Siirry suoraan sisältöön

Ihmisyksilön kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00CP27-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2018 - 15.12.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2019 - 24.05.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Osteopatian tutkinto-ohjelma
Toteutukselle SX00CP27-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata embryologian keskeiset tapahtumat organogeneesivaiheen loppuun. Hän osaa selittää elimistön kehityksen tapahtumat ja periaatteet. Opiskelija pystyy fysiologisen kehitystietämyksen perusteella näkemään toiminnallisia yhteyksiä ja niiden vaikutusta kehoon. Opiskelija osaa soveltaa tätä tietoa itsenäisesti hoitokäytäntöönsä.
Kehityspsykologia:
Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää ihmisen kehityksen kokonaisvaltaisena yksilöllisenä prosessina sekä osa-alueittain, tunnistaa ihmisen eri elämänvaiheet, kehitystehtävät ja mahdolliset kehitykselliset kriisit. Hän osaa arvioida kriisien tai poikkeavan kehityksen merkityksen asiakkaan kokonaistilanteessa erilaisten psykologisten ihmiskuvien kautta.
Obstetriikka ja gynekologia:
Opiskelija tuntee lantion alueen rakenteen ja toiminnan poikkeavuudet ja toiminnalliset häiriöt. Opiskelija tunnistaa ja määrittelee kuukautiskiertoon, naistentauteihin, raskauteen, synnytykseen ja vaihdevuosiin liittyvät keskeisimmät häiriöt sekä niiden hoitokäytäntöjä. Opiskelija tunnistaa gynekologisen tuntemuksen perusteella toiminnallisia yhteyksiä ja pystyy soveltamaan tätä tietoa itsenäisesti omaan hoitokäytäntöönsä. Opiskelija tunnistaa raskauden ja synnytyksen tuomat muutokset ja niiden vaikutukset kehoon.
Gerontologia ja geriatria:
Opiskelija tuntee ihmisen vanhenemiseen liittyvät muutokset elimistössä, tunnistaa keskeiset sairaudet ja osaa kuvailla niiden ennaltaehkäisyä ja hoitomahdollisuuksia.

Sisältö

Hedelmöitys, blastokystin muodostuminen, gastrulaatio, alkiolevyn muodostuminen, neurulaatio ja organogeneesi. Solujen välisen vuorovaikutuksen merkitys kehityksen ohjaajana. Selkärangan ja ääreishermoston jaokkeisuus. Luuston, lihaksiston ja sidekudoskalvojen (faskia) ja ruumiinontelon rakenteiden kehityksen pääpiirteet. Sikiön ja lapsen kehitys. Lapsen kehitysvaiheet, toiminnalliset yhteydet ja häiriöt.
Kehityspsykologia
Holistinen näkemys ihmisen kehityksestä ja toiminnasta, kehitystehtäväteoriat. Psyykkisen kehityksen eri osa-alueet: tunne-elämän, kognitiivinen, psykososiaalinen, psykomotorinen jne. kehitys. Perusasioita temperamentista, kiintymyssuhteista sekä kehityksellisistä kriiseistä. Psykologiset ihmiskuvat: psykodynaaminen, kognitiivinen, humanistinen, kiintymyssuhdeteoreettinen, neuropsykologinen, systeemiteoreettinen ja integroiva näkemys.
Obstetriikka ja gynekologia:
Lantion alueen rakenteen ja toiminnan poikkeavuudet, toiminnalliset häiriöt ja niiden vaikutus elimistöön. Raskauden ja synnytyksen fysiologiset näkökulmat, sekä prosessin häiriöt ja komplikaatiot. Yleiset gynekologiset vaivat, tutkimukset ja leikkaukset. Naisen kehon hormonaalinen elinkaari. Raskaus ja siihen liittyvät terveydelliset haasteet (Hepatoosi. Astma. Sydänsairaudet. Reuma. Epilepsia. Toksemia. Diabetes). Synnytys, kipujen lievitys ja operatiiviset synnytykset. Verenvuodot ja traumat synnytyksessä ja lapsivuodeaikana.
Gerontologia ja geriatria:
Gerontologia ja geriatria tieteenaloina. Vanhenemisteoriat. Ikääntymismuutokset eri elinjärjestelmissä. Keskeiset vanhuusiän sairaudet ja niiden hoito.

Esitietovaatimukset

Ihmisen anatomia 1-4, Sisäelinten anatomia ja fysiologia

Työmuodot

Kehityspsykologian osalta aktivoivat luennot, kirjallisuuteen perehtyminen, opintopiiri, reflektoiva kirjoittaminen, paneelikeskustelu.
Embryologia: luennot, itsenäinen opiskelu annetun verkkomateriaalin pohjalta

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

-luentomateriaali (power point-kalvot)
oheiskirjallisuus:
-Sariola, H. ym. Solusta yksilöksi - kehitysbiologia. Duodecim.
-Niemi, M. & Väänänen, K. Ihmisyksilön kehitysbiologia. Duodecim.
-Moeckel, E. & Mitha, N. Textbook of pediatric osteopathy. Churchill Livingstone.
-Carreiro, J. Pediatric Manual Medicine : An Osteopathic Approach. Churchill Livingstone.
Kehityspsykologian osalta kirjallisuustiedot (ainakin neljä kirjavaihtoehtoa) tarkentuvat Oma:ssa ja viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Embryologian verkkotentit:
1. verkkotentti 14.1.-17.1.2019
2. verkkotentti 21.1.-25.1.2019
3. verkkotentti 4.2.-8.2.2019

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Embryologia 40h
Kehityspsykologia 27h
Lapsen kehitys 14h
Gerontologia ja geriatria 27h
Obstetriikka ja gynekologia 27h

Lisätietoja opiskelijoille

Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehityspsykologian 1op osalta aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, opintopiirityöskentelyyn sekä kirjallisella pohdintatehtävällä ja paneelikeskustelulla osoitettu osaaminen, yht. 100%

Embryologia: verkkotentit (hyväksytty suoritus: 50% oikein)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Siirry alkuun