Siirry suoraan sisältöön

Apuvälineet toiminnan mahdollistajana (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BK34-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
05.05.2020 - 28.08.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Toteutukselle SX00BK34-3014 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija löytää erilaisia fyysisiä ja teknisiä ratkaisuja, joilla voidaan lisätä asiakkaan toimintaa ja hyvinvointia. Opiskelija osaa soveltaa toiminnallisen anatomian perusteita ihmisen toiminnan mahdollistamisessa. Hän osaa valmistaa keskeisimpiä ortooseja. Opiskelija osaa ohjata asiakasta käyttämään apuvälineitä ja ortooseja. Opiskelija osaa vaikuttaa ympäristön esteettömyyteen.

Sisältö

• Hyvinvointiteknologia
• Apuvälineet ja ympäristön muutostyöt
• Ortoosit
• Biomekaniikka yhdistettynä arjen toimintoihin

Esitietovaatimukset

Edeltävät opinnot: Tuki- ja liikuntaelimistön vaikutus toimintaan

Työmuodot

Opintojakso sisältää luentoja, ortoosien valmistusta, apuvälineiden käyttöä toiminnallisissa tilanteissa ja opintokäyntejä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lastoitus opas (Orfit industries/Villa Manus Oy), opetusmoniste, ortoosi kirjallisuus.
Anatomian ja lääketieteen alan kirjallisuus, toimintaterapian alan kirjallisuus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailukäyntejä apuvälinepalveluja tarjoaviin firmoihin/yksiköihin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ARTIKKELITEHTÄVÄ, Palautetaan Oman työtilaan xxxx mennessä.
SEMINAARIESITYS, Palautetaan Oman työtilaan 18.5 mennessä.
POHDINTATEHTÄVÄ Palautetaan Oman työtilaan 18.5 mennessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op =135h

Lisätietoja opiskelijoille

HUOM! OPINTOJAKSO ALKAA 5.5.2020.
Läsnäolo välttämätöntä 1/2 ryhmille toteutuvissa valmistus- ja harjoittelutilanteissa.
Läsnäolo seminaarissa. AHOT-hakemukset osoitetaan Riitta Keposelle.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Integroiva asiakasesimerkkiin pureutuva oppimistehtävä, joka vaatii toiminnallisen anatomian, lääketieteellisen tiedon käyttöä ja toiminnan mahdollistamiseen tähtäävien ratkaisujen löytämisen apuvälineiden ja ortoosien keinoin. Pari/pienryhmätyö.
Kolmen ortoosin valmistaminen, osallistuminen apuvälineiden käytön harjoitteluun.
Osallistuminen seminaariin ja asiakasesimerkin esittely.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- kehittymätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei tunne ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan liittyviä ohjeita
- vetäytyy yhteistyöstä

Siirry alkuun