Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten fysioterapia (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EE78-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 27.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.10.2023 - 22.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Fysioterapian tutkinto-ohjelma

Toteutuksella on 20 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 64 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 12.10.2023 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
ETÄ Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3004
Pe 13.10.2023 klo 08:30 - 12:00
(3 t 30 min)
Varaus Ruskis yhteistyö Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3004
Ma 23.10.2023 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
ETÄ Lapsi- ja perhelähtöinen fysioterapia, lasten kuntoutumisen Metkut.
Ke 25.10.2023 klo 16:00 - 19:00
(3 t 0 min)
Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3004
MPBK030 Liikuntasali
MPBK029 Peilisali
Pe 27.10.2023 klo 08:30 - 12:00
(3 t 30 min)
Varaus Ruskis yhteistyö Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3004
La 28.10.2023 klo 13:00 - 18:00
(5 t 0 min)
MAHDOLLISUUS osallistua TATU Ry toimintaan Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3004
Ti 31.10.2023 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
LÄHI Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3004
MPB2022 Manuaalinen terapia 1
Ke 01.11.2023 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
LÄHI Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3004
MPB2022 Manuaalinen terapia 1
To 02.11.2023 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Äitiysfysioterapia Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3004
MPB2022 Manuaalinen terapia 1
To 02.11.2023 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
Äitiysfysioterapia Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3004
MPB2022 Manuaalinen terapia 1
Pe 03.11.2023 klo 08:30 - 12:00
(3 t 30 min)
Varaus Ruskis yhteistyö Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3004
To 09.11.2023 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
ETÄ Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3004
Ke 15.11.2023 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
LÄHI Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3004
MPB6005 Oppimistila
Ke 15.11.2023 klo 16:00 - 19:00
(3 t 0 min)
Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3004
MPBK030 Liikuntasali
MPBK029 Peilisali
Pe 17.11.2023 klo 08:30 - 12:30
(4 t 0 min)
Varaus Ruskis yhteistyö Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3004
Ke 22.11.2023 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
LÄHI Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3004
MPBK030 Liikuntasali
Pe 24.11.2023 klo 08:30 - 12:30
(4 t 0 min)
Varaus Ruskis yhteistyö Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3004
Ke 29.11.2023 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Kehittäjäkumppanuus lasten kuntoutuksessa
MPD1002 Myllypuro-sali
Pe 01.12.2023 klo 08:30 - 12:30
(4 t 0 min)
Varaus Ruskis yhteistyö Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3004
To 07.12.2023 klo 09:00 - 13:00
(4 t 0 min)
ZOOM Lasten ja nuorten fysioterapia SX00EE78-3004
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata mitä on lapsi- ja perhelähtöinen toiminta kuntoutuksessa. Opiskelija osaa suunnitella lapsen toimijuutta ja toimintakykyä arjessa edistävää fysioterapiaa kuntoutuksen moniasiantuntijuuteen perustuvassa yhteistoiminnassa. Opiskelija osaa käyttää toimintatapoja lapsen ja perheen osallistumisen vahvistamiseksi kuntoutumisen suunnittelussa. Opiskelija tuntee perheen ja toimintaympäristön vaikutuksen lasten ja nuorten toimintakykyyn. Opiskelija osaa kuvata lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen etenemisen. Opiskelija osaa kuvata yleisimmät toimintakykyä rajoittavat kehityksen häiriöt lapsilla ja nuorilla. Opiskelija osaa valita asiakkalle sopivan lasten ja nuorten toimintakyvyn arvioinnin menetelmän ICF-viitekehyksen eri osa-alueilta. Opiskelija osaa edistää raskaana olevien ja synnyttäneiden naisten terveyttä ja toimintakykyä.

Sisältö

Psykomotorinen kehitys ja kehityksen teoriat
Lapsen arki, toimintaympäristöt ja perhelähtöisyys
Lasten toimintakyvyn arviointi ja vahvistaminen moniasiantuntijuuteen perustuvassa yhteistoiminnassa
Lapsen yksilöllinen ja ikätasoinen toimintakyky, tyypilliset kehitysviiveet ja toimintakyvyn häiriöt
Lapsen motorinen oppiminen
Lapsen tarpeisiin perustuva tavoitteellinen fysioterapia
Fysioterapian erityispiirteet lastenneurologiassa ja erityistä tukea tarvitsevilla lapsilla

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.

Työmuodot

Luennot
Oppimistehtävät
Työpajat

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

ilmoitetaan myöhemmin ja julkaistaan opintojakson Moodle alustalla

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Kurssille osallistumisen edellytyksenä on että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen (Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla)
Oppimistehtävät

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Siirry alkuun