Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys, päihdetyö ja vammaisuus vanhustyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BN10-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2018 - 15.12.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.03.2019 - 24.05.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Toteutukselle SX00BN10-3009 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija toimii mielenterveys- ja päihdetyön moniammatillisessa tiimissä vanhustyön asiantuntijana. Hän tunnistaa ikäihmisen ja hänen läheistensä päihde- ja mielenterveystyön erityiskysymyksiä ja -tarpeita. Opiskelijalla on valmiuksia kohdata eri tavoin vammainen tai päihde- tai mielenterveysongelman kanssa elävä ikääntynyt ihminen, ja tukea tämän hyvää vanhenemista ja osallistumista. Opiskelija tunnistaa vammaisen tai päihde- tai mielenterveysongelmien kanssa elävän ikäihmisen erityistarpeita ja tukee hänen hyvää arkeaan. Lisäksi hän ohjaa tämän tarvittaessa asianmukaisiin palveluihin.

Sisältö

Ikäihmisen erityistarpeet ja -kysymykset mielenterveys- ja päihdetyössä. Ikäihmisen mielenterveysongelmat (esim. masennus) ja niiden hoito. Ikäihmisen päihteiden käytön vaikutus terveyteen, hyvinvointiin ja toimintakykyyn. Päihdeongelman kanssa elävän ikäihmisen kohtaaminen, päihdehaittojen puheeksiottaminen ja tarkoituksenmukaiseen kuntoutukseen ohjaaminen. Mielenterveyslaki ja -palvelut. Päihdehuollon lainsäädäntö ja palvelut.
Vammaisen ikääntyneen ihmisen asema ja oikeudet. Ikääntyvä aisti-, liikunta- ja kehitysvammainen ihminen asiakkaana. Vammaispalvelut ja lainsäädäntö. Yleisimmät kommunikaatiota tukevat menetelmät ja apuvälineet.

Työmuodot

aktivoivat luennot, tapausopetus (PBL), yhteinen keskustelu, kirjallisuuteen tutustuminen, pohtiva kirjoittaminen, verkko-oppiminen, opintokäynti

Aika ja paikka

Mielenterveyden lähi- ja verkko-opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön lähi- ja verkko-opetus/ geronomi Heidi Oilimo; vammaisuuden lähiopetus/ KM, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja Tuija Stranden-Mahlamäki (TSM)

Lähiopetuksen aikataulu:
20.03.2019 08.30 - 11.45 MPA6020 Orientaatio ET, HO, TSM ja aistiapuvälineet TSM
06.05.2019 08.30 - 11.45 MPA6020 vammaisuus/ TSM
06.05.2019 08.30 - 16.00 MPA6020 mielenterveys/ ET
13.05.2019 12.45 - 16.00 MPA6020 mielenterveys/ ET
21.05.2019 12.45 - 16.00 MPA6020 vammaisuus/ TSM
22.05.2019 08.30 - 11.45 MPA6020 päihdetyö/ HO
23.05.2019 12.45 - 16.00 MPA6020 päihdetyö/ HO

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuus tarkentuu viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ks. Moodle-työtila opintojakson aikana.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

opintokäynti, työelämäläheinen opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainväliset yhteydet

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h/op

Sisällön jaksotus

Lähiopetuksen aikataulu on lukujärjestyksessä ja sisältöjen osalta aikataulu tarkentuu viimeistään alkuvuodesta 2019. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle. Mielenterveyden lähi- ja verkko-opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön lähi- ja verkko-opetus/ geronomi Heidi Oilimo; vammaisuuden lähiopetus/ Tuija Stranden-Mahlamäki
Lähiopetus on Myllypuron uuden kampuksen luokassa MPA6020:
20.03.2019 08.30 - 11.45 Orientaatio opintojaksoon, orientaatio vammaisuuteen ET, TSM
06.05.2019 08.30 - 16.00 AP: TSM, IP:
13.05.2019 12.45 - 16.00
21.05.2019 12.45 - 16.00 TSM
22.05.2019 08.30 - 11.45
23.05.2019 12.45 - 16.00

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetuksen aikataulu on lukujärjestyksessä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
Mielenterveyden lähi- ja verkko-opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön lähi- ja verkko-opetus/ geronomi Heidi Oilimo; vammaisuuden lähiopetus/ KM, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja Tuija Stranden-Mahlamäki (TSM)
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävillä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen; 100%. Ks. arviointikriteerit (+tehtäväohjeistukset). Jos tehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä. Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Tyydyttävä (1-2
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön ja gerontologian tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin vanhustyön turvallisuuskäytänteisiin
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa vanhustyön ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia vanhustyön ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta vanhustyötä ja gerontologista tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- riittämätön vanhustyön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu piittaamattomasti vanhustyön turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Siirry alkuun