Case Management in Social Services and Health Care - Professional Specialisation Studies: Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
Code: SO11C22K
- Duration
- 1.5 years (30 cr)
- Start semester
- Spring 2022
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus laajentaa ja syventää sosiaali- ja terveysalan ammatillista osaamista siten, että koulutuksen suorittaneilla on vahva ammatillinen osaaminen asiakas- ja palveluohjauksen asiakastyöhön, palvelujen ja palveluketjujen kehittämiseen sekä palveluinnovaatioiden rakentamiseen. Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutuksen suorittanut henkilö voi toimia palveluohjauksen ja palveluiden yhteensovittamisen tehtävissä muun muassa palveluohjaajana, case managerina ja palveluiden integroijana.
Development
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutuksen on suunnitellut 21 ammattikorkeakoulua. Ammattikorkeakoulut tekevät yhteistyötä myös erikoistumiskulutuksen toteutuksessa. Pääkaupunkiseudulla Diakonia-, Arcada-, Laurea- ja Metropolia-ammattikorkeakoulut toteuttavat erikoistumiskoulutuksen yhdessä lukuvuonna 2020.
Further information
Kopioitu Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutuksen SO11C20K opetussuunnitelma ilman muutoksia. Ylläpitäjä Maarit Vallinkoski.
Objective
Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat (5 op)
Erikoistuja
- osaa toimia sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden mukaan ja edistää hyvinvointia ja terveyttä sekä sosiaalisten oikeuksien toteutumista asiakas- ja palveluohjauksessa
- osaa soveltaa asiakas- ja palveluohjauksen teoriaa ja tutkimustietoa työnsä suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- hallitsee sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelujärjestelmän edellytykset ja vaatimukset työssään
- osaa jäsentää palvelujen tuottamisen lähtökohdat ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin
Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt (5 op)
Erikoistuja
- osaa arvioida yhdessä asiakkaan kanssa palvelujen ja tuen tarpeet kokonaisvaltaisesti huomioiden asiakkaan hyvinvoinnin ja terveyden, elinolosuhteet, elämänkulun, toiminta- ja työkyvyn sekä voimavarat ja suunnitella niiden pohjalta asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita
- osaa toteuttaa, koordinoida, dokumentoida ja arvioida asiakas- ja palveluohjausprosessin
- hallitsee asiakas- ja palveluohjauksen käytäntöjä ja menetelmiä asiakastyön muuttuvissa tilanteissa
- osaa vahvistaa asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä osallisuutta asiakas- ja palveluohjausprosessissa.
Moniammatillisen yhteistyön asiantuntijuus (5 op)
Erikoistuja
- osaa suunnitella palvelujärjestelmästä (julkinen, yksityinen ja kolmas sektori) asiakkaan avun ja tuen tarpeisiin toimivan verkoston
- osaa toimia monialaisissa ja -ammatillisissa verkostoissa asiakkaan tarpeisiin vastaamiseksi
- osaa toimia vastuullisesti monialaisen ja -ammatillisen tiimin jäsenenä ja johtaa monialaista ja -ammatillista tiimiä
- osaa toimia vastuullisesti ja eettisesti palvelujen yhdyspinnoilla ja palvelujen integroinnissa sekä muotoilussa suhteessa asiakkaisiin, palvelujen tuottajiin ja palvelun järjestäjiin.
Vuorovaikutus ja osallisuus moniammatillisessa asiakastyössä (5 op)
Erikoistuja
- osaa toimia vastavuoroisessa ja dialogisessa vuorovaikutussuhteessa
- osaa soveltaa vuorovaikutuksen tietoperustaa asiakas – ja palveluohjauksen eri rooleissa
- osaa käyttää digitaalisia palveluja ja ohjata asiakasta digitaalisten palveluiden käytössä
- osaa hyödyntää digitaalisia välineitä ja robotologiaa asiakas- ja palveluohjauksessa ja edistää niiden kehittämistä monialaisessa ja -ammatillisessa yhteistyössä.
Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä asiakas- ja palveluohjaus (5 op)
Erikoistuja
- osaa ohjauksen ja viestinnän etiikan sekä työtavat ja niiden kehittämisen monimuotoisina ja moniviestimin eri toimintaympäristöissä
- osaa sosiaalisen sekä muun kestävän kehityksen mukaiset työtavat, niiden vahvistamisen ja edelleen kehittämisen asiakas- ja palveluohjausprosessin eri vaiheissa
- osaa viestiä palveluista asiakkaalle ja yhteistyökumppaneille
- osaa viestiä omasta ammatillisesta osaamisestaan ja asiakas- ja palveluohjauksesta eri viestimissä ja medioissa.
Kehittävä ja vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus (5 op)
Erikoistuja
- osaa hyödyntää asiakas- ja palveluohjauksessa ja päätöksenteossa tutkimustietoa
- tunnistaa asiakas- ja palveluohjauksen kehittämishaasteita ja osaa tehdä kehittämisaloitteita omassa työyhteisössä ja yhteistyöryhmissä
- osaa käyttää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä asiakaskokemusta ja uudistaa sosiaali- ja terveysalan palveluita ja työkäytäntöjä asiakaslähtöisesti
- osaa arvioida oman toiminnan ja palvelujen taloudellisuutta, laatua, tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta ja arvioinnin perusteella kehittää palveluita ja työkäytäntöjä
- osaa arvioida ja kehittää asiakas- ja palveluohjauksen ammatillista osaamistaan ja asiantuntijuuttaan
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Code | Name | Credits (cr) | 2021-2022 | 2022-2023 | Spring 2022 | Autumn 2022 | Spring 2023 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SO11C22K-1001 |
Obligatory Studies
(Choose all ) |
30 | |||||||||||
SO00DU72 | Basics of Interdisciplinary Case Management in Social and Health Care | 5 | |||||||||||
SO00DU73 | Assessment of Support Needs and Client Work Practices | 5 | |||||||||||
SO00DU74 | Expertise in Interdisciplinary Collaboration | 5 | |||||||||||
SO00DU75 | Interaction and Participation in Interdisciplinary Client Work | 5 | |||||||||||
SO00DU76 | Socially and Ethically Effective Case Management | 5 | |||||||||||
SO00DU77 | Continuously Developing and Effective Case Management | 5 | |||||||||||
Total | 30 | 15 | 15 | 15 | 15 | 0 | 10 | 5 | 10 | 5 | 0 | 0 |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.
Code | Name | Credits (cr) |
---|---|---|
SO11C22K-1001 |
Obligatory Studies
(Choose all ) |
30 |
SO00DU72 | Basics of Interdisciplinary Case Management in Social and Health Care | 5 |
SO00DU73 | Assessment of Support Needs and Client Work Practices | 5 |
SO00DU74 | Expertise in Interdisciplinary Collaboration | 5 |
SO00DU75 | Interaction and Participation in Interdisciplinary Client Work | 5 |
SO00DU76 | Socially and Ethically Effective Case Management | 5 |
SO00DU77 | Continuously Developing and Effective Case Management | 5 |