Siirry suoraan sisältöön

Työelämän suomi sosiaalialalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DT34-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 30.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
Degree Programme in Social Services
Opettajat
Eveliina Korpela
Vastuuopettaja
Eveliina Korpela
Opintojakso
SX00DT34
Toteutukselle SX00DT34-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee oman suomen kielen taitonsa tason ja tietää, miten
kehittää kielitaitoaan itsenäisesti ammattiopintojen yhteydessä ja niiden jälkeen. Hän tunnistaa ja
ymmärtää kielen tilanteisen vaihtelun, erityisesti muodollisen ja epämuodollisen kielimuodon erot.
Opiskelija ymmärtää erityyppisiä sosiaalialan työhön liittyviä tekstejä ja osaa referoida niitä ja keskustella niistä. Hän pystyy tuottamaan selkeää ja jäsentynyttä tekstiä sosiaalialaan liittyvistä aiheista ja kykenee myös osallistumaan omaan alaansa liittyvään suulliseen keskusteluun.

Sisältö

Kieliopin perusrakenteiden kertaaminen. Kielen tilanteisen vaihtelun – erityisesti muodollisen ja epämuodollisen kielimuodon erojen – ymmärtäminen. Suullinen viestintä sosiaalialan työssä. Sosiaalialaan liittyvien tekstien lukeminen, selostaminen ja laatiminen. Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen.

Esitietovaatimukset

Opiskelijan kielitaidon vähimmäislähtötaso on Eurooppalaisen viitekehyksen määrittelemä itsenäisen kielenkäyttäjän kielitaitotaso B1. Opintojakso tarjoaa ohjausta ja työkaluja myös kielitaitotason B2 saavuttamiseen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Kirjoitetun kielen rakenteet
- Opiskelijan sanasto ja kielioppi riittävät ymmärrettävän ja melko virheettömän tekstin kirjoittamiseen.
Hän tuntee kielelliset keinot selkeän, sidosteisen tekstin laatimiseksi.

Muodollisen ja epämuodollisen kielenkäytön erot
- Opiskelija tuntee eri tekstilajien muodollisuusasteen vaatimukset ja periaatteet ja osaa ottaa ne
huomioon teksteissään ja suullisissa vuorovaikutustilanteissa.

Omaan alaan ja työelämään liittyvien tekstien ja puheenvuorojen ymmärtäminen ja laatiminen
- Opiskelija pystyy itsenäisesti lukemaan oman alansa tekstejä. Opiskelija löytää pääkohdat tekstistä. Hän osaa ilmaista ajatuksiaan ja näkemyksiään myös suullisissa vuorovaikutustilanteissa.

Oman kielitaidon arviointi ja kehittäminen
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Kirjoitetun kielen rakenteet
- Opiskelija osaa käyttää teksteissään melko monipuolisia lauserakenteita ja kielellisiä keinoja. Hän hallitsee sosiaalialaan ja sosiaalialan työhön liittyvän sanaston suhteellisen hyvin. Kielivirheitä esiintyy, mutta ne eivät eivät johda väärinkäsityksiin.

Muodollisen ja epämuodollisen kielenkäytön erot
- Opiskelija osaa laatia sosiaalialaan ja sosiaalialan työhön liittyviä tekstejä tekstilajin ja ottaa huomioon tekstilajin vaatiman muodollisuusasteen myös suullisissa vuorovaikutustilanteissa.

Omaan alaan ja työelämään liittyvien tekstien ja puheenvuorojen ymmärtäminen ja laatiminen
- Opiskelija pystyy itsenäisesti lukemaan pitkiäkin sosiaalialan työhön liittyviä tekstejä. Hän löytää tekstin pääkohdat ja tunnistaa kirjoittajan ja tekstin tarkoituksen. Hän osaa kirjoittaa selkeitä tekstejä ja pystyy ilmaisemaan tietojaan ja näkemyksiään melko tarkasti myös suullisissa vuorovaikutustilanteissa.

Oman kielitaidon arviointi ja kehittäminen
- Opiskelija osaa arvioida omaa kielitaitoaan ja asettaa itselleen kehittämistavoitteita.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Kirjoitetun kielen rakenteet
- Opiskelija hallitsee hyvin kielen rakenteet ja sanaston eikä hänen kielitaitonsa rajoita
kirjoittamista.

Muodollisen ja epämuodollisen kielenkäytön erot
- Opiskelija osaa laatia sosiaalialaan ja sosiaalialan työhön liittyviä tekstejä tekstilajin ja ottaa huomioon tekstilajin vaatiman muodollisuusasteen myös suullisissa vuorovaikutustilanteissa.

Omaan alaan ja työelämään liittyvien tekstien ja puheenvuorojen ymmärtäminen ja laatiminen
- Opiskelija pystyy itsenäisesti lukemaan eri tarkoituksiin laadittuja sosiaalialan tekstejä. Hän pystyy selostamaan pääkohdat lukemastaan ja tunnistaa kirjoittajan asennoitumisen ja
tekstin tarkoituksen. Opiskelija osaa laatia sosiaalialan työhön liittyviä tekstejä. Hän ilmaisee itseään selkeästi, jäsentelee tekstinsä hyvin ja pystyy ilmaisemaan ajatuksensa yksityiskohtaisesti ja tarkasti myös suullisissa vuorovaikutustilanteissa.

Oman kielitaidon arviointi ja kehittäminen
- Opiskelija haluaa ja osaa kehittää kielitaitoaan tavoitteellisesti.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Kirjoitetun kielen rakenteet
- Opiskelijan sanasto ja kielioppi riittävät ymmärrettävän ja melko virheettömän tekstin kirjoittamiseen.
Hän tuntee kielelliset keinot selkeän, sidosteisen tekstin laatimiseksi.

Muodollisen ja epämuodollisen kielenkäytön erot
- Opiskelija tuntee eri tekstilajien muodollisuusasteen vaatimukset ja periaatteet ja osaa ottaa ne
huomioon teksteissään ja suullisissa vuorovaikutustilanteissa.

Omaan alaan ja työelämään liittyvien tekstien ja puheenvuorojen ymmärtäminen ja laatiminen
- Opiskelija pystyy itsenäisesti lukemaan oman alansa tekstejä. Opiskelija löytää pääkohdat tekstistä. Hän osaa ilmaista ajatuksiaan ja näkemyksiään myös suullisissa vuorovaikutustilanteissa.

Oman kielitaidon arviointi ja kehittäminen
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.

Siirry alkuun