Pedagoginen toiminta varhaiskasvatuksessa (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DL81-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.05.2020 - 24.05.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Seija Mäenpää
- Satu Hakanen
- Saila Nevanen
- Jouni Piekkari
- Opintojakso
- SX00DL81
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa, dokumentoida ja arvioida lapsen oppimista sekä hyvinvointia tukevaa laaja-alaista ja tavoitteellista, pedagogisesti painottunutta toimintaa. Opiskelija tunnistaa lasten kulttuurin ja yhteisön ominaispiirteitä ja käyttää niitä ammatillisessa toiminnassaan. Hän osaa kytkeä lasten toiminnan lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin. Hän osaa arvioida ja kehittää pedagogista ja tavoitteellista toimintaa kasvatusyhteisössä.
Sisältö
Varhaiskasvatuksen oppimisen alueet: kieli, ilmaisu, taiteellinen kokeminen, yhteisöllisyys, tutkiminen, monilukutaito, liikkuminen, itsestä huolehtiminen ja arjen taidot. Lasten projektit ja tarinallinen leikki. Vaihtoehtoiset pedagogiikat.
Työmuodot
aktivoivat luennot
harjoitukset
työpajat
itsenäinen opiskelu
oppimistehtäviä
projekti lasten kanssa
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa viikolla 35 ja päättyy viikolla 43.
Alustava aikataulu alla, muutoksia saattaa vielä tulla.
26.98.2020 08.30 - 11.45 MPA2022 ORIENTAATIO, Saila ja Satu
26.08.2020 12.45 - 16.00 MPA2022 Varhaiskasvatuksen aiheita, Saila
27.08.2020 08.30 - 11.45 MPC4010 Draama, Jouni
27.08.2020 12.45 - 16.00 MPA2022 Kuvataide, Seija
31.08.2020 08.30 - 11.45 MPC4010 Draama, Jouni
03.09.2020 12.45 - 16.00 MPA2022 Kuvataide, Seija
07.09.2020 12.45 - 16.00 MPC4010 Draama, Jouni
08.09.2020 08.30 - 11.45 MPA2022 Kuvataide, Seija
11.09.2020 08.30 - 11.45 MPA2022 Varhaiskasvatuksen aiheita Satu
(draama, Jouni)
17.09.2020 12.45 - 16.00 MPA2022 Kuvataide, Seija
18.09.2020 08.30 - 11.45 MPBK029 Liikunta, Satu
22.09.2020 08.30 - 11.45 MPA2030 Musiikki, Satu
22.09.2020 12.45 - 16.00 MPA2022 Kuvataide, Seija
23.09.2020 12.45 - 16.00 MPA2030 Musiikki, Satu
24.09.2020 08.30 - 11.45 MPA2030 Musiikki, Satu
25.09.2020 08.30 - 11.45 MPBK029 Liikunta, Satu
08.10.2020 12.45 - 16.00 MPD1002 Varhaiskasvatuksen avoin luento, Saila, Satu
20.10.2020 08.30 - 14.00 MPA2028 Projektin purku Saila ja Satu
Monimuoto-opiskelijoiden aikataulu, läsnäolo vaaditaan (osallistuminen yläpuolella mainituille muille kerroille vapaaehtoista):
26.98.2020 08.30 - 11.45 MPA2022 ORIENTAATIO, Saila ja Satu
26.08.2020 12.45 - 16.00 MPA2022 Varhaiskasvatuksen aiheita Saila
27.08.2020 08.30 - 11.45 MPC4010 Draama, Jouni
27.08.2020 12.45 - 16.00 MPA2022 Kuvataide, Seija
16.09.2020 draama, Jouni?
20.10. Projektin palautus, ohjeet orientaatiossa. Lähiopetuksen kerralle 20.10. osallistuminen vapaaehtoista monimuoto-opiskelijoille.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
materiaalit ilmoitetaan myöhemmin
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävä, projekti lasten kanssa, toteutuetaan työelämässä, varhaiskasvatuksessa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttiä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 x 27 t = 270 t, josta 80 t lähiopetusta ja 190 t itsenäistä ja parin kanssa tehtävää työskentelyä
Opiskelijoilta vaadiaan hyvöksyttävään suoritukseen 75% läsnäoloa lähiopetuksessa. Monimuoto opiskelijoilla kalenteriin merkityt päivät (saa osallistua kaikkeen opetukseen, jos mahdollista).
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan alkaen viikolta 35 ja päättyy viikolla 43.
Opintojakson orientaatioluento viikolla 35.
viikoilla 35 - 41 luentoja, workshopeja ja harjoituksia
viikot 36 -41 lasten projektin (suunnittelu, toteutus ja arviointi) tekeminen päiväkodissa / varaa aikaa projektin toteuttamiseen
viikko 41 lasten projektien esittely ja palautteiden antaminen (vertaispalaute)
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajat opintojaksolla:
Satu Hakanen
Seija Mäenpää
Saila Nevanen
Jouni Piekkari
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä Satu Hakaseen.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajilla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
-palaute opettajilta luentojen, harjoitusten ja workshopien aikana
-palaute vertaisryhmältä (sekä suullisesti että kirjallisesti) ja päiväkotien työntekijöiltä
-itsearviointi
-hyväksyttävään suoritukseen vaaditaan läsnäoloa 3/4 lähiopetukseen-
-projektitehtävän arviointi (0-5, opettaja arvioi numeerisesti, opiskelijat antavat palautetta sanallisesti ja krijallisesti)
Arviointikriteerit käydään läpi orietaatiokerralla. (ks. alla)
Hylätty / täydennettävä:
Opiskelija ei ole osallistunut riittävästi lähiopetukseen (min. 75 %) eikä tehnyt oj:n liittyviä tehtäviä annettujen ohjeiden mukaan.
Opiskelija ei ole oppimistehtävissään
- huomioinut eikä perustellut lasten perustarpeita eikä kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisen keinoja
- ei ole perustellut valitsemiaan tavoitteita ja menetelmiä, ja niiden linkittäminen käytännön toimintaan ja teoreettiseen materiaaliin jää vähäiseksi
- osoittanut lasten kulttuurin ja yhteisön elementtien tunnistamista eikä niitä esiinny hänen oppimistehtävissään.
- osoittanut oppimistehtävässään suunnittelemansa pedagogisen toiminnan liittymistä lasten lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin.
- reflektoinut valitsemiaan tavoitteita, pedagogisia menetelmiä ja toiminnan toteutuksesta tullutta kokemustietoa.
arvosanat 1-2:
Opiskelija on osallistunut vähintään 75 % lähiopetukseen ja tehnyt oj:n liittyvät tehtävät.
Opiskelija on oppimistehtävissään
- perustellut valitsemalleen toiminnalle asetettuja tavoitteita, pedagogia menetelmä ja sisältöjä sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta jonkin verran sekä käytännön tilanteiden näkökulmasta että teoreettisesti
- huomioinut ja perustellut lasten perustarpeita sekä kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisen keinoja
- osoittanut tunnistavansa lasten kulttuurin ja yhteisön elementtien ja käyttää näitä elementtejä suunnitellessaan toimintaa lapsille ja heidän oppimisympäristöään.
- on liittänyt oppimistehtävässään suunnittelemansa pedagogisen toiminnan lasten lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin, mutta ei ole perustellut sitä teoreettisesti
- reflektoinut valitsemiaan tavoitteita, pedagogisia menetelmiä ja toiminnan toteutuksesta tullutta kokemustietoa
- osoittanut tarjoavansa lapsille myönteisiä oppimiskokemuksia
- osoittaa osaavansa esitellä pedagogista toimintaansa sekä kirjallisesti että suullisesti (oj:lla annettujen ohjeiden mukaisesti
Arvosanat 3-4
Opiskelija on osallistunut vähintään 75 % lähiopetukseen ja tehnyt oj:n liittyvät tehtävät.
Opiskelija on oppimistehtävissään
- perustellut huolellisesti kuvaamalleen lapsiryhmälle valitsemiaan toiminnalle asetettuja tavoitteita, pedagogia menetelmä ja sisältöjä ja niiden tarkoituksenmukaisuutta sekä käytännön tilanteiden näkökulmasta että teoreettisesti
- huomioinut sekä perustellut lasten perustarpeita ja kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisen keinoja ja liittänyt perusteluihinsa teoreettista lähdekirjallisuutta.
- osoittanut tunnistavansa lasten kulttuurin ja yhteisön elementtien ja käyttää näitä elementtejä suunnitellessaan toimintaa lapsille ja heidän oppimisympäristöään perustellen niitä sekä käytännön näkökulmasta että teoreettisesti.
- liittänyt oppimistehtävissään suunnittelemansa pedagogisen toiminnan lasten lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin, mutta sen teoreettiset perustelut ovat suppeat.
- reflektoinut valitsemiaan tavoitteita, pedagogisia menetelmiä ja toiminnan toteutuksesta tullutta kokemustietoa ja linkittää niitä jonkin verran teoreettisiin lähteisiin.
- osoittaa osaavansa esitellä pedagogista toimintaansa sekä kirjallisesti että suullisesti (oj:lla annettujen ohjeiden mukaisesti)
- lasten projektien esittelyistä ilmenee taito toteuttaa toimintaa, jossa näkyy monia oppimisen näkökulmia ja tarjoaa lapsille myönteisiä oppimiskokemuksia.
Arvosana 5:
Opiskelija on osallistunut vähintään 75 % lähiopetukseen ja tehnyt oj:n liittyvät tehtävät.
Opiskelija on oppimistehtävissään
- perustellut valitsemalleen toiminnalle asetettuja tavoitteita, pedagogia menetelmä ja sisältöjä ja niiden tarkoituksenmukaisuutta syvällisesti sekä käytännön tilanteiden näkökulmasta että monipuolisesti teoreettisiin lähteisiin viitaten
- huomioinut sekä perustellut lasten perustarpeita ja kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisen keinoja ja liittänyt perusteluihinsa teoreettista lähdekirjallisuutta.
- osoittanut tunnistavansa lasten kulttuurin ja yhteisön elementtien ja käyttää näitä elementtejä monipuolisesti suunnitellessaan toimintaa lapsille ja heidän oppimisympäristöään perustellen niitä sekä käytännön näkökulmasta, että laajasti teoreettisin lähtein
- on liittänyt oppimistehtävässään suunnittelemansa pedagogisen toiminnan lasten lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin ja on perustellut valitsemansa tavat huolellisesti teoreettisesti sekä arjen näkökulmista.
- reflektoi valintojaan, pedagogisia menetelmiä ja toiminnan toteutuksesta tullutta kokemustietoa suhteessa asettamiinsa tavoitteisiin, ja linkittää pohtimisensa monipuolisesti teoreettisiin lähteisiin.
- osoittaa osaavansa esitellä pedagogista toimintaansa sekä kirjallisesti että suullisesti (oj:lla annettujen ohjeiden mukaisesti).
- lasten projektien esittelyistä ilmenee taito toteuttaa toimintaa, jossa näkyy yhdessä leikkiminen, liikkuminen, taiteisiin ja kulttuuriperintöön perustuva monipuolinen pedagoginen toiminta, joka tarjoaa lapsille myönteisiä oppimiskokemuksia.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.