Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatustyön sisällölliset orientaatiot (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BZ79-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Degree Programme in Social Services
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opintojakso
SX00BZ79
Toteutukselle SX00BZ79-3008 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnassaan varhaiskasvatuksen keskeisiä menetelmiä ja sisällöllisiä orientaatioita. Opiskelija tunnistaa lasten kulttuurin ja yhteisön ominaispiirteitä ja käyttää niitä ammatillisessa toiminnassaan. Hän osaa kytkeä lasten toiminnan lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin. Hän osaa arvioida ja kehittää pedagogista ja tavoitteellista toimintaa.

Sisältö

Varhaiskasvatuksen sisällölliset orientaatiot. Esteettinen ja eettinen orientaatio, musiikki, liikunta, kuvataide, kädentaidot, lastenkirjallisuus, draamakasvatus. Luonnontieteellinen ja matemaattinen orientaatio, tutkiminen. Kielen ja vuorovaikutuksen orientaatio. Mediakasvatus. Lasten projektit. Kestävän kehityksen periaatteet päiväkodissa. Vaihtoehtoiset pedagogiikat.

Työmuodot

aktivoiva luento
harjoitukset
työpajat
itsenäinen opiskelu
oppimistehtäviä
projekti lasten kanssa

Aika ja paikka

Aikataululuonnos: ( HUOM.! muutoksia saattaa tulla vielä ennen oj:n alkua)
ke 8.1. klo 12.45 - 16.00 Orientaatio /läsnäolo pakollinen
pe 10.1. klo 8.45 - 11.45
ti 14.1. klo 12.45 - 16.00
ke 15.1. klo 8.30 - 11.45
pe 15.1. klo 12.45 -16.00
to 16.1. klo 8.30 - 16.00
pe 17.1. klo 8.30 - 11.45
ma 20.1. klo 8.30 -11.45
ti 21.1. klo 12.45 - 16.00
pe 24.1. klo 8.30 -11.45
ti 28.1. klo 12.45 -16.00
ke 29.1. klo 8.30 -11.45
to 30.1. klo 8.30 -11.45
pe 31.1. klo 8.30 - 11.45
ma 3.2. klo 8.30 - 11.45
ti 4.2. klo 8.30 -11.45
ke 5.2. klo 12.45 -16.00
ke 12.2. klo 12.45 -16.00
to 13.2. klo 12.45 -16.00
ke 11.3. ja to 12.3. klo 8.30 - 11.45 / oppimistehtävien esittelyt, läsnäolo pakollinen, tarkempi aikataulun sopiminen myöhemmin oj:n alettua.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

materiaali ilmoitetaan myöhemmin

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Tästä opintojaksosta on keväällä 2020 myös toinen toteutus SX00BZ79-3009 Varhaiskasvatustyön sisällölliset orientaatiot 10 op
Tuo toteutus on tarkoitettu pääasiallisesti ryhmille SXG17S1 ja SXH17S1.
Tuo toteutus 3009 on perustuu itsenäiseen työskentelyyn, jossa tehtävät löytyvät moodle -alustalta, minne ne myös tallennetaan.
Toteutuksessa 3009 tehtäväksi ohjeet ovat sekä suomeksi että englanniksi. Tehtävät voi kirjoittaa kummalla kielellä tahansa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävä toteutetaan lasten projekti työelämässä, päiväkodissa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä

Kansainväliset yhteydet

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 x 27 t = 270 t, josta
84 t lähiopetusta ja 186 t itsenäistä ja parityöskentelyä
Opiskelijoilta vaaditaan hyväksyttävään suoritukseen 75 % läsnäoloa lähiopetuksessa.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan kevätlukukauden ensimmäisen periodin alusta alkaen viikolta 2
ennakkotehtävä viikolla 1-2
oj:n orientaatioluento viikolla 2.
viikoilla 2-10 luentoja, workshopeja ja harjoituksia
- musiikkikasvatus /liikuntakasvatus Satu Hakanen lto, KM, mus.terapeutti (AMK)
- draama ja 5.dimensio, Jouni Piekkari, FM, taidelähtöiset ja toiminnalliset menetelmät
- lasten kuvataide / Seija Mäenpää, TaM: Taide- ja ilmaisuaineet, kuvataidekasvatus, visuaalinen kulttuurikasvatus
- viidennen dimension malli, yms. / Anna-Riitta Mäkitalo KM, elto,

viikot 7 -10 lasten projektin (suunnittelu, toteutus ja arviointi) tekeminen päiväkodissa / varaa aikaa projektin toteuttamiseen

viikko 11 lasten projektien esittely ja palautteiden antaminen (vertaispalaute)
Lähiopetuksen tarkempi aikataulu ilmoitetaan ilmoittautuneille myöhemmin.

Lisätietoja opiskelijoille

- toteutuksen vastuuopettaja on Anna-Riitta Mäkitalo (anna-riitta.makitalo@metropolia.fi)
- toteutus tarkoitettu ensisijaisesti ryhmille SXH17S1, (SXG17S1)
- opiskelijoille, jotka ovat suorittaneet jo Varhaiskasvatustyön perusteet ja Oppiminen varhaislapsuudessa -opintojaksot.
Tässä opintojaksossa kootaan yhteen ja sovelletaan edellisissä opintojaksoissa opittuja sisältöjä.

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajilla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

palaute opettajilta luentojen, harjoitusten ja workshopien aikana
palaute vertaisryhmältä (sekä suullisesti että kirjallisesti) ja päiväkotien työntekijöiltä
itsearviointi
hyväksyttävään suoritukseen vaaditaan läsnäoloa 3/4 lähiopetukseen
projektitehtävän arviointi (0-5, opettaja arvioi numeerisesti, opiskelijat antavat palautetta sanallisesti ja krijallisesti)
Arviointikriteerit käydään läpi orietaatiokerralla. (ks. alla)

Hylätty
Opiskelija ei ole osallistunut riittävästi lähiopetukseen (min. 75 %) eikä tehnyt oj:n liittyviä tehtäviä annettujen ohjeiden mukaan.
Opiskelija ei ole oppimistehtävissään
- huomioinut eikä perustellut lasten perustarpeita eikä kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisen keinoja
- ei ole perustellut valitsemiaan tavoitteita ja menetelmiä, ja niiden linkittäminen käytännön toimintaan ja teoreettiseen materiaaliin jää vähäiseksi
- osoittanut lasten kulttuurin ja yhteisön elementtien tunnistamista eikä niitä esiinny hänen oppimistehtävissään.
- osoittanut oppimistehtävässään suunnittelemansa pedagogisen toiminnan liittymistä lasten lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin.
- reflektoinut valitsemiaan tavoitteita, pedagogisia menetelmiä ja toiminnan toteutuksesta tullutta kokemustietoa.

1-2
Opiskelija on osallistunut vähintään 75 % lähiopetukseen ja tehnyt oj:n liittyvät tehtävät.
Opiskelija on oppimistehtävissään
- perustellut valitsemalleen toiminnalle asetettuja tavoitteita, pedagogia menetelmä ja sisältöjä sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta jonkin verran sekä käytännön tilanteiden näkökulmasta että teoreettisesti
- huomioinut ja perustellut lasten perustarpeita sekä kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisen keinoja
- osoittanut tunnistavansa lasten kulttuurin ja yhteisön elementtien ja käyttää näitä elementtejä suunnitellessaan toimintaa lapsille ja heidän oppimisympäristöään.
- on liittänyt oppimistehtävässään suunnittelemansa pedagogisen toiminnan lasten lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin, mutta ei ole perustellut sitä teoreettisesti
- reflektoinut valitsemiaan tavoitteita, pedagogisia menetelmiä ja toiminnan toteutuksesta tullutta kokemustietoa
- osoittanut tarjoavansa lapsille myönteisiä oppimiskokemuksia
- osoittaa osaavansa esitellä pedagogista toimintaansa sekä kirjallisesti että suullisesti (oj:lla annettujen ohjeiden mukaisesti)

3-4
Opiskelija on osallistunut vähintään 75 % lähiopetukseen ja tehnyt oj:n liittyvät tehtävät.
Opiskelija on oppimistehtävissään
- perustellut huolellisesti kuvaamalleen lapsiryhmälle valitsemiaan toiminnalle asetettuja tavoitteita, pedagogia menetelmä ja sisältöjä ja niiden tarkoituksenmukaisuutta sekä käytännön tilanteiden näkökulmasta että teoreettisesti
- huomioinut sekä perustellut lasten perustarpeita ja kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisen keinoja ja liittänyt perusteluihinsa teoreettista lähdekirjallisuutta.
- osoittanut tunnistavansa lasten kulttuurin ja yhteisön elementtien ja käyttää näitä elementtejä suunnitellessaan toimintaa lapsille ja heidän oppimisympäristöään perustellen niitä sekä käytännön näkökulmasta että teoreettisesti.
- liittänyt oppimistehtävissään suunnittelemansa pedagogisen toiminnan lasten lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin, mutta sen teoreettiset perustelut ovat suppeat.
- reflektoinut valitsemiaan tavoitteita, pedagogisia menetelmiä ja toiminnan toteutuksesta tullutta kokemustietoa ja linkittää niitä jonkin verran teoreettisiin lähteisiin.
- osoittaa osaavansa esitellä pedagogista toimintaansa sekä kirjallisesti että suullisesti (oj:lla annettujen ohjeiden mukaisesti) Esittelyistä ilmenee taito toteuttaa toimintaa, jossa näkyy monia oppimisen näkökulmia ja tarjoaa lapsille myönteisiä oppimiskokemuksia.

4-5
Opiskelija on osallistunut vähintään 75 % lähiopetukseen ja tehnyt oj:n liittyvät tehtävät.
Opiskelija on oppimistehtävissään
- perustellut valitsemalleen toiminnalle asetettuja tavoitteita, pedagogia menetelmä ja sisältöjä ja niiden tarkoituksenmukaisuutta syvällisesti sekä käytännön tilanteiden näkökulmasta että monipuolisesti teoreettisiin lähteisiin
- huomioinut eikä perustellut lasten perustarpeita eikä kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisen keinoja ja liittänyt perusteluihinsa teoreettista lähdekirjallisuutta.
- osoittanut tunnistavansa lasten kulttuurin ja yhteisön elementtien ja käyttää näitä elementtejä monipuolisesti suunnitellessaan toimintaa lapsille ja heidän oppimisympäristöään perustellen niitä sekä käytännön näkökulmasta, että laajasti teoreettisin lähtein
- on liittänyt oppimistehtävässään suunnittelemansa pedagogisen toiminnan lasten lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin ja on perustellut valitsemansa tavat huolellisesti teoreettisesti sekä arjen näkökulmista.
- reflektoi valintojaan suhteessa asettamiinsa tavoitteita, pedagogisia menetelmiä ja toiminnan toteutuksesta tullutta kokemustietoa ja linkittää pohtimisensa monipuolisesti teoreettisiin lähteisiin.
- osoittaa osaavansa esitellä pedagogista toimintaansa sekä kirjallisesti että suullisesti (oj:lla annettujen ohjeiden mukaisesti). Esittelyistä ilmenee taito toteuttaa toimintaa, jossa näkyy yhdessä leikkiminen, liikkuminen, taiteisiin ja kulttuuriperintöön perustuvaa monipuolista pedagoginen toimintaa, joka tarjoaa lapsille myönteisiä oppimiskokemuksia.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Siirry alkuun