten kanssa.
• osaa ohjata asiakasta ja hänen läheistään laaja-alaisesti.
• ymmärtää palveluohjauksen käytännöt ja osaa kehittää niitä.
• osaa tehdä päätöksiä ja tukea asiakkaan ja hänen läheisensä päätöksentekoa eettisesti, ja hyödyntäen näyttöön perustuvan mielenterveyshoitotyön periaatteita.
Content
• näyttöön perustuva hoitotyö mielenterveystyössä
• näyttöön perustuvia mielenterveystyön menetelmien kriittinen tarkastelu ja käyttäminen
• mielenterveystyön kehittäminen näyttöön perustuvaa tietoa ja menetelmiä käyttäen
• hoidon tarpeen arviointi mielenterveystyössä
• asiakasta ja hänen läheistään laaja-alainen ohjaaminen mielenterveystyössä
• palveluohjaus ja sen kehittäminen
• eettisyys ja näyttöön perustuva mielenterveystyö sairaanhoitajan päätöksenteon sekä asiakkaan ja hänen läheisensä päätöksenteon tukena
Teaching methods
Aktivoiva luento
Etä- ja lähiopetus
Verkko-opetus
Työpaja
Student workload
5 op (5*27 h= 135 opiskelijan työtä)
Content scheduling
Opetus Syksy 2022
Teoriaopetus 13.-14.9.2022 (hybridi),
Lähiopetus
Työpaja 11-12.10.2022
Opiskeluun sisältyy itsenäistä verkko-opiskelua. Opintojaksoon liittyy oppimistehtävä, joka integroidaan työelämään.
Further information
Oppimistehtävä
Osallistuminen
Lähiopetus joko Metropoliassa tai Xamkssa
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin
on puutteita.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Further information
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.