Ihmislähtöinen palliatiivinen hoitoLaajuus (5 op)
Tunnus: S000EH89
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• perustelee ja jäsentää palliatiivista hoitoa ihmislähtöisen käsitteen kautta.
• kehittää palliatiivista hoitoa hyödyntämällä potilaan, hänen läheistensä, kulttuurin, taiteen ja yhteisön näkökulmia.
• kehittää potilaan voimavarojen tukemista huomioiden palliatiivisen hoidon viitekehyksen.
• tunnistaa monikulttuuristen yhteisöjen toiminnan ihmislähtöisessä palliatiivisessa hoidossa.
• soveltaa ihmislähtöisen hoidon lähtökohtia palliatiivisen hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa arvioiden potilaan yksilönä ja yhteisönsä jäsenenä.
• laajentaa palliatiivisessa hoidon yhteiskunnallista ymmärrystä kansallisessa ja globalisoituvassa kontekstissa.
• edistää yhdenvertaisuuden-, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden- ja osallistamisen periaatteiden toteutumista palliatiivisessa hoidossa ja palveluissa.
Sisältö
• Potilaan ja hänen läheisensä kohtaaminen ja ohjaaminen tukeminen palliatiivisessa hoidossa
• Ihmis- ja yhteisölähtöisen hoidon määritelmä
• Ihmislähtöisyys palliatiivisessa hoidossa
• Ihmisten ja yhteisöjen vvoimavarojen ja osallisuuden tukeminen
• Yhteisöjen ja yhteiskunnan merkitys (kolmas sektori ja vapaaehtoistoiminta, uskonnolliset yhteisöt, kansalaisten tietämys ja ymmärrys olemassa olevista palveluista, yhteisön sosiaalinen pääoma ja avoimuus)
• Kuolema mediassa
• Kuoleman kulttuuri
• Taide palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojaksonperussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansatyöelämän kontekstiin on puutteita.
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 08.05.2022
Ajoitus
01.06.2022 - 30.09.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 25
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
- Aino Vuorijärvi
- Terhi Lehtonen
- Kliininen asiantuntijuus YAMK1 Virtuaali
Vastuuopettaja
Terhi Lehtonen
Ryhmät
-
S1521S6BKliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Palliatiivisen hoitotyön asiantuntija, hallinnollinen ryhmä
Tavoitteet
Opiskelija
• perustelee ja jäsentää palliatiivista hoitoa ihmislähtöisen käsitteen kautta.
• kehittää palliatiivista hoitoa hyödyntämällä potilaan, hänen läheistensä, kulttuurin, taiteen ja yhteisön näkökulmia.
• kehittää potilaan voimavarojen tukemista huomioiden palliatiivisen hoidon viitekehyksen.
• tunnistaa monikulttuuristen yhteisöjen toiminnan ihmislähtöisessä palliatiivisessa hoidossa.
• soveltaa ihmislähtöisen hoidon lähtökohtia palliatiivisen hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa arvioiden potilaan yksilönä ja yhteisönsä jäsenenä.
• laajentaa palliatiivisessa hoidon yhteiskunnallista ymmärrystä kansallisessa ja globalisoituvassa kontekstissa.
• edistää yhdenvertaisuuden-, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden- ja osallistamisen periaatteiden toteutumista palliatiivisessa hoidossa ja palveluissa.
Sisältö
• Potilaan ja hänen läheisensä kohtaaminen ja ohjaaminen tukeminen palliatiivisessa hoidossa
• Ihmis- ja yhteisölähtöisen hoidon määritelmä
• Ihmislähtöisyys palliatiivisessa hoidossa
• Ihmisten ja yhteisöjen vvoimavarojen ja osallisuuden tukeminen
• Yhteisöjen ja yhteiskunnan merkitys (kolmas sektori ja vapaaehtoistoiminta, uskonnolliset yhteisöt, kansalaisten tietämys ja ymmärrys olemassa olevista palveluista, yhteisön sosiaalinen pääoma ja avoimuus)
• Kuolema mediassa
• Kuoleman kulttuuri
• Taide palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa
Aika ja paikka
Ajalla 1.6 - 30.9.2022
Oppimisalusta: DevMoodle, Kamit, https://devmoodle.kamit.fi/
Kirjautuminen hakatunnuksilla
HUOM. Opintojaksolla viikot 25-32 jakson opettajat vapaajaksolla ei tavoitettavissa, jolloin työskennellään itseohjautuvasti
Oppimateriaalit
Alan ajankohtainen kirjallisuus
Lisäksi suositeltavaa kirjallisuutta esitellään luennoilla
Kirjallisuus löytyy luentodiojen lähdeluetteloista devmoodlesta
Opetusmenetelmät
Verkko-opinnot jossa toteutetaan erilaisia työskentelymenetelmiä
- Tehtävät
- Verkkokeskustelu
- Ryhmätyöt
- Itsenäinen työskentely
Opintojakso DevMoodlessa: Ihmislähtöinen palliatiivinen hoito linkki: https://devmoodle.kamit.fi/course/view.php?id=3872
Moodlessa opintojakso avautuu 1.6.2022, jolloin sisäänkirjautuminen vasta mahdollinen
Moodle avain on ihlapaho22
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 130 tuntia
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu neljästä teemasta ja näihin liittyvistä tehtävistä:
- Ihmislähtöisyys (tehtävä 1)
- voimavaroja tukeva potilaohjaus (tehtävä 2)
- kultuurinen näkökulma palliatiivisessa hoidossa (tehtävä 3 osat a,b,c,d)
- kuoleman kuvat mediassa (tehtävä 4a ja 4b)
Opintojakso on suunniteltu siten, että sen voi suorittaa omaan tahtiin opintojakson toteutusaikana. Suositeltavaa on edetä tarjotussa järjestyksessä kts sisällön jaksotus. Huolehdithan itse aikataulutuksesi ja tehtävä palautukset ajoissa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on suunniteltu siten, että sen voi suorittaa suurelta osin itsenäisesti ajasta ja paikasta riippumatta
HUOM. Opintojaksolla viikot 25-32 jakson opettajat vapaajaksolla ei tavoitettavissa, jolloin työskennellään itseohjautuvasti
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojaksonperussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansatyöelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita
Hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.