Siirry suoraan sisältöön

Jalkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP47-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.12.2023 - 17.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2024 - 17.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anni Anttila
Mona Liljegren
Katja Hämäläinen
Vastuuopettaja
Emma Salomaa
Ryhmät
SXD23S1
Jalkaterapian tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
SX00EP47

Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 29 t 50 min.

Aika Aihe Tila
Ti 30.01.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Ruotsi: Jalkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja SX00EP47-3004
MPB6008 Oppimistila
Ma 05.02.2024 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
Jalkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja SX00EP47-3004
MPB6005 Oppimistila
To 08.02.2024 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Ruotsi: Jalkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja SX00EP47-3004
MPC4011 Oppimistila
To 15.02.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
ETÄ: Ruotsi: Jalkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja SX00EP47-3004
Pe 16.02.2024 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Ruotsi: Jalkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja SX00EP47-3004
MPC4011 Oppimistila
Ti 20.02.2024 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
ETÄ: Ruotsi: Jalkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja SX00EP47-3004
To 29.02.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Ruotsi: KIRJALLINEN TENTTI: Jalkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja SX00EP47-3004
MPC4011 Oppimistila
Ti 19.03.2024 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
Jalkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja SX00EP47-3004
MPB6005 Oppimistila
Pe 05.04.2024 klo 08:00 - 08:50
(0 t 50 min)
alkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja SX00EP47-3004/ Ruotsi: Mahdollisuus tutustua omaan ruotsin kirjalliseen tenttiin (vapaaehtoinen tilaisuus)
MPB2029 Anatomian opetustila
Ti 09.04.2024 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
ETÄ: Jalkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja SX00EP47-3004
Ti 16.04.2024 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
ETÄ Jalkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja SX00EP47-3004
Ma 06.05.2024 klo 12:30 - 15:00
(2 t 30 min)
Jalkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja SX00EP47-3004
MPB6007 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Aika ja paikka

Myllypurin kampus
Zoom
Teams
Jalkaterapian yritykset / perusterveydenhuolto / erikoissairaanhoito tutustumikäynnin osalta

Ruotsin tunnit alkavat 8.2. klo 8.30.

Oppimateriaalit

Jalkaterapian materiaali OMAn työtilassa
Ruotsin materiaalit erillisellä Moodle-alustalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämän jalkaterapeuttien luona tutustumiskäynti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ruotsin kirjallinen tentti 21.3.. Uusinnat kampuksen yhteisinä tenttipäivinä. Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerran.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit, ruotsin kieli
Tyydyttävä (1): Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Hyvä (3): Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.

Kiitettävä (5): Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.

Ruotsin kielesta annetaan kaksi arvosanaa: kirjallinen taito ja suullinen taito. Kirjallisen ja suullisen kokeen lisäksi arviointiin vaikuttaa osallistuminen opetukseen sekä kurssitehtävien palauttaminen ajallaan.
Jos opiskelija ei saa toteutuksen tehtäviä suoritettua sen päättymiseen mennessä, tulee hänen ilmoittautua opintojakson uudelle toteutukselle. Kurssitehtävien palauttaminen myöhässä laskee kokonaisarvosanaa. Mahdollinen uusintatentti on suoritettava seuraavan lukukauden aikana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op = 27t opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Jalkaterapian palvelujärjestelmä 1op/ Anni Anttila
Jalkaterapiaprosessi 1op/ Mona Liljegren
Ruotsin kielen osuus 3 op

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Tutustumiskäynti Jalkaterapian ammattilaisen vastaanotolla erikseen ohjatun tehtävänannon myötä
Verkkokurssit liittyen palvelujärjestelmään
Ruotsi: osallistuminen opetukseen, pari- ja ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely.

Lisätietoja opiskelijoille

Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi tai opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia, suoritetaan suomen opinnot tai näyttö.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Toinen kotimainen kieli: Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Toinen kotimainen kieli: Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Toinen kotimainen kieli: Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Toinen kotimainen kieli
Hyväksytty / Hylätty
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Lisätiedot

Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi tai opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia, suoritetaan suomen opinnot tai näyttö.

Siirry alkuun