Lasten ja lapsiperheiden arki suomalaisessa yhteiskunnassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BZ93-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 15.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 15.03.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Katarina Groop
- Satu Hakanen
- Opintojakso
- SX00BZ93
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen suomalaisessa yhteiskunnassa. Hän ymmärtää lapsuuden merkityksen osallisuuden tukemisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä.
Sisältö
Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. Sosiaalinen integraatio, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsuuden näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.
Työmuodot
Aktivoivat luennot
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Kenttätehtävä/oppimistehtävä
HUOM! Kaikkien opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon, oppimistehtävien esittely -luennolle ja ryhmätenttiin. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen edellytetään vähintään 50%.
Aika ja paikka
Ajoitus (Muutokset ovat mahdollisia!):
27.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5023 Orientaatioluento Satu Hakanen
29.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5023 Sosiaalinen osallisuus, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio (lasten ja perheiden näkökulma) Katariina Groop
30.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5025 Erilaiset perheet varhaiskasvatuksessa, voimavaralähtöinen näkökulma/positiivinen pedagogiikka
03.02.2020 08.30 - 16.00 Itsenäinen työskentely/haastattelutehtävä
04.02.2020 08.30 - 16.00 Itsenäinen työskentely/haastattelutehtävä
05.02.2020 08.30 - 11.45 MPA5025 Varhainen tuki, suomalaisten lapsiperheiden tilanne
07.02.2020 08.30 - 11.45 MPA5023 Vierailijaluento Artevelden ammattikorkeakoulusta general introduction in the Belgian/Flemish family context/welfare systems and a focus on father involvement) Thomas Thys & Matthieu Vandendriessche
11.02.2020 12.45 - 16.00 MPC4010 Esitykset ja keskustelua oppimistehtävistä
13.02.2020 08.30 - 11.45 MPA6020 Ryhmätentti
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tenttimateriaali/Exam material:
Törrönen, Maritta, 2012; Onni on joka päivä : Lapsiperheen arki ja hyvinvointi (or in English Törrönen, Maritta, 2014; Everyday happiness : the everyday life and well-being of families with children) ja/and
Kalliala, M. 2011. Look at me! Does the adult truly see and respond to the child in Finnish day-care centres? European Early Childhood Education Research Journal, 19(2), 237-253.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahot
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan orientaatioluennolla.
Kansainväliset yhteydet
Opiskelijoita Gentistä osallistuu opintojaksoon
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5x27 h =135 h
Lisätietoja opiskelijoille
Lasten ja lapsiperheiden arki suomalaisessa yhteiskunnassa
Everyday Life of Families and Children in Finnish Society
Spring term 2020/Kevät lukukausi 2020
Opintojakso on kaksikielinen (suomi ja englanti)
Ajoitus (Muutokset ovat mahdollisia!):
27.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5023 Orientaatioluento
29.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5023 Sosiaalinen osallisuus, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio (lasten ja perheiden näkökulma)
30.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5025 Erilaiset perheet varhaiskasvatuksessa
03.02.2020 08.30 - 16.00 Itsenäinen työskentely/haastattelutehtävä
04.02.2020 08.30 - 16.00 Itsenäinen työskentely/haastattelutehtävä
05.02.2020 08.30 - 11.45 MPA5025 Varhainen tuki, voimavaralähtöisyys ja positiivinen pedagogiikka
07.02.2020 08.30 - 11.45 MPA5023
11.02.2020 12.45 - 16.00 MPC4010 Esitykset ja keskustelua oppimistehtävistä
13.02.2020 08.30 - 11.45 MPA6020 Ryhmätentti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjatentti (ryhmätentti)
Kenttätehtävä
Metropolian yleiset arviointikriteerit
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.