Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00DU73-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 09.03.2020 - 22.04.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 15
- Opettajat
- Asta Lassila
- Opintojakso
- SO00DU73
Tavoitteet
Erikoistuja
1. Osaa arvioida yhdessä asiakkaan kanssa palvelujen ja tuen tarpeet kokonaisvaltai-sesti, huomioiden asiakkaan hyvinvoinnin ja terveyden, elinolosuhteet, elämänkulun, toiminta- ja työkyvyn sekä voimavarat ja niiden pohjalta suunnitella asiakkaan tarpei-siin soveltuvia palveluita
2. Osaa toteuttaa, koordinoida, dokumentoida ja arvioida asiakas- ja palveluohjauspro-sessin
3. Hallitsee asiakas- ja palveluohjauksen käytäntöjä ja menetelmiä asiakastyön muuttu-vissa tilanteissa
4. Osaa vahvistaa asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä osallisuutta asiakas- ja palveluohjausprosessissa
Sisältö
- Asiakas- ja palveluohjausprosessi ja sen eri vaiheet
- Palvelutarpeen arviointi ja asiakastyössä käytettävät suunnitelmat
- Asiakasosallisuus
- Lähiverkoston kartoittaminen
- Palveluohjauksessa käytettävät keskeiset menetelmät
- Asiakaslähtöinen työote
- Ennaltaehkäisevä työ ja varhainen tuki
- Voimavaralähtöinen työskentely
- Osallisuuden vahvistamisen menetelmät
Työmuodot
Ennakko-oppimistehtävä
Oppimistehtävä
Luennot
Ryhmätyöskentely
Aika ja paikka
12.-13.3.2020
Lähipäivät toteutuvat Diak Ammattikorkeakoulu
Kyläsaarenkuja
helsinki
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson keskeinen kirjallisuus
-Helminen, J. (toim.) (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. (sivut 78–258)
-Liikanen, S-L. (2015). Palveluohjauksen käytäntöjä. Teoksessa P. Näkki & T. Sayed (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla, s. 43–61. Helsinki: Edita.
-Piirainen, K. (2019). Sosiaalisen kuntoutuksen vastuullinen asiakasohjaus – nykytila ja tulevaisuus. Teoksessa K. Piirainen & M. Kivirinta (toim.) Turvaverkko paikkaamassa. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 4, s. 38–55. (Diak Työelämä 16). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-325-4
-Vuokila-Oikkonen, P., Kylli, E. & Siira, T. (2019). Matalan kynnyksen palveluohjausta kehittämässä. Teoksessa K. Piirainen & M. Kivirinta (toim.) Turvaverkko paikkaamassa. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 4, s. 124–136. (Diak Työelämä 16). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-325-4
Oheiskirjallisuus
-Autti-Rämö, I., Rajavaara, M. & Salminen, A-L. (2016). Kuntoutuminen.
-Blundo, R. & Simon, J. (2016) Solution focused case management. New York: Springer Publishing Company.
-Helminen, J. (toim.) (2016). Sosiaaliohjaus – lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki: Edita.
-Laaksonen. M., Kääriäinen, A., Penttilä, M., Tapola-Haapola, M., Sahala, H., Kärki, J. & Jäppinen, A. (2011). Asiakastyön dokumentointi sosiaalihuollossa. Opastusta asiakastiedon käyttöön ja kirjaamiseen. (THL Raportti 54/2011). Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201205084983
-Näkki, P. & Sayed, T. (2015). Asiakastyön menetelmiä sosiaalialla. Helsinki. Edita. (sivut 25 – 42, 62–159)
-Piirainen, K. (2018). Kriisiavusta vastuulliseen asiakasohjaukseen. Opas sosiaalisen kuntoutuksen rakenteen ja prosessin haltuunottoon. (Diak Puheenvuoro 18). Diakonia-ammattikorkeakoulu: Helsinki. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-322-3
-Piirainen, K. (2018). Yhdenmukaisuutta ja tapauskohtaisuutta sosiaaliseen kuntoutukseen – Palveluohjaus julkisen toimijan ratkaisuna. Teoksessa H. Kostilainen & A. Nieminen (toim.). Sosiaalisen kuntoutuksen näkökulmia ja mahdollisuuksia. (Diak Työelämä 13). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-307-0
-Räty, T. (2017). Vammaispalvelujen soveltamiskäytäntö.
-Sosiaali- ja terveysministeriö. Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. (Julkaisuja 2017:5).
-Virtanen, P., Smedberg, J., Nykänen, P., Stenvall, J. (2017). Palvelu- ja asiakastietojärjestelmien integraation vaikutukset sosiaali- ja terveyspalveluissa. (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2/2017).
-Paljon tukea tarvitsevat – paljon palveluja käyttävät kehittämishanke http://www.sosiaalikollega.fi/hankkeet/paljon-tukea-tarvitsevat
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
HYVÄKSYTTY:
Opiskelija hallitsee palvelutarpeiden arvioinnin ja työkäytännöt.
HYLÄTTY:
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.