Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet (5 op)

Toteutuksen tunnus: XX00EJ16-3079

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.09.2023 - 30.11.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Marianne Roivas
Tuula Mikkola
Mia Rosenström
Tuomas Leisti
Ryhmät
S1623S6
Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
XX00EJ16

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 8 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ma 04.09.2023 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3079

Ke 27.09.2023 klo 09:00 - 10:00
(1 t 0 min)
ETÄ_Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3079
Pe 29.09.2023 klo 08:45 - 11:30
(2 t 45 min)
ETÄ_Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3079, Zoom https://metropolia.zoom.us/j/9060778907
To 05.10.2023 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3079

Pe 17.11.2023 klo 09:00 - 10:00
(1 t 0 min)
ETÄ_Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EJ16-3079
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan ammatillista osaamista, tutkimus- ja kehittämisosaamista sekä kriittisen argumentoinnin ja tiedonmuodostuksen taitoja, joilla on mahdollisuus vaikuttaa alan kehitykseen.
Tavoitteet:
• Opiskelija osaa tunnistaa, arvioida ja perustella tutkimus- ja kehittämistarpeita eri näkökulmista.
• Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa ja aineistoa työelämän kehittämisessä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa.
• Opiskelija tuntee alansa tutkimus- ja kehittämishankkeisiin sopivia menetelmiä ja osaa valita tutkimus- ja kehittämisprojektin tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaiset laadulliset, määrälliset tai kehittämismenetelmät.
• Opiskelija kykenee soveltamaan menetelmiä tarkoituksenmukaisesti.
• Opiskelija osaa noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita, hallitsee tietosuojan ja tutkimusetiikan ja osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
• Opiskelija osaa arvioida tutkimus- ja kehittämishankkeen luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti
• Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan viestinnän.
• Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti monialaisissa kehittämisverkostoissa sekä toteuttaa erilaisia työelämän kehittämisprojekteja.

Sisältö

• Tutkimus- ja kehittämistyön lähestymistapoja
• Tutkimus- ja kehittämistarpeiden tunnistaminen ja arviointi
• Systemaattinen tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä
• Tutkimus- ja kehittämisprosessit ja menetelmät:
• Määrälliset, laadulliset ja kehittämismenetelmät
• Aineiston hankinta, analyysi, luotettavuus ja tulkinta
• Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö sekä avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteet
• Tutkimus- ja kehittämistyön viestintä ja raportointi

Esitietovaatimukset

Suoritettu korkeakoulututkinto

Sisällön jaksotus

Syyskuu
Opintojakson aloitus ja orientointi 4.9.2023
Lähtötason arviointi, 10.9.
Perehdy tieteenfilosofisiin suuntauksiin, 10.9.
Tarkoituksen, hakusanojen ja hakulausekkeen määrittäminen, systemaattinen tiedonhaku, 24.9.
Tietotesti: tutkimusprosessi, tutkimussuunnitelma & systemaattinen tiedonhaku, 24.9.

Lokakuu
Perehdy tietosuojaan, 8.10, tehtävän vertaisarviointi 15.10
Tietotesti: tutkimusetiikka ja tietosuoja, 8.10
Perehdy tutkimusmenetelmiin, 29.10

Marraskuu
Tietotesti, tutkimusmenetelmät, 19.11.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija kykenee analysoimaan ja perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija vertailee, analysoi ja hyödyntää kehittämisen kannalta olennaista tietoa tarkoituksenmukaisesti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee hyvin alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti. Hän noudattaa tietosuoja- ja tutkimuseettisiä ohjeita. Hän viestii ja raportoi selkeästi tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa itsenäisesti toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita ja kykenee yhteistyöhön muiden kanssa.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija arvioi kriittisesti ja perustelee monipuolisesti alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija analysoi ja arvioi kriittisesti kehittämisen kannalta olennaista tietoa sekä soveltaa sitä taitavasti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee erinomaisesti alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Hän on sisäistänyt tietosuoja- ja tutkimuseettiset ohjeet ja kehittää niiden mukaista toimintaa. Hän viestii ja raportoi vakuuttavasti tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa johtaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita sekä kykenee rakentavaan yhteistyöhön muiden kanssa.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.

Siirry alkuun