Elämänkulun tukeminen varhaiskasvatuksessa (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DL80-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2019 - 15.05.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.10.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anna-Riitta Mäkitalo
- Kevin Collet
- Katriina Rantala-Nenonen
- Minna Paananen-Porkka
- Seija Mäenpää
- Eveliina Korpela
- Satu Hakanen
- Minna Kalajoki
- Liisa Jaakkonen
- hyvinvointi sosiaaliala
- Vastuuopettaja
- Satu Hakanen
- Ajoitusryhmät
- Avoin amk: Polku: Sosiaaliala (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Avoin amk: Polku: Sosiaaliala
- Opintojakso
- SX00DL80
Tavoitteet
Opiskelija osaa jäsentää erilaisia kulttuureita, elämäntapoja ja elämänkulkuja sekä arvioida niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä. Opiskelija ymmärtää elämänkulun tukemisessa käytettävien erilaisten pedagogisten menetelmien merkityksen ja osaa käyttää niitä sosiaalipedagogisessa työssä varhaiskasvatuksen alueella. Hän tuntee lapselle ominaisia tapoja toimia ja osaa suunnitella niihin perustuvaa, lasta tukevaa toimintaa. Hän osaa muodostaa toiminnalle ikävaiheen, elämäntavan ja elämäntilanteen huomioivia tavoitteita.
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Opiskelijalla on realistinen käsitys englannin kielen kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2. Opiskelijan suullinen ilmaisu on luontevaa ja sujuvaa ja hän osaa ottaa huomioon tilanteen vaatiman muodollisuusasteen. Kirjallinen ilmaisu on selkeää ja jäsentynyttä ja sanasto monipuolista.
Sisältö
Lapsuuden elämäntavat, kulttuurit ja kulttuuriset ristiriidat. YK:n lasten oikeuksien sopimus. Yhdenvertaisuuden edistäminen, yhdenvertaisuuslaki ja kotouttamislaki. Lapselle ominaiset tavat toimia. Varhaiskasvatuksessa käytettäviä pedagogisia menetelmiä: liikuntakasvatus, kuvataidekasvatus, musiikkikasvatus sekä sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus. Menetelmien perusteet ja yhteydet sosiaalipedagogiseen työhön pienten lasten kanssa. Englanninkieliset ammattialan keskeiset käsitteet, termit ja vuorovaikutustilanteet sosionomin työssä. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.
Työmuodot
aktivoiva luento
work shopit
projektioppiminen
ohjatut harjoitukset
opetuskeskustelut
vertaisoppiminen
Aika ja paikka
Elämänkulun tukeminen varhaiskasvatuksessa
MUUTOKSET AIKATAULUUN MAHDOLLISIA,
Englannin tunnit ilmoitettu erikseen
Orientaatio 18.11.2019 klo 8.30-10.45 MPA2029, SXH19K1, SXH19K2
Sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus luento 18.11.2019 klo 11.45-14.15 MPA4011, SXH19K1, SXH19K2
Musiikki luento 19.11.2019 klo 8.30-11.45 MPA4011, SXH19K1, SXH19K2
Kuvataide luento 19.11.2019 klo 12.45-16.00 MPA4015, SXH19K1, SXH19K2
Projektin aloitus 22.11.2019 klo 8.30-11.45 MPA2027 SXH19K1, SXH19K2
Orientaatio liikuntakasvatukseen 25.11.2019 klo 8.30-11.45 I169, Vanha Viertotie 23 SXH19K1, SXH19K2
Liikuntakasvatus workshop (lapset ja aikuiset) 25.11.2019 klo 12.45-16.00 I169, Vanha Viertotie 23, ensisijaisesti monimuoto-opiskelijoille, SXH19K2
Kirjallisuus workshop 26.11.2019 klo 8.30-11.45 MPA4009 SXH19K1 (SXH19K2)
Kuvataide workshop 26.11.2019 klo 12.45-16.00 MPA2022 SXH19K1 (SXH19K2)
Liikuntakasvatus workshop (lapset) 27.11.2019 klo 8.30-11.45, I169, Vanha Viertotie 23, (ensisijaisesti päivätoteutuksen opiskelijoille) SXH19K1
Liikuntakasvatus workshop (aikuiset) 27.11.2019 klo 12.45-16.00, I169, Vanha Viertotie 23, (ensisijaisesti päivätoteutuksen opiskelijoille) SXH19K1
Varhaiskasvatus workshop 29.11.2019 klo 8.30-11.45 MPA6011 (ensisijaisesti varhaiskasvatuksen opiskelijoille) SXH19K1, SXH19K2
Kuvataide workshop 29.11.2019 klo 12.45-16.00 MPA2022 SXH19K1 (SXH19K2)
Luento 2.12.2019 klo 8.30-11.45 SXH19K1
Projektin ohjaus 2.12.2019 klo 12.45-16.00 SXH19K1
Musiikki workshop 3.12.2019 klo 8.30-11.45 tilassa MPA2030 (saman sisältöinen kuin iltapäivällä) SXH19K1
Musiikki workshop 3.12.2019 klo 12.45-16.00 tilassa MPA2030 (saman sisältöinen kuin aamupäivällä) SXH19K1
Projektin ohjaus 9.12.2019 klo 8.30-11.45 MPA6020SXH19K1, SXH19K2
Luento ma 9.12.2019 klo 12.45-16.00 tilassa MPA4011 SXH19K1, SXH19K2
Projektin purku 17.12.2019 klo 8.30-16.00 MPA 2022 ja MPA4009 SXH19K1, SXH19K2
Opetus tapahtuu pääosin joko Myllypuron kampuksella. Muutamia lähiopetustunteja Vanhalla Viertotiellä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
ilmoitetaan myöhemmin
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintojaksoon sisältyy projktitehtävä, joka suoritetaan työelämään linkitettynä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainväliset yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 x 27 t = 270 t
lähiopetus
itsenäinen työskentely
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu
1. Luennoista - perustietous erilaisia kulttuureista, elämäntavoista ja elämänkulusta sekä niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä
2. workshopeista - erilaisia menetelmänäkökulmia ihmisen elämänkulun tukemiseen
3. projektitehtävästä, jossa sovelletaan luentojen ja workshopien sisältöjä
4. englannin opetuksesta
5. itsenäisestä työskentelystä
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajat::
Satu Hakanen / vastuuopettaja (varhaiskasvatus),
Satu Hakanen /varhaiskasvatus, projektin ohjaus
Eveliina Korpela / Sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus
Englanti:
Musiikki:
Katriina Rantala-Nenonen, sos.ped. vastuuopettaja, luennot
Kevin Collet / liikunta
Seija Mäenpää / kuvataide
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Satu Hakaseen.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajilla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan:
- 80 % läsnäolo lähiopetuksessa
- oppimistehtävän hyväksyttävä suoritus
Opetuksen arviointi kts. opetussuunnitelman liitteessä Arviointikriteerit
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.