Skip to main content

Basics of Interdisciplinary Case Management in Social and Health CareLaajuus (5 cr)

Code: SO00DU72

Credits

5 op

Objective

Erikoistuja
1. Osaa toimia sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden mukaan ja edistää hyvinvointia ja terveyttä sekä sosiaalisten oikeuksien toteutumista asiakas- ja palve-luohjauksessa
2. Osaa soveltaa asiakas- ja palveluohjauksen teoriaa ja tutkimustietoa työnsä suunnit-telussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
3. Hallitsee sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelujärjestelmän edellytykset ja vaatimukset työssään
4. Osaa jäsentää palvelujen tuottamisen lähtökohdat ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin

Content

Asiakas- ja palveluohjaus käsitteenä ja teoreettiset lähtökohdat
- Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä: yleinen palveluohjaus, voi-mavarakeskeinen palveluohjaus ja intensiivinen palveluohjaus
- Asiakas- ja palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
- Sosiaali- ja terveysalan eettinen osaaminen asiakastyössä
- Asiakas- ja palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
- Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvissa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteissa (esim. henkilökohtainen budjetointi, palveluseteli, asiakas palveluiden kilpailut-tajana)
- Asiakas- ja palveluohjaushankkeiden keskeiset tavoitteet, sisällöt, tulokset ja suositukset

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija hallitsee asiakas- ja palveluohjauksen osaamista vastaavan tietoperustan.
Opiskelija tuntee palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä.

Assessment criteria, approved/failed

Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.