Iäkkään ihmisen toimintakyvyn tukeminen (15 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BM51-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2018 - 15.05.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.08.2018 - 31.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Ari Hyvönen
- Satu Vahaluoto
- Anita Ahlstrand
- Päivi Eskola
- Anna Puustelli-Pitkänen
- Elisa Pennanen
- Opintojakso
- SX00BM51
Tavoitteet
Opiskelija kykenee kohtaamaan toimintakyvyltään erilaisia ikäihmisiä ja luomaan heidän kanssaan vuorovaikutteisen asiakas- ja ohjaussuhteen. Hän tunnistaa geronomin ammatillisuuden kehittymisen omassa toiminnassaan.
Opiskelija tunnistaa fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen yhteisöllisyyden vahvistamiselle sekä ikäihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja parantamiselle. Hän suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista ja monipuolista toimintaa pääkaupunkiseudun erilaisissa vanhustyön toimintaympäristöissä. Opiskelija soveltaa erilaisia aktivoivan toiminnan menetelmiä ikäihmisten erityistarpeiden mukaan. Hän arvioi kriittisesti omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
Opiskelija tunnistaa vanhuspalvelujen verkoston ja asiakkaan palvelutarpeet. Hänellä on riittävät valmiudet toimia hätäensiapua vaativissa ja paloturvallisuutta uhkaavissa tilanteissa.
Sisältö
Projektityöskentely. Ryhmän toiminta ja ohjaaminen. Sosiokulttuuriset ja luovat ryhmätoiminnan menetelmät (esim. musiikki, muistelu, draama ja kuvataiteet) yhteisöllisyyden edistämisessä. Terveysliikunta ja -neuvonta. Luovien toimintojen ja terveysliikunnan soveltaminen esim. muistisairaiden toimintakyvyn tukemisessa.
Harjoittelu (7 op) päivätoiminta-, palvelu- tai kuntoutuskeskuksissa (sis. hätäensiapu- ja paloturvallisuusopetuksen 0,5 op). Oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi.
Työmuodot
Aktivoiva luento
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ Yhteistoiminnallinen oppiminen
Oppimistehtävät
Projektityöskentely pareittain työelämäyhteistyössä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa sekä itsenäisiä kirjallisuushakuja.
Hätäensiavun opiskelumateriaali:
www.punainenristi.fi/opi ensiapua
Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi / elvytys
Korte, Henna ja Myllyrinne, Kristiina 2017 Ensiapu
Otavan Kirjapaino OY, Keuruu 2017. ISBN 978-951-658-188-3. 1. painos 2017 (soveltuvin osin)
www.kaypahoito.fi / elvytys /soveltuvin osin:
Keskeinen sanoma
Määritelmiä ja lyhenteitä
Peruselvytys (PPE-D)
Defibrillaatio
Varhaisen defibrillaation käytännön järjestelyt muualla kuin hoitolaitoksissa
Elvytyksen erityistilanteita
Aikuisen ja lapsen elvytyskaaviot maallikoille
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson harjoittelu tehdään projektina. Projekti toteutetaan pareittain työelämäyhteistyössä. Vaihtoehtoisesti opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa työsuhteessa tapahtuva 22 päivän työharjoittelu, jota täydennetään laajalla kirjallisella tehtävällä. Opintojakson lähiopiskelu sisältyy molempiin suoritustapoihin. HUOM! Jos opiskelija haluaa suorittaa opintojakson tällä valinnaisella suoritustavalla, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projekti tehdään työelämäyhteistyössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainväliset yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus ja projektityöskentely 15 op * 27 h =405 h
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojaksoon sisältyy Hätäensiapukurssi (8 h). Kurssi järjestetään Mannerheimintien kiinteistössä kahdessa ryhmässä
Opiskelija valitsee yhden ryhmän johon osallistuu. Ryhmäjako (max 15 opiskelijaa) tehdään myöhemmin.
Ensiavun opettaja on Päivi Eskola.
Ensiavun tunneille valmistaudutaan lukemalla etukäteen Käypä hoito/ Elvytys soveltuvin osin.
Ensiavun laboraatiotunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin ja sisäkenkiin. Hätäensiaputunneille osallistuminen on pakollista.
Hyväksytty Elytyksen verkkokurssitodistus näytetään opettajalle mobiiliversiona tai tulosteena laboraatiotuntien aikana. Hätäensiavun tunneille 100% osallistumisvelvoite. Opiskelijalla on mahdollisuus saada SPR:n Hätäensiapukortti (11 e). Todistus voimassa 3 v.
Ensiapukurssin voi hyväksilukea, mikäli opiskelijalla on voimassa oleva Punaisen Ristin ensiapukortti (joko EA1-kortti tai HEA 8h -kortti) tai muu todistus vastaavan kurssin suorittamisesta viimeisen kolmen vuoden aikana.
Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia:
03.09.2018 08.30 - 11.15 Projektin aloitus
03.09.2018 12.00 - 15.15 itsenäinen projektityöskentely
04.09.2018 08.30 - 11.15 Sadun opetus
04.09.2018 12.00 - 15.15 Elisan opetus
24.09.2018 08.30 - 11.15 M2043 Ryhmä B (ensiapuryhmien mukaan) Elisan opetus
24.09.2018 08.30 - 11.45 M3219 HÄTÄENSIAPU Ryhmä A
24.09.2018 12.30 - 15.15 M2035 Ryhmä A (ensiapuryhmien mukaan) Elisan opetus
24.09.2018 12.30 - 15.45 M3219 HÄTÄENSIAPU Ryhmä B
26.09.2018 08.30 - 11.15 M3217 Ryhmä A (ensiapuryhmien mukaan) Sadun opetus
26.09.2018 08.30 - 11.45 M3219 HÄTÄENSIAPU Ryhmä B
26.09.2018 12.30 - 15.30 M3217 Ryhmä B (ensiapuryhmien mukaan) Sadun opetus
26.09.2018 12.30 - 15.45 M3219 HÄTÄENSIAPU Ryhmä A
27.09.2018 12.00 - 15.15 I169 Terveysliikuntaa
08.10.2018 08.30 - 11.15 Paloturvallisuus
08.10.2018 12.00 - 15.15 I169 Terveysliikunta
09.10.2018 08.30 - 11.15 I169 Terveysliikunta
09.10.2018 12.00 - 15.15 työpaja
25.10.2018 09.00 - 12.00 työpaja
08.11.2018 09.00 - 12.00 työpaja
26.11.2018 09.00 - 13.45 Projektin purku
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävät
Osallistuminen opetukseen (ei mahdollista osallistua etänä)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia yksittäisissä vanhustyön ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyöhön ja gerontologiseen tietoon
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön käsitteisiin ja gerontologiseen tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia hyvin vanhustyön tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia turvallisesti
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia vanhustyön ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta vanhustyötä ja gerontologista tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- kehittymätön vanhustyön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- ei tunne vanhustyön turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan liittyviä ohjeita
- vetäytyy yhteistyöstä