Tutkimus- ja kehittämistoiminnan syventävät opinnot (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ83-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.05.2024 - 19.05.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 12.08.2024 - 31.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Degree Programme in Social Services
- Opettajat
- Jyrki Konkka
- Miia Ojanen
- Ryhmät
-
SXG22S1Degree Programme in Social Services päivä
- Opintojakso
- SX00EQ83
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 19 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 13.09.2024 klo 09:00 - 14:00 (5 t 0 min) |
Advanced research and development SX00EQ83-3006 |
MPA4010
Oppimistila
|
Pe 27.09.2024 klo 09:00 - 14:00 (5 t 0 min) |
Advanced research and development SX00EQ83-3006 |
MPA4009
Oppimistila
|
Ma 30.09.2024 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
Advanced research and development SX00EQ83-3006 |
MPA3007
Oppimistila
|
Ma 07.10.2024 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
Advanced research and development SX00EQ83-3006 |
MPA3007
Oppimistila
|
Pe 11.10.2024 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Remotely / Advanced research and development SX00EQ83-3006 |
|
To 17.10.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Seminar / Advanced research and development SX00EQ83-3006 |
MPA4010
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa perustellusti arvioida ja valita tarkoituksenmukaisia lähestymistapoja ja menetelmiä, joiden avulla koulutusalan työtä ja työyhteisöjä voidaan tutkia ja kehittää
-tunnistaa omalla alallaan käytettyjen keskeisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien lähtökohdat ja käsitteet
-hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun periaatteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön
-ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen
-osaa kerätä tarkoituksenmukaista tutkimus- ja kehittämistoiminnan aineistoa
-omaa perusvalmiudet aineiston käsittelemiseen ja analysointiin, argumentointiin sekä tulosten raportointiin
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu
Oman alan keskeiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
Aineiston hankinta, käsittely ja analysointi
Tulosten raportointi, esittäminen ja hyödyntäminen
Työmuodot
Contact teaching
Independent work
Working on the development task, preparing a presentation, and presenting it at the seminar. Participation in the seminar is mandatory.
Aika ja paikka
13.9.2024 9 - 14
27.9.2024 9 - 14
11.10.2024 10 - 12
17.10.2024 9 - 12
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
In English:
- Devine & Heath. 2009. Doing social science: evidence and methods in empirical research. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
- Flick (Ed.) 2017. The SAGE Handbook of Qualitative Data Collection.
- Outwhite & Turner (Ed.) 2007. The SAGE Handbook of Social Science Methodology.
- Perri & Bellamy 2012. Principles of Methodology: A Guide to Research Design in Social Science
In Finnish (optional):
Clarkeburn, Henriikka & Mustajoki, Arto 2007. Tutkijan arkipäivän etiikka. Tampere: Vastapaino.
-Hallamaa, Jaana, Launis, Veikko, Lötjönen, Salla & Sorvali, Irma 2006. Etiikkaa ihmistieteille. Tietolipas 211. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
-Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2010. Tutki ja kirjoita. 16. painos. Helsinki: Tammi.
-Humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet ja ehdotus eettisen ennakkoarvioinnin järjestämiseksi 2009. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
-Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen 2002. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
-Hyvärinen,Matti, Nikander, Pirjo ja Ruusuvuori, Johanna 2010. Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.
-Kananen, Jorma (2008): Kvali - Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2011) Kvantti - Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2015) Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2008. Helsingin yliopiston kielikeskus. Saatavana osoitteessa: <www.kielijelppi.fi>. Luettu 24.5.2018.
-Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus. Saatavana osoitteessa: <http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc>. Luettu 24.5.1018.
-Kniivilä, Sonja, Lindblom-Ylänne, Sari & Mäntynen, Anne 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3., uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
-KOPPA, Menetelmäpolkuja humanisteille n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
-Kuula, Arja 2006. Tutkimusetiikka. Aineiston hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
-Kyrö, Paula Tieteellinen tutkimusprosessi. https://metodix.fi/2014/05/17/kyro-paula-tieteellinen-tutkimusprosessi/
-Lagström, Hanna, Pösö, Tarja, Rutanen, Niina & Vehkalahti, Kaisa (toim.) 2010. Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Julkaisuja 101. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura.
-Menetelmäopetuksen tietovaranto: https://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/index.html
-Menetelmäpolkuja humanisteille, KOPPA n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
-Metsämuuronen, Jari 2008. Laadullisen tutkimuksen perusteet. 3. uudistettu painos. Helsinki: International Methelp.
-Metsämuuronen, Jari 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: tutkijalaitos. Helsinki: International Methelp.
-Metodix, metoditietämystä kaikille n.d. Saatavana osoitteessa: https://metodix.fi/sivukartta/
-Opinnäytetyöpakki, Kajaanin ammattikorkeakoulu n.d. Saatavana osoitteessa: http://193.167.122.14/Opari/ontTukiOngTehtHyp.aspx
-Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
-Ruusuvuori, Johanna & Tiitula, Liisa 2005, Haastattelu: Tutkimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapainoa.
-Vilkka, Hanna (2015 tai vanhempi painos): Tutki ja kehitä
-Vilkka, Hanna (2007): Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.