Tutkimuksellisen kehittämisen perusta (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DM77-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2019 - 30.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Vastuuopettaja
- Miia Ojanen
- Opintojakso
- SX00DM77
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta (täydentyy):
Aaltola, J. & Valli, R. (vuoden 2007 tai 2010 painos) Ikkunoita tutkimusmetodeihin II: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin.
Baillargeon, Normand (2016) Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi
Browne, M. Neil & Stuart M. Keeley (2009) Asking the Right Questions
Cartwright, Nancy & Eleonora Montuschi: Philosophy of Social Science
Clarkeburn, Henriikka & Mustajoki, Arto (2007) Tutkijan arkipäivän etiikka. Tampere: Vastapaino.
Hallamaa, Jaana, Launis, Veikko, Lötjönen, Salla & Sorvali, Irma (2006) Etiikkaa ihmistieteille. Tietolipas 211. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. (2010) Tutki ja kirjoita. 16. painos. Helsinki: Tammi.
Humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet ja ehdotus eettisen ennakkoarvioinnin järjestämiseksi (2009) Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
Hurtig, J., Laitinen, M. & Uljas-Rautio, K. (2010) Ajattele itse! Tutkimuksellisen lukutaidon perusteet
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen (2002) Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
Hyvärinen,Matti, Nikander, Pirjo ja Ruusuvuori, Johanna (2010) Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.
Kananen, Jorma (2008) Kvali - Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, Jorma (2011) Kvantti - Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, Jorma (2015) Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään. Helsingin yliopiston kielikeskus. Saatavana osoitteessa: <www.kielijelppi.fi>
Kirjoittajan ABC-kortti. Suomen virtuaalikielikeskus. Saatavana osoitteessa: <http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/>
Kniivilä, Sonja, Lindblom-Ylänne, Sari & Mäntynen, Anne (2017) Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3., uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
KOPPA, Menetelmäpolkuja humanisteille n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
Kotila H. & Mutanen A. (2012) Käytäntöä tutkimassa. Vantaa: Haaga-Helia.
Kuula, Arja (2006) Tutkimusetiikka. Aineiston hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
Kyrö, Paula Tieteellinen tutkimusprosessi. https://metodix.fi/2014/05/17/kyro-paula-tieteellinen-tutkimusprosessi/
Lagström, Hanna, Pösö, Tarja, Rutanen, Niina & Vehkalahti, Kaisa (toim. ) (2010) Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Julkaisuja 101. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura.
Lehtosalo, T. (2011) Itsemääräämisoikeus vanhustenpalveluasumisessa. Etnografinen tutkimus asukkaiden kokemuksista osallistua omaan arkeensa. Gerontologian ja kansanterveyden pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto, Terveystieteiden laitos.
Menetelmäpolkuja humanisteille, KOPPA n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
Metsämuuronen, Jari (2008) Laadullisen tutkimuksen perusteet. 3. uudistettu painos. Helsinki: International Methelp.
Metsämuuronen, Jari (2009) Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä : tutkijalaitos. Helsinki: International Methelp.
Metodix, metoditietämystä kaikille n.d. Saatavana osoitteessa: https://metodix.fi/sivukartta/
Opinnäytetyöpakki, Kajaanin ammattikorkeakoulu n.d. Saatavana osoitteessa: http://193.167.122.14/Opari/ontTukiOngTehtHyp.aspx
Robson, Colin: Real World Research
Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa (2013) Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Ruusuvuori, Johanna & Tiitula, Liisa (2005) Haastattelu: Tuktimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapainoa.
Vilkka, Hanna (2015 tai vanhempi painos) Tutki ja kehitä
Vilkka, Hanna (2007) Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetusajankohdat:
04.09.2019 12.45 - 16.00 MPA6021: Miia Ojanen (orientaatio ja tehtävänanto: yhteinen tehtävä Lasten, nuorten ja perheiden sosiaalinen hyvinvointi - tietoperusta -opintojakson kanssa)
01.10.2019 12.45 - 16.00 Digitila MPA5011, klo 12.45-13.30 Miia: tehtävän väliohjaus, klo 13.45-16: Raisa Karhu, tiedonhaku.
28.10.2019 08.45 - 12.00 MPA3007, Miia (tehtävän purku + yleinen palaute + opetus)
19.11.2019 08.45 - 12.00 ja 12.45 - 14.15, MPA3007: Saila Nevanen, Miia Ojanen, Eija Raatikainen
11.12.2019 08.45 - 12.00, MPA6021: Miia
Opintojaksolla tehdään yhteinen tehtävä opintojakson Lasten, nuorten ja perheiden sosiaalinen hyvinvointi - tietoperusta -kanssa. Tehtävä palautetaan lapset, nuoret, perheet -opintojakson OMA -työtilaan (Tehtävät -kansioon).
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista tietoa ja hyödyntää sitä kehittämisessä
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä sekä arvioi sen vaikuttavuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista kansainvälistä ja kotimaista tietoa ja hyödyntää sitä kehittämisessä
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä sekä arvioi sen vaikuttavuutta yhteistyössä asiakkaiden ja muiden kumppaneiden kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista kansainvälistä ja kotimaista tietoa sekä hyödyntää sitä kehittämisessä monipuolisesti
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä vaativissa toimintaympäristöissä sekä arvioi sen vaikuttavuutta yhteistyössä asiakkaiden ja muiden kumppaneiden kanssa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista tietoa ja hyödyntää sitä kehittämisessä
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä sekä arvioi sen vaikuttavuutta.
Lisätiedot
Opetusajankohdat:
04.09.2019 12.45 - 16.00 MPA6021: Miia Ojanen (orientaatio ja tehtävänanto: yhteinen tehtävä Lasten, nuorten ja perheiden sosiaalinen hyvinvointi - tietoperusta -opintojakson kanssa)
01.10.2019 12.45 - 16.00 Digitila MPA5011, klo 12.45-13.30 Miia: tehtävän väliohjaus, klo 13.45-16: Raisa Karhu, tiedonhaku.
28.10.2019 08.45 - 12.00 MPA3007, Miia (tehtävän purku + yleinen palaute + opetus)
19.11.2019 08.45 - 12.00 ja 12.45 - 14.15, MPA3007: Saila Nevanen, Miia Ojanen, Eija Raatikainen
11.12.2019 08.45 - 12.00, MPA6021: Miia
Opintojaksolla tehdään yhteinen tehtävä opintojakson Lasten, nuorten ja perheiden sosiaalinen hyvinvointi - tietoperusta -kanssa. Tehtävä palautetaan lapset, nuoret, perheet -opintojakson OMA -työtilaan (Tehtävät -kansioon).