Ikääntyminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BM34-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2018 - 30.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2018 - 31.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Eeva Tawast
- Anna Puustelli-Pitkänen
- Vastuuopettaja
- Anna Puustelli-Pitkänen
- Ajoitusryhmät
- Avoin amk: Polku: Vanhustyö (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Avoin amk: Opintojakso: Vanhustyö (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Avoin amk: Polku: Vanhustyö
- Avoin amk: Opintojakso: Vanhustyö
- Opintojakso
- SX00BM34
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä ikääntymistä soveltamalla monitieteistä gerontologista tietoa ja hyödyntää toiminnassaan tutkimustietoa. Hän osaa kuvata ikääntymisen aiheuttamia muutoksia ja niiden merkityksiä ikäihmisen elämässä. Opiskelija määrittelee ikäihmisen aktiivisena toimijana ja vanhenemisen yksilöllisenä elämän vaiheena.
Sisältö
Gerontologian keskeiset osa-alueet (kasvatus-, kulttuuri-, psyko-, sosiaali- ja terveysgerontologia, geriatria). Vanhuuskuva ja -käsitys. Ikääntymisen teoriat. Onnistunut vanheneminen. Elämänkulku, osallisuus ja toimijuus. Kokemuksellinen vanheneminen.
Työmuodot
Aktivoivat luennot
Harjoitustehtävä
Työpaja
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali moodlessa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainväliset yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Muutokset lähiopetusten aikatauluissa mahdollisia
Ennakkotehtävän ohjeistus
Monialainen teoreettinen tietoperusta
Ikääntymisen kirjallinen tehtävä
SYNTEESI
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
-------
Avoimen opiskelijalla oppimistekona lähiopiskelu sekä laaja kirjallinen tehtävä, jos tutkinto-opiskelijat tekevät esim. projektia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Osallistuminen opetukseen (ei etäopetusmahdollisuutta)
Ks. arviointikriteerit
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia yksittäisissä vanhustyön ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyöhön ja gerontologiseen osaamiseen
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia hyvin vanhustyön tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia turvallisesti
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa tietoperustaa vanhustyön ammatillisissa tehtävissä
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia vanhustyön ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta vanhustyötä ja gerontologista tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- kehittymätön vanhustyön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- ei tunne vanhustyön turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan liittyviä ohjeita
- vetäytyy yhteistyöstä