Sosiaalialan koulutusohjelma: Oletussuunnitelma
Opetussuunitelman tunnus: SS08K2
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2007
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Sosionomi (AMK) tutkinnon lähtökohdat
Sosionomi (AMK) -tutkinto on ammattikorkeakoulututkinto, joka on vertailukelpoinen vastaavien eurooppalaisten ja kansainvälisten tutkintojen kanssa. Helsingin ammattikorkeakoulu Stadian tarjoaman sosionomi (AMK) koulutuksen tarkoituksena on kehittää yhdessä muiden pääkaupunkiseudun toimijoiden kanssa alueen sosiaalialan työn toimintajärjestelmää ja toiminnan menetelmiä. Tavoitteena on myös luoda sellaisia sosiaalipedagogisen työn menetelmiä, joilla arjessa yhdessä toimien ylläpidetään ja tuotetaan yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen hyvän elämän mahdollisuutta.
Sosiaalipedagogisen työn tavoitteena on syrjäytymisen ehkäiseminen ja yhteiskunnallisen moniarvoisuuden edistäminen. Työn ytimenä ovat kansalaisten aktiivisuuden, oma-aloitteisuuden ja itseavun vahvistaminen sekä yhteiskunnallinen vaikuttaminen. Menetelmällisenä lähtökohtana on arjessa tapahtuva vahvistava työ: yksilöiden ja yhteisöjen identiteetin ja omanarvon tunteen vahvistaminen sekä osallisuuteen aktivoiva toimintakulttuuri. Työ edellyttää poikkitieteellistä osaamista, yhteistyötaitoja sekä kykyä tutkia ja kehittää niin itseään kuin sosiaalialaakin.
Sosionomin ammatin kuvaus
Sosionomi (AMK) työskentelee erilaisissa sosiaali- ja kasvatusalan ohjaus-, neuvonta-, projekti- ja kehittämistehtävissä julkisissa avo- ja laitospalveluissa, järjestöissä tai yritystoiminnassa. Sosionomi työskentelee myös vanhus-, vammais-, päihde, mielenterveys- ja maahanmuuttajatyön sekä päivähoidon ja kotihoidon koordinointi- ja neuvonta- sekä johtamistehtävissä. Sosionomin työaloja ovat myös työvoimahallinto ja eläkevakuutustoiminta.
Sosionomin (AMK) ammatillisen työn pätevyysalueet on kuvattu tanskalaisen Bent Madsenin (1993) mallissa, joka on Stadian sosiaalialan koulutusohjelman opetussuunnitelman pohjana.
Tuottavaan pätevyyteen kuuluu toisaalta käytännön taitoja, esimerkiksi käden taidot, toisaalta siihen sisältyy uusien ideoiden esille tuomista sekä niiden toteuttamista. Tällä pätevyysalueella painottuu kehittävä suhtautuminen omaan työhön. Tärkeää on myös kyky etsiä uusia tapoja tehdä arkipäivän työtä.
Ilmaisullinen pätevyysalue liittyy esteettisiin arvoihin ja ilmaisutaitojen kehittämiseen. Työntekijän tulisi kyetä käyttämään ilmaisussaan sanallisen ja sanattoman viestinnän lisäksi myös muita keinoja kuten musiikkia, kuvallista ilmaisua, luovaa liikuntaa ja draamaa. Ilmaisullinen pätevyys on herkkyyttä ymmärtää asiakkaan ja hänen ympäristönsä merkitysmaailmaa sekä kykyä asettua toisen ihmisen asemaan.
Kommunikatiivinen pätevyys kuvaa ryhmässä työskentelytaitoa, yhteistyökykyä sekä yhteisistä sopimuksista kiinnipitämistä, kykyä tasa-arvoiseen dialogiin ja vuorovaikutukseen.
Tieteellisen pätevyyden alueella työntekijä tarkastelee työtään tutkijan ja kehittäjän näkökulmasta kyseenalaistaen vallitsevia työkäytäntöjä. Työn pohtiminen ja kehittäminen edellyttää myös maailmankuvan ja ihmiskuvan tarkistamista. Tämän työotteen avulla yhdistetään kokemuksellinen ja teoreettinen tieto.
Sosiaalialan koulutuksessa opiskelija kehittää omaa persoonallista toimintapätevyyttään opiskelemalla tuottavan, ilmaisullisen, kommunikatiivisen sekä tieteellisen alueen taitoja. Toimintapätevyyden ytimenä on persoonallinen, ammatillinen ja tutkiva työote sekä ammattietiikka.
Sosiaalialan koulutusohjelman opintokokonaisuudet
Opinnot jäsentyvät sosiaalipedagogisen osaamisen ja sosiaalialan työn keskeisten elementtien varaan. Opetussuunnitelman opintokokonaisuuksiin (=moduuleihin), jotka on jaettu opintojaksoihin, sisältyy tieteellisiä ja toiminnallisia osuuksia. Koulutusohjelman läpäiseviä oppimisprosesseja ovat sosiaalipedagogiseen viitekehykseen kasvaminen, eettinen ammattikäytäntö, työelämäyhteistyö ja sosiaalialan tutkiva kehittäminen. Näiden prosessien kautta kehittyy sosiaalialan työn erityispiirre, oman persoonan käyttö työvälineenä ja itsensä tiedostamisen vaatimukset vuorovaikutustyössä. Koulutuksessa käytetyt opetusmenetelmät tukevat ryhmissä työskentelyä, työelämäyhteistyötä ja kriittisyyttä. Tavoitteena on opetuksen ja työn kehittäminen tutkivan työotteen avulla. Osa opinnoista on mahdollista suorittaa virtuaaliopintojaksoina.
Koulutusohjelman laajuus on 210 opintopistettä. Tavoitteiltaan ja sisällöltään kaikille yhteisiä opintoja on 115 op ja vaihtoehtoisia opintoja 95 op (sisältää myös työelämäharjoittelun ja opinnäytetyön). Vaihtoehtoisten opintojen avulla opiskelija voi tukea omaa suuntautumistaan valitsemallaan työalueella.
Kansainvälisyys
Opiskelijalla on mahdollisuus osallistua eri tavoin kansainväliseen toimintaan opiskeluaikanaan. Vaihto-ohjelmien puitteissa on mahdollista opiskella ulkomaisessa oppilaitoksessa sekä suorittaa siellä työelämäharjoittelu. Koulutusohjelmassa vierailee vuosittain luennoitsijoita ulkomaisista yhteistyökorkeakouluista ja opiskelijat voivat myös osallistua kansainvälisiin hankkeisiin.
Yhteystiedot
Koulutuspäällikkö: Anne Rahikka
Postiosoite: PL 4030, 00099 Helsingin kaupunki,
Käyntiosoite: Tukholmankatu 10, 00290 Helsinki
Puhelinnumero:09 - 310 80258, 040-3341241
Sähköpostiosoite: anne.rahikka[at]stadia.fi
Koulutuspäällikkö: Soile Bergström
Postiosoite: PL 4030, 00099 Helsingin kaupunki,
Käyntiosoite: Tukholmankatu 10, 00290 Helsinki
Puhelinnumero: 09 - 310 81872
Sähköpostiosoite: soile.bergstrom[at]stadia.fi
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2007-2008 | 2008-2009 | 2009-2010 | Syksy 2007 | Kevät 2008 | Syksy 2008 | Kevät 2009 | Syksy 2009 | Kevät 2010 | 1. / 2007 | 2. / 2007 | 3. / 2008 | 4. / 2008 | 1. / 2008 | 2. / 2008 | 3. / 2009 | 4. / 2009 | 1. / 2009 | 2. / 2009 | 3. / 2010 | 4. / 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SS08K2-1009 |
Yhteiset perusopinnot
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||
XXXAC01 | Opiskelu- ja kansainvälisyystaidot | 3 | |||||||||||||||||||||
XXXAC02 | Tietotekniikan perusteet | 3 | |||||||||||||||||||||
XXXAC03 | Suullinen, kirjallinen ja verkkoviestintä | 3 | |||||||||||||||||||||
SXXBF01 | Työelämän ruotsi | 3 | |||||||||||||||||||||
SXXBF02 | Ammatillinen englanti | 3 | |||||||||||||||||||||
SS08K2-1000 |
Sosiaalipedagogiikan perusteet
(Valitaan kaikki ) |
24 | |||||||||||||||||||||
SSXXA01 | Sosiaalipedagogiikan teoreettiset lähtökohdat ja eettinen perusta | 5 | |||||||||||||||||||||
SSXXA02 | Ihmisen kehitys | 6 | |||||||||||||||||||||
SSXXA03 | Luovuus ja ryhmätoiminnan perusteet | 4 | |||||||||||||||||||||
SSXXA04 | Työelämäharjoittelu 1 | 9 | |||||||||||||||||||||
SS08K2-1001 |
Sosiaalialan työn monitieteinen perusta
(Valitaan kaikki ) |
12 | |||||||||||||||||||||
SSXXB01 | Sosiaalipolitiikan ja sosiologian perusteet | 3 | |||||||||||||||||||||
SSXXB02 | Talous- ja terveystieteiden perusteet | 3 | |||||||||||||||||||||
SSXXB03 | Kasvatustieteen ja psykologian perusteet | 3 | |||||||||||||||||||||
SSXXB04 | Kuvataide- ja liikuntakasvatuksen perusteet | 3 | |||||||||||||||||||||
SS08K2-1002 |
Sosiaalipedagogisen toiminnan ympäristö
(Valitaan kaikki ) |
13 | |||||||||||||||||||||
SSXXC01 | Hyvinvointiyhteiskunta ja elämänpolitiikka | 6 | |||||||||||||||||||||
SSXXC02 | Sosiaalinen osallisuus ja marginalisaatio | 3 | |||||||||||||||||||||
SSXXC03 | Palveluohjaus | 4 | |||||||||||||||||||||
SS08K2-1003 |
Vahvistaminen
(Valitaan kaikki ) |
41 | |||||||||||||||||||||
SSXXD01 | Vahvistaminen ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen | 5 | |||||||||||||||||||||
SSXXD02 | Viestintä ja mediakasvatus | 4 | |||||||||||||||||||||
SSXXD03 | Projektityö | 5 | |||||||||||||||||||||
SSXXD04 | Dialogi | 3 | |||||||||||||||||||||
SSXXD05 | Interkulttuurisuus, antirasismi ja monikulttuurinen työ | 6 | |||||||||||||||||||||
SSXXD06 | Sosiaalialan englanti | 3 | |||||||||||||||||||||
SSXXD07 | Oppimisen ohjaus | 3 | |||||||||||||||||||||
SSXXD08 | Työelämäharjoittelu 2 | 12 | |||||||||||||||||||||
SS08K2-1004 |
Sosiaalipedagogiikkaa soveltavat opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | |||||||||||||||||||||
SSXXE01 | Mielenterveys- ja päihdetyö | 5 | |||||||||||||||||||||
SSXXE02 | Varhaiskasvatustyö | 5 | |||||||||||||||||||||
SSXXE03 | Lastensuojelu- ja nuorisotyö | 5 | |||||||||||||||||||||
SSXXE04 | Erityiskasvatus- ja vammaistyö | 5 | |||||||||||||||||||||
SSXXE05 | Seniorityö | 5 | |||||||||||||||||||||
SS08K2-1005 |
Sosiaalialan työ
(Valitaan kaikki ) |
35 | |||||||||||||||||||||
SSXXF01 | Sosiaalialan työ ja ammattietiikka | 4 | |||||||||||||||||||||
SSXXF02 | Sosiaalialan yrittäjyys hyvinvointiyhteiskunnassa | 3 | |||||||||||||||||||||
SSXXF03 | Sosiaalialan työn johtaminen ja kehittäminen | 4 | |||||||||||||||||||||
SSXXF04 | Työelämäharjoittelu 3 | 24 | |||||||||||||||||||||
SS08K2-1006 |
Sosiaalipedagogisen työn menetelmäopinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | |||||||||||||||||||||
SSXXG01 | Ryhmän käyttö ja toiminnalliset menetelmät | 5 | |||||||||||||||||||||
SSXXG02 | Yhteisö- ja aluetyö | 5 | |||||||||||||||||||||
SSXXG03 | Perhetyö | 5 | |||||||||||||||||||||
SSXXG04 | Varhais- ja erityiskasvatuksen menetelmät | 5 | |||||||||||||||||||||
SSXXG05 | Ohjaus- ja neuvontatyö verkossa | 5 | |||||||||||||||||||||
SSXXG06 | Ilmaisulliset menetelmät | 5 | |||||||||||||||||||||
SS08K2-1007 |
Tutkimus- ja kehittämistyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||
SSXXH01 | Ammatillinen tutkimus- ja kehittämistoiminta | 3 | |||||||||||||||||||||
SSXXH02 | Tilastollisen kuvauksen perusteet | 3 | |||||||||||||||||||||
SSXXH03 | Tilastolliset menetelmät | 3 | |||||||||||||||||||||
SSXXH04 | Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät 1 | 3 | |||||||||||||||||||||
SSXXH05 | Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät 2 | 3 | |||||||||||||||||||||
SS08K2-1010 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | |||||||||||||||||||||
XXXZA99 | Vapaasti valittavat opinnot | 15 | |||||||||||||||||||||
SS08K2-1008 |
Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||
SSXXJ01 | Suunnittelu- ja työskentelyseminaari | 4 | |||||||||||||||||||||
SSXXJ02 | Opinnäytetyön toteutus | 8 | |||||||||||||||||||||
SSXXJ03 | Päättöseminaari ja kypsyysnäyte | 3 | |||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 49 | 65 | 75 | 41 | 8 | 55 | 10 | 57 | 18 | 37 | 4 | 4 | 4 | 50.2 | 4.8 | 5.2 | 4.8 | 48.3 | 8.7 | 9.3 | 8.7 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.