Työelämän ruotsi (SXH23K1B) (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ85-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.11.2023 - 10.12.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.01.2024 - 26.05.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 28 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 12.01.2024 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Työelämän ruotsi (SXH23K1B) SX00EQ85-3013 |
MPA6010
Oppimistila
|
Ma 15.01.2024 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Työelämän ruotsi (SXH23K1B) SX00EQ85-3013 |
MPA4010
Oppimistila
|
Ke 24.01.2024 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Työelämän ruotsi (SXH23K1B) SX00EQ85-3013 |
MPA4008
Oppimistila
|
Ke 31.01.2024 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Työelämän ruotsi (SXH23K1B) SX00EQ85-3013 |
MPA4008
Oppimistila
|
To 08.02.2024 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Työelämän ruotsi (SXH23K1B) SX00EQ85-3013 |
MPA4008
Oppimistila
|
To 22.02.2024 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Työelämän ruotsi (SXH23K1B) SX00EQ85-3013 |
MPA6011
Oppimistila
|
Ti 27.02.2024 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Työelämän ruotsi (SXH23K1B) SX00EQ85-3013 |
MPA6011
Oppimistila
|
Ti 05.03.2024 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Työelämän ruotsi (SXH23K1B) SX00EQ85-3013 |
MPA6011
Oppimistila
|
To 14.03.2024 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Työelämän ruotsi (SXH23K1B) SX00EQ85-3013 |
MPA4008
Oppimistila
MPA4009 Oppimistila |
Tavoitteet
Opiskelija
-saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan
työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen) suullisen ja kirjallisen taidon
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ruotsiksi oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä niin suomalaisessa kuin pohjoismaisessakin kontekstissa
-ottaa huomioon viestinnässään tilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia
-osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä
-tuntee kieli- ja viestintäosaamisensa tason ja kehittää kielitaitoaan itsenäisesti
Sisältö
Opintojakson sisältö määräytyy tutkintokohtaisesti, ja sisällöt ovat kullekin tutkintoalalle olennaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
- Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
Esitietovaatimukset
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEFR) B1
Työmuodot
aktivoivia harjoituksia, kuullun ja luetun ymmärtäminen, puheen aktivointia pari- ja ryhmätyössä
Aika ja paikka
Lähiopetus kampuksella, aikataulu myös lukujärjestyksessä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan materaali, saatavilla ennen kurssin alkua, arviointi asteikolla 1-5,
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suullinen tarkistus toiseksi viimeisellä tunnilla, kirjallinen tentti viimeisellä tunnilla, kaksi tenttiuusintaa mahdollista
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
lähiopetuksessa 80% läsnäolo, sen lisäksi itseopiskelua, kirjoitustehtävä omalla ajalla, opiskelijan työtä 5 op = 5 x 27t
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
jatkuva arviointi, kurssin lopussa suullinen tarkistus ja kirjallinen lopputentti
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ammattialaansa liittyvissä työelämän viestintätilanteissa ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä
tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta kielelliset epätarkkuudet voivat vaikuttaa ymmärrettävyyteen. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus voi vaikeuttaa viestintää. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ammattialaansa liittyvissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä
epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää
ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa ymmärrettävyyttä. Opiskelija osaa arvioida omaa kielitaitoaan ja asettaa itselleen kehittämistavoitteita.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija selviytyy hyvin ammattialaansa liittyvissä monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän kirjoittaa
selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu
aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja
vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa
monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa. Opiskelija kehittää kielitaitoaan tavoitteellisesti.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ammattialaansa liittyvissä työelämän viestintätilanteissa ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä
tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta kielelliset epätarkkuudet voivat vaikuttaa ymmärrettävyyteen. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus voi vaikeuttaa viestintää. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.