Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät (verkkototeutus) (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DZ98-3071
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 18.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.08.2025 - 17.10.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 150
- Koulutus
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
- Kätilötyön tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Kirsi Talman
- Päivi Leskinen
- Pihla Markkanen
- Vastuuopettaja
- Pihla Markkanen
- Ryhmät
-
SXQ24K1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
-
SXL24K1Kätilötyön tutkinto-ohjelma päivä
-
SXO24K1ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä A
-
SXO24K1BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä B
-
SXO24K2Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00DZ98
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvata tutkimusprosessin kulun ja tutkimukseen perustuvan kehittämistyön periaatteet
- kuvata kehittämistyössä sovellettavia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä sekä työtapoja
- perustella kehittämistyössä käytettäviä menetelmiä ja työtapoja
- ymmärtää tiivistetyn tutkimustiedon merkityksen yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- toimia tutkimus- ja kehitystyön eettisten periaatteiden mukaisesti
Sisältö
Tutkimusprosessi ja tutkimukseen perustuva kehittämistyö
Tutkimustiedon haku ja kriittinen lukeminen
Laadulliset ja määrälliset tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen tutkimus- ja kehitystyössä
Kehittämistyön toiminnalliset työtavat
Tiivistetty tutkimustieto (esim. suositukset) ja sen käyttö näyttöön perustuvassa toiminnassa
Tutkimus- ja kehitystyön eettiset periaatteet
Työmuodot
Opintojakso on sairaanhoitaja-, ensihoitaja-, terveydenhoitaja- ja kätilötutkintojen opiskelijoille tarkoitettu verkko-opintojakso. Webinaarien Zoom-linkit lisätään lukujärjestykseen.
Opintojakson toteuttamiseen tarvitaan Moodle-alustaa (saat Moodle-alustan nimen ja kurssiavaimen orientaatiotunnilla).
Opetus on suomeksi.
Opintojakson vastuuopettaja on Pihla Markkanen.
Opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintojaksolle olemalla läsnä opintojakson orientaatiotunnilla (vrt. Tutkintosääntö). Mikäli opiskelija ei osallistu orientaatiotunnille, hänen osallistuminen opintojaksolle voidaan evätä.
Aika ja paikka
Opintojakson orientaatio verkossa tiettynä päivänä ja siitä tulee tallenne. Tehtävien palautus ja tentit o aikataulutettu (Ks. aikataulu Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet -kohdasta, aikataulumuutokset ovat mahdollisia). Muuten opiskelija suunnittelee itse opintojakson etenemisen aikataulun.
Opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintojaksolle olemalla läsnä opintojakson orientaatiotunnilla (vrt. Tutkintosääntö). Mikäli opiskelija ei osallistu orientaatiotunnille, hänen osallistuminen opintojaksolle voidaan evätä.
Opintojaksoon sisältyvistä Päivi Leskisen tilastopajoista saat lisätietoa Omasta opintojakson työtilan kautta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Vehviläinen-Julkunen, K. & Kankkunen, P. 2013 (tai myöhemmin). Tutkimus hoitotieteessä. Sanomapro.
Tuomi, J., Kylmä, J. & Juvakka, T. 2014. Laadullinen terveystutkimus. Edita.
Tuomi, J & Sarajärvi, A. 2017. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Kuula, A. 2011. Tutkimusetiikka - aineiston hankinta, käyttö ja säilytys. Vastapaino.
Stolt, M & Axelin A & Suhonen R (toim.). 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto.
Tarkempi opintojakson materiaali on kuvattu Moodle-alustalla.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja,
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjalliset paritehtävät, palautus Moodleen.(x.x.) Artikkelianalyysit laadullisesta tutkimuksesta ja toiminnallisesta kehittämistyöstä.
Tentti (opintojakson loppukoe): Exam-tentti, avoinna
Opintojaksoon sisältyvistä Päivi Leskisen tilastopajoista saat lisätietoa Omasta opintojakson työtilan kautta.
Kansainväliset yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä.
Opintojakson orientaatio ja webinaarit toteutetaan tiettynä päivänä, tiettyyn kellonaikaan, ne tallennetaan. Tehtävät ja tentit on myös aikataulutettu. Muuten opiskelija suunnittelee itse opintojakson etenemisen aikataulun.
Englanniksi
Sisällön jaksotus
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista, materiaaleihin tutustumista, webinaareihin osallistumista, tehtävien tekemisen ja tentin hyväksyttyä suoritusta aikarajan puitteissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät: Hyväksytty-hylätty.
Tentti: 0-5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- toimia asiakaslähtöisesti
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön.